måndag 3 maj 2010

Spårhunden Nitro

Dagens lite knasiga spårföremål

Var idag på skyttebanan och övningsskjöt hagel. Det gick ok. Hade klarat mig om det var prov med en omskjutning på lerduvorna. När vi åkte därifrån, så åkte vi via skogen och la ett personspår till Nitro. Han har inte spårat personspår sen vi började med blodspår för 10 dagar sen. Spänningen var olidlig! Men när jag gått ca 50 meter från bilen, så ser jag en älg komma gående ca 50-60 meter längre fram. Det var en älgtjur. Han tittade på mig och fortsatte sen lufsa på sitt håll! Wow! Jag har på 10 år i den skogen sett en älg tidigare och nu har jag på en vecka sett två!

Spåret låg i 1, 5 timmar och jag och Nitro åkte ut i skogen igen. I spåret låg det fem föremål. Det var av varierande sort dvs det som fanns att tillgå i Husses bil... Nitro fick på sig Nomiselen för första gången och satte nosen i backen. Full kontroll och så iväg. Tvärnitade vi d det första föremålet och kom med det till mig. Lite lek och sen vidare igen. Såg ingen älg:) Första vinkeln i spårkärnan. Tog föremål två och sen luktade det nog lite vilt för han tog en avstickare... Men tillbaka i spåret igen och nästa föremål hittade han, men lyckades inte välja på pinnarna och blyertspennan, så jag hjälpte honom lite. Vidare över en grusväg som jag kört över med bilden två gånger sen jag la det, ut på ett kalhygge och tog föremål 4, en metalklämma... Den var svår att lokalisera, men efter mycket grymtande, så kom han med den i munnen till mig! Vidare till sista föremålet, ett paraply!!! Här slutade jag spåret, men Nitro fortsatte ända till bilen...

Nu ska jag packa badväska till i morgon, sen väntar kogen!

1 kommentar:

Sara sa...

En duktig spårhund ni har!