tisdag 29 juni 2010

Apportering av fågel hemma på tomten!





Sent igår kväll kom jag på att jag hade två fåglar i garaget. Tanken var att jag och Elin skulle ta fjädrar från dessa till våra fjäderdummy. Då slog tanken mig att testa att låta Nitro apportera dem. Fast att jag på kursavslutninen kom fram till att vi skulle jobba vidare med fjäderdummy ett ta till, så att jag inte får in olydnad i apporterigen. Tänk så snabbt man kan revidera en plan... Husse fick kameran och jag tog på mig handskar. Fegt, ja, jag vet:) Nitro var nyfiken som tusan och vill ha fåglarna! Jag gav honom anden och han tog den direkt och var hur nöjd som helst! Svansade runt mig med den i munnen. Tro ni inte att jag slutade träna här inte... Då kör vi linjetag med fågel! Jag la ut fågeln och det lös om Nitro av lycka! Tog in honom och riktade ca 15 meter från fågeln och så "Ut". Full fart fram, tog tag runt kroppen på anden och in till mig stolt som en tupp! Det var nog lite tungt, men han lämnade den fint till mig. Körde ett par till linjetag med lite länge och längre avstånd.

Sen fick vi ju lufta vitfågeln också! Körde linjetag direkt och Nitro hämtade även den utan problem och levererade in till mig!

Jag fixade fågelhanteringen bra. Kommer nog att kunna lägga handskarna snart!

Efter apporteringen skulle vi ta lite fjädrar från vingarna på fåglarna. Det var inte lätt kan kan man säga. De satt hårt som satan! Men med lite hjälp från Husse så släppte de. Så nuär min fjäderdummy full med fjädrar och en hög fjädrar väntar på Elin!

Idag
Plockade 100 klasar fläderblommor ikväll och har satt flädersaft.
Husse har skruvat på min bil så att den ska bli hel och fin!
Och om en stund väntar ett pass agility med Vilda.



Bild på belysningen i trappan till trädäcket!

2 kommentarer:

Cecilia Andréll sa...

Rackarns fint trädäck ni har vänner! Mycket impad!

Lycka till med fåglar/vantar osv.
Kram från oss i Bjärred.

Unknown sa...

Vilket fint trädäck!!