lördag 28 februari 2009

Labrador och apporteringstäning


Bild på Chivas från sommaren 2008.
Fotograf: Mia Agrell.

Bild på Essa sommaren 2007.
Fotograf: Mia Agrell.

Nej, jag har inte fått solsting, även om det idag var fullt möjligt med en härlig vårsol!
Jag har under en längre tid funderat på vad jag ska byta till för ras nästa gång vi skaffar en ny hund. Flera olika raser har varit på tal men jag har bestämt mig för labrador av jaktmodell. I sökandet på en bra kennel, så stod Bergandens kennel, där Monas Essa kommer ifrån, högt upp på listan. Så när de idag ordnade en apporteringsträff så åkte jag dit med mamma och Chivas.

Chivas? Ja, Mona sa att jag fick låna med mig en riktig hund om jag ville... Jag var tveksam, men är jätteglad att jag tog med honom. Jag och Chivas deltog i träningen och han var jätte duktig som stod ut med mig som inte har koll på nått han som är proffs och allt. Tack för att jag fick låna honom!

Hur var hundarna då? De var bl.a. trevliga, lätta att ha med att göra, kontaktsökande, sugna på att arbeta och bra på att koppla av. Härligt att se dem apportera med glädje och fart.

Mynta, tilltänkt för parning i sommar, var också en trevlig och mysig hund. Lite rund för dagen p.g.a. planerad utställning, men jag gillade även henne. Så om allt går som planerat, så flyttar det in en svartfot hos oss i höst!

3 kommentarer:

Livet i Fastarp sa...

Det låter som en toppen dag. Härliga Chivas. :)

Jenny sa...

Spännande!

Jessica sa...

Hej!!
Kul att ni kom på träffen!
Kram Jessica
ps: NEAR ME'S HANDSOME SON