onsdag 5 maj 2010

Naken labbe, löp-pass och jägarexamen

Igår och idag jobbade jag hemma på eftermiddagen. Dagmatte är på rymmen i två dagar. Husse har Nitro på jobbet på förmiddagen och till lunch har jag åkt hem och kopplat upp min lilla dator hemma. Nitro är glad, men de två gamla verkar inte bry sig. De ligger på sina vanliga platser och sover. Fördelen är att man är hemma när man slutar! Alltså ingen transporttid hem!

Löp-pass i vatten
Nitro var på Djursjukhuset i Helsingborg igår för 17:e gången och sprang på gångbandet i vatten. Hela 30 minuter fick han hålla igång. Skönt att det funkar så bra! Han lämnade enorma mängder päls i vattnet och i duschen...


Nitro på gångbandet i vatten.

Full fart!

Naken-labbe
När jag kom hem, så åkte sämskskinnet fram. Tog en rejäl omgång hemma i hallen. Det regnade ute... Tror att Nitro kommer att se ut som en naken-labbe när fällningen är över. Jag kan inte begripa hur en så liten hund med så lite päls kan fälla så mycket?

Alla har undrat hur jag står ut med Orkans päls. Han behöver borstas lite typ var 14:e dag och sen är han fin. En och annan "valp/råtta" i hörnen som går att fånga med händerna och så är det fint hemma. Men det är klart. Man kan alltid se på golvet i vilken skog vi varit och tränat i... Grankvistar = Granskog, Bokollon = Bokskog, Grus = Inneträning... Och den typen av smuts tar inte Nitro med hem:)

Och så till dammsugningen... jag har inte för mitt liv kunnat begripa hur en del kan dammsuga en gång om dagen. Hemma hos oss, så dammsugs det i och för sig MYCKET sällan. Men att dammsuga varje dag, hur rent har man det då hemma? Men nu kan jag förstå det. Satte inte ens in dammsugaren igår efter att hallen och köket blivit pälslösa...



Han fäller!!!

Skytteprov med hagelvapen
Idag vet det en stor dag. Vi sköt upp med hagelvapen. Kändes lite tidigt för min del, då jag endast har hållit i ett vapen vid fyra tillfällen i mitt liv... Provet bestod av följande:

Vapenhantering
Man ska hämta en bössa i ett vapenställ och ladda den. Därefter ska man gå på uppsprångsjakt, dvs vara beredd att skjuta det vilt som dyker upp.
Man ska ta sig över ett staket, ta sig över ett dike och lämna bössa till provledaren. Hemligheten är att ta ut patronerna vid varje hinder och säkra vapnet.

Avståndsbedömning
Man står med en bössa som är laddad med klickpatroner (skjuter inte). Provledaren drar upp fem papp-djur i skogen. De man får skjuta på ska man göra det och de man inte får skjuta på pga att de är för långt borta ska man låta bli!

Skytte på lerduvor
Man står på en container och ska träffa 4 av 6 lerduvor som går ut rakt under en. Man får skjuta två skott på varje.

Skytte på hare
Haren åker på en bana ca 30 meter framför en. Den ska träffas med minst 8 hagel på en ruta som är ca 10 x 10 cm både när den kommer från vänster och från höger. Man får skjuta två skott per håll.

Hu det gick? Jo, jag klarade Vapenhantering och Avståndsbedömning galant! Missade på lerduveskyttet.... träffade 3 av 6 st... Klarade av haren. Gjorde omprov på lerduvorna och satte 5 av 6!!! Så nu väntar skytte med kulvapen!!! Husse satte så klart allt på första försöket...



Husse skjuter lerduvor - fullpott!


Husse skjuter hare - Full pott!


Husses "döda" kanin!


Löprunda
Ikväll så var jag och Nitro i skogen och joggade en runda på ca 4,7 km. Tog ca 30 minuter! Så nu är vi trötta båda två! Ska ta ett tag med sämskskinnet och med dammsugaren idag med...

I morgon är det viltspårkurs i Blekinge!

Natti!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha, jag känner igen det där med den svarta mattan på golvet, Budda fäller också nu och det e ju hopplöst. Får nog ta en sväng om med dammsugaren jag med :) Förstår inte heller de som dammsuger varje dag. Kram

Lena och Schippe (med päls kvar) sa...

Här är ännu en som känner igen sig. Har ju som Ni vet en väldigt liten hund men.....suck!!!

Anonym sa...

Haha, ibland blir det 2 ggr om dagen och då e här endå päls överallt........d kommer lixom fram mer när man sätter undan dammsugaren......

Tina