tisdag 22 september 2009

Vildas tur att åka till veterinären

Nitro hostar fortfarande. Är nu inne på hostdag 3 och hostar fler gånger idag än igår... Jag kan ha med honom på jobbet på förmiddagen och arbeta hemma på eftermiddagen denna veckan, sen får vi se hur vi sak lösa det.

Lekkamrater
Vilda och Nitro fann varandra igår. Nitro flera kvällar uppvaktat Vilda med en skällande lekinvit. Vilda har bara kurat ihop sig mer i sin fåtölj och låtsats att hon inte hör honom. Men igår fick han ner henne på golvet och de började leka. Sen lekte de till och från under hela kvällen. Ett tag fick jag dela dem, för Nitro fick hosta av att busa. Kul!

Vilda skadad i benet
Idag när jag var hemma på eftermiddagen så slickade Vilda sig på benet. Det gör hon ibland och det är bara till att säga till henne så slutar hon. Men inte idag. Jag tog i är jag sa till, men hon slutade ändå inte. Då kollade jag såklart vad som stod på och hon hade ett sår ca 3 cm långt som såg ut att var skuret med kniv, eller balksko till trädäcket... Jag kunde se hinnan innan muskeln med den såg hel ut. Ringde till Din veterinär, emn de har inte telefontid på eftermiddagarna... Så det fick bli distriktsveterinären (ett hus bort) som inte vill ha in oss pga kennelhostan och skickade mig vidare till jourveterinären. Han skulle just operera och ringde tillbaka efter en timme. Under tiden så la jag ett provisoriskt förband på Vilda och underhöll Nitro samtidigt - tur att man är kvinna! Sen åkte vi till kliniken i Röstånga. Där fick vi en bra veterinär. Han frågade om min hund var besvärlig? Nä sa jag, det är hon inte. Kan du hålla så syr jag? frågade han då. Javisst! sa jag!

Och så blev det. Jag bar in vilda på kliniken och satte henne på bordet i undersökningsrummet. Sen la jag henne ner på sidan och höll henne där. Veterinären sprutade smärtstillande i såret och då ryckte Vilda till lite. Sen låg hon stilla medan han sydde två stygn och jag höll henne. Bandage på och sen bar jag ut henne i bilen igen. Då sa veterinären att jag kunde själv ta stygnen om 10 dagar! Allt klart på 15 minuter!!! Lite skillnad mot Djursjukhusets 5 timmar i söndags. Kanske ska använda distriktsveterinären istället nästa gång något händer på jourtid?

Vildas sår på benet.


Bjuder på lite blandade bilder:

Husse har fogat det sista i köket med silicon. Skönt att närma sig helt färdig!

Husse fixar!



Tårtan som vi bjöd på när vi hade middag här i lördags!


Nitro arbetar på klubbens arbetsdag!


Nitro testar högre höjder med en papprulle! Cirkushund?


Och sen somnade han med halva kroppen utanför den enorma korgen!

3 kommentarer:

Sara sa...

NÄMEN.... stackars lilla Vilda!!! Vilken otur du / ni har fått nu då!
Hoppas ni alla blir bättre snart!
KRAM Sara

Unknown sa...

Stackars Vilda som skadat sig, du får krama henne från mig! Kul att du gillade vantarna, klart de går att få i storlek till en 30-åring men det är sånna tummefria vantar så jag vet inte hur praktiska de är! kramar

Jenny sa...

Krya på dom...