söndag 28 mars 2010

Årets första spår


Orkanen som blir 11 år i augusti!

Vilda Matilda som just fyllt 6 år!


Idag tog vi sovmorgon och åt en mysig frukost innan vi begav oss ut i skogen. På schemat stod spår och apporteringsträning för Nitro. Husse la spår och jag rastade alla djuren. Orkan och Vilda i koppel och Nitro lös. Han gick fint vid min sida nästan hela tiden ändå!!!

Husse tränade lite gå fint i skogen med mig och de andra två hundarna som störning, inte helt enkelt. Men Husse har ju tittat på olika former av hundtärning sen vi träffades, så han har bra koll på vad man ska göra för att få det att fungera.

Vi provade båda två på linjetag och det gick bra. Inga långa sträckor och på enkel mark. Nitro har lite svårt att sitta kvar när vi kommer mot honom, han vill komma och hälsa då, så det får vi jobba med!

Sen provade vi på markeringar. Även dessa korta och på enkel mark. Men Nitro fick jobba på med näsan för att hitta och sen var det full fart in till oss!

Därefter var det spår. Husse hade lagt ett spår över stock och sten och grenar på ca 450 meter med 5 föremål och med flera 90° vinklar. Spåret låg i ca 35 minuter. Nitro satte nosen i backen vid bilen och sen var vi på banan! Han stannar fint vid föremålen och kommer med dem till mig. Jag är såklart överlyckligt jätteglad! Sen vill han snabbt tillbaka till spåret igen, men jag jobbar på med lite lek innan jag släpper på honom igen. Han spårar som en liten gud! Nästa helg lägger jag spår och husse håller i linan!

Bjuder på lite bilder:


Husse och Nitro går fint!

och fint!

Full fart i spåret! Är helt klart släkt med Superspårhunden Essa!

Tur jag gått ner i vikt, så jag kan hänga med!

Sista apporten var idag en pinne!

En jättefin pinne!

Vi är här lika nöjda med spåret båda två!

När vi kom hem så tog vi tag i röran i garaget och det blev jätte fint! En tur till återvinningen, sen kan vi nog kalla det garage igen!

I morgon är det måndag och ny vecka, påsk på intåg!

Måndag: Jägarskola
Tisdag: Vattengympa 06.00, Simma med Nitro 16.40, Kursavslutning Allmänlydnads kursen 19.00
Onsdag: Agilitykurs med Vilda
Torsdag: Till klubben och träna lydnad
Fredag: Tävla agility i Skurup 07.10 banvandring!!!
Lördag: Tävla agility i Skurup 07.10 banvandring!!!, Städa på klubben
Söndag: Fixa inför söktävlingen 09.00, Tävlingspsykologi i Lund 17.00
Måndag: Söktävling på klubben

Nu väntar korgen!

2 kommentarer:

Malin sa...

Nej,du har nog rätt. Konstigt vore det kanske annars. :)

Vad roligt att det gick så bra i spåret. Jag är också sugen på att spåra lite, kanske hinns det med till påsk?

Malin sa...

Du ska få se skåpet. :)