tisdag 27 juli 2010

HD och Ad fri men Övergångskota...



Under tiden som jag var i Fagersta kollades SKK Hunddata av mina föräldrar och av Husse. Även grannen på campingen kollade SKK Hunddata till mig. Så en morgon fanns det glädjande beskedet där HD A och AD 0! Kan ju inte bli bättre.

När jag kom hem så låg brevet från SKK på köksbänken med certifikatet. Jag lät det vara någon dag för jag visste ju redan resultatet. Sen öppnade jag det och skulle sätta in det i Nitros stamtavla. Då såg jag att det stod något under rubriken "Anteckningar". Det står: "Övergångskota med bäckenet snett infäst vid ryggraden". Och vad betyder det då?

Jag har ring till SKK och pratat med den veterinär som läst av Nitros plåtar, Håkan Kasström, samt veterinären Sune Jerre på Jennyhill veterinärklinik som tog plåtarna samt opererade Nitros osteochondros.

Sune Jerre säger: Att det är en medfödd missbildning en sk Sakralisation. Korsbenet så långt bak ska bestå av tre sammanväxta kotor. Nitros första kota är inte sammanväxt med de andra och har dessutom sidoutskott. Det är troligen äftligt eftersom det är vanligare i vissa raser än i andra. Sune Jerre menar att Nitro förhoppningsvis inte kommer att får några problem under sitt liv, men att det är en god idé att hålla honom väl musklad.

Håkan Kasström säger: Också att det är en medfödd missbildning. Sista ländkotan kunde inte bestämma sig för om den skulle vara en ländkota, eller en korskota. Därför blev den missbildad och snett infäst i bäckenet. SKK skriver ut det som en form av "konsument upplysning" till mig som djurägare. Men det finns inte registrerat någon annan stans. Detta för att om Nitro skulle få problem längre fram i livet, så ska vi veta var vi ska leta. Det är till viss del ärftligt och han avråder från avel på Nitro. Bra om han är väl musklad men vi kan träna vad vi vill!

SKK´s hemsida säger såhär:
Sakralisation är en medfödd defekt som innebär att den sista ländkotan, i stället för att vara en fri och egen struktur, smälter samman med korsbenet. På en röntgenbild ser man att sista ländkotan börjar och slutar längre bak än normalt. Kotans tvärutskott kan, onormalt, vara förenad med höftbenet. Föreningen kan vara ensidig eller dubbelsidig. Vid enkelsidig sakralisation får man en snedhet i korset som kan göra att hunden ser ut att stå ojämnt. Hälta och ryggsmärtor kan förekomma men ofta är en hund med defekten symtomfri och förändringen upptäcks som bifynd vid höftledsröntgen. Vid en redovisning (från USA) av bifynd vid höftledsröntgen såg man detta hos 2,25 proc. av de undersökta hundarna.

Förändringen har observerats i Sverige eller i andra länder bland annat hos breton, boxer, cocker spaniel, dobermann, leonberger, old english sheepdog, rhodesian ridgeback och schäfer.

Sakralisation ökar risken för så kallat L7-S1 syndrom, en degeneration av disken mellan sista ländkotan, L7, och korsbenet, S1. Förekomsten är familjär. Hund med sakralisation bör inte användas i avel eftersom missbildningen predisponerar för allvarlig ryggsjukdom.


Ja, vad ska man säga? Hoppas att alla onda ting är tre och att Nitro har fått sin del nu...

1 kommentar:

Malin och Exa sa...

Vi håller tummar och tassar att det inte är något som Nitro kommer att märka något av i livet. Han har väl verkligen haft sin beskärda del av otur!!
Nu ska han ju bli agilityhund, team PB ;)

Vilken fin bild på mig med dummy i förra inlägget förresten!!
Kram från frugan, Exa