söndag 9 augusti 2009

Vilda är uppflyttad till agilityklass 2



Jag åkte till Ystad tidigt i morse för att tävla Agility. Det var Large klass 3, 2 och 1. Som vanligt så hade jag felberäknat tiden till tusen och kom dit just när klass 3 började... Klass 1 gick sist på dagen... Men så fick man se dem hundarna också:)

Varmt som tusan var det, någon sa 27°C. Vilda sov  sin bur i tältet som stod i skuggan hela dagen. Var inte så påverkad av värmen i det första loppet:

Agility klass 1
Inte en så svår bana med endast 6 av 40 starter gick felfritt. Många missade kontaktfält och sen tror jag att just för att den inte var så svår, så tog folk inte den på alvar och det blev fel. Men inte Vilda och jag. Vi tog den på alvar! Banvandrade i alla de 8 minuterna. Hade inte en aning om det var Räser- eller Slöe Vilda som sov i buren... Vi hade startnummer 8. Ett perfekt nummer för oss! Vilda var på G och var så snabb att jag inte han med! Vi kom i mål felfria och på 45,13 sek, en tid långt under idealtiden på 52 sek. Sen var det bara till att vänta och kolla hur det gick för alla andra. Att tiden inte skulle räcka till vinst, det visste jag, men skulle den räcka till pinne? Och det gjorde den. Det delades ut 6 pinnar och det var just 6 ekipage felfria!

Det var vår tredje och sista pinne i Agility klass 1. Så på lördag startar vi i Agility klass 2 på Söderåsens BK. Det är med skräckblandad förtjusning kan jag säga. Superkul, men kommer vi att reda ut det? Svar kommer om en vecka!

Till det andra loppet så var Vilda betydligt mer påverkad av värmen. Så det fick bli en dusch under vilda protester. Ovänner som tusan gick vi mot starten. 

Hopp klass 1
Banan var superknepig med två långa tunnlar böjda som ostbågar med öppningarna mot varandra. Dessa skulle man ta två gånger var, dvs 4 tunnlar! Kul med en snabb tunnelhund... Men tidsfel med en tunnelmes som Vilda. Vi klarade alla klurigheter men Vilda gick ur mitt i slalom (tredje hindret från slutet) och sprang mot upploppet!!! Ett "Nej" for okontrollerat ur min mun och hon kom tillbaka och avslutade slalom innan hon tog två hopphinder och ut. Vi fick 5 fel på slalom och 4, 37 tidsfel. Det ledde till en 7:e plats! Då förstår ni hur svår banan var. Det var 29:e starter och endast 2 nollor!!!

Nu är vår semester slut och vi börjar jobba igen i morgon. Jag jobbar bara i tre veckor, sen ska jag hämta Valpen och vara hemma med honom i tre veckor!!! Längtar!!!

Vi hörs!

8 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!! :D

/Karolin

Anonym sa...

Jättegrattis från stolta instruktörer! Ni kommer att klara tvåan galant!

Unknown sa...

GRATTIS GRATTIS till uppflyttningen! vad kul för er! Jag har inte bestämt mig än men kanske jag ska till den tävlingen på lördag! beatrice ska ju också tävla då! kram

Beatrice sa...

Grattis till uppflyttningen! :)Kram

Sara sa...

STORT GRATTIS!!!! ni e bäst!!!!
Tack för i lördags så kul!!!! Kram Sara

Anonym sa...

Grattis Mia och Vilda. 3an i sikte

Tina

Anonym sa...

Grattis Mia och lycka till i 2an.
kram Camilla

Sara o Wimsa sa...

Grattis grattis till uppflyttningen, Briarder kan =)