torsdag 25 mars 2010

Hemma från storstaden lagom till min födelsedag

Åkte i ottan i måndags till storstaden Stockholm. Mässa med jobbet i tre dagar stod på schemat. Bilens oljelampa började lysa lite innan flygplatsen, men både jag och bilen kom fram i tid... Åkte i gymnastikskor och dunväst från Skåne med vår på G! Landade i -7°C och snö... Usch!

Tog en taxi till mässan. Alla kör som dårar i Stockholm. Det var halt som tusan och en tankbil med släp kom bakom oss vid ett rödljuse och kasade förbi oss rakt ut i diket. Marginalen till oss var kanske 5 cm!!! Turen var på vår sida!

Allt såg bra ut på mässan och jag klarade att stå tre dagar vid en godisskål UTAN att smaka! En eloge till mig!

Igår när vi skulle åka hem stod det 30-50 personer i kö till taxin! Lantlolla som jag är, så tänkte jag inte som alla kostymnissar i kön. Jag ringde till Taxi Stockholm och bokade en taxi till Stockholmsmässan i mitt namn och vipps, så kom det en taxi som var reserverad till oss! Är riktigt nöjd med det draget:) Flyget var försenat hem, men hem kom jag till ett Skåne utan snö!!! Underbart!

Borta bra, men hemma bäst. Skönt att komma hem till Husse och alla hundarna. Självklart fick de lurviga och Nitro sova i sängen!

För 31 år sedan föddes jag!
"Året var 1979. Det allra värsta snöovädret efter kriget inträffade vintern 1978-79. Problemen började redan i samband med en svår snöstorm strax före årsskiftet, men förvärrades av ytterligare en mycket långvarig sådan i mitten av februari. Det är ingen överdrift att karakterisera de då rådande förhållandena som katastrofala. Med hänsyn till det stora antalet drabbade och det allvarliga i situationen måste snöovädret i februari 1979 betecknas som det svåraste i Sverige över huvud taget i modern tid."

Då väntade mamma och pappa mig. De bodde på slätterna utanför Revinge. Grannen var barnmorska, så de var ganska lugna vädret till trots!

Under 1979 hände det en hel del, bla:
• Ted Gärdestad vinner Melodifestivalen med bidraget Satellit.
• Lasse Åbergs film Repmånad, med bland annat Janne "Loffe" Carlsson i en av rollerna, har premiär.
• Första kvinnan tillåts officiellt åka Vasaloppet.
• SVT lanserar Text-TV.
• Det blir i lag förbjudet att slå barn.
• Ingemar Stenmark tar sin tionde världscupseger i storslalom.
• Prins Carl Philip föds.
• Tipstjänst, nuvarande Svenska Spel, tillåts lansera ett nytt spel med en miljon som högsta vinst. Spelet får namnet Lotto.
• Socialstyrelsen betraktar inte längre homosexualitet som en sjukdom.

Husse firade mig i morse med rosor, levande ljus och ett paket. I paketet fanns ett leksaksgevär som symboliserade det hagelgevär som jag får när vi är klara med jägarexamen! Husse vet vad jag vill ha!

Helgens planer...
Middag med styrelsen i morgon fredag.
På lördag är det arbetsdag på klubben och tjejmiddag hemma hos oss på kvällen.
På söndag är inget bokat, men SPÅRA, det ska vi göra!

Nu ska det städas, alla råttor/valpar i hörnen ska bort!

Inga kommentarer: