söndag 10 januari 2010

Apportering av kanin, släp- och blodspår

Jag har bett en kompis om att jag vill ha en kanin att träna apportering på när tillfälle bjöds. Idag var de och jagade kanin med iller. Det resulterade i 20 kaniner som levererades hem till oss i en sopsäck. Så klart ville de se vad Nitro skulle göra med kaninen då det var första gången som han sett en. De la kaninen på gräsmattan och jag hämtade Nitro. Han sprang över kaninen och hälsade på de välkända ansiktena och sen startade nosen, han tvärvände och bet över kaninen och då startade propellern bak! Han var sååååå stolt och visade upp sin kanin för oss alla. Även för Orkan och Vilda som stod på andra sidan altandörren... Han kom när jag kallade på honom och släppte kaninen när jag sa loss. Att sitta still och vänta på att få apportera igen var lite svårt, men även det gick bra.

Sen höll de andra Nitro medan jag för skoj skull drog kaninen i snön ca 25 meter och gömde den. Jag gick tillbaka och släppte Nitro. Näsan i backen och full fart framåt men ändå fokus på. Han hittade kaninen och kom med den till oss. Så duktig han var!!!

Då till nästa problem. Vi har frysskåp och det är redan fullt!!! Vi fick in 6 kaniner och passade 3 och hängde dem i garaget. Som tur e så har mamma frysbox, så de andra 11 ligger nu där.

Kameran var så klart framme:










Nu ska vi gå kvällspromenad i blåsten!

I morgon är det ny fullbokad vecka:
Måndag: Styrelsemöte/Jägarskola
Tisdag: Håller Allmänlydnadskurs
Onsdag: Rehab med Nitro på Djursjukhuset
Torsdag: Sover borta, kick med jobbet
Fredag: Återbesök hos veterinären
Lördag: Målplaneringsmöte hos Mona
Söndag: Ta igen mig?


Inga kommentarer: