onsdag 17 juni 2009

Besök hos veterinären i 3 timmar!!!

Trappan mot väster är borta! I helgen lägger vi igen dörren!!!

Ölandsstenen som vi ska ha på en uteplats senare!

Betongdäcket har förvandlats till rasmassor och sandstrand:)

Annan vy!

Kökstrappan ett minne blott!

Orkan och jag var hos veterinären idag kl 9.10. Vi fick vänta till minst 9.40 innan det blev vår tur. Helt ok med akutfall som går före, för det vill jag göra med mina hundar om det är akut med dem.

Veterinären klämde och kände på Orkan. Hon kom fram till att han reagerade i höfterna. Efter en del diskussioner om vad man kan göra, så valde jag full undersökning med röntgen av halva hunden och blodprover på lever, njurar och så. Orkan fick lugnande och jag sa att de skulle ta i med doseringen, för han vill inte ligga på rygg. Ingen tror att fina Orkan som kan sitta så fint i undersökningsrummet och pussa på veterinären när hon undersöker honom kan ge en ordentlig match på röntgenbordet...

Orkan dåsade till. Men han gick själv till röntgenrummet. Där passade han på att kräkas lite på golvet. Han fick  ligga där en stund och dåsa till lite mer. Då passade jag på att klippa klorna, man har ju lärt sig att det på bordet bredvid röntgen ligger det en klotång:) Vi lyfte upp honom på röntgenbordet och här börjar motståndet. Sköterskan och jag fick ligga i för att få honom att ligga kvar på sidan... Men det gick! Hon tog bilder på mage och ländrygg. Det visade sig att han hade massor med luft i magen. Sen skulle vi vända honom och få upp han på ryggen. Jag förvarnade med utan resultat... Orkan gav en så bra fajt att han försökte kräkas igen och hon avbröt försöket och kollade slämhinnorna i munnen. De var rejält ljusa och hon sprang efter en veterinär. Torkel sa att det var lugnt. Vi försökte åter lägga honom på rygg, men det går som sagt inte... Vi lyfte av honom från bordet och han fick fler droger för att dåsa till ännu mer. Det var platsbrist, så han fick ligga i korridoren! Under tiden som vi väntade på att drogerna skulle ta, så röntgades en pudel och en katt. När Orkanen inte reagerade när de bar en katt över hans huvud, då visste jag att han sov!!! Men då hängde röntgenmaskinen sig... Men jag har lärt mig att de går att laga med ett gem!!!

Nu blev jag rädd. Jag tyckte att Orkan blev kallare och tandköttet ännu vitare. Sköterskan puttade till honom och då andades han igen, puh!
Vi fick ner Orkan i vaggan med motstånd från hans sida. Tänk er två doser och ändå motstånd!!!

Vi fick ett eget rum att vänta i. Sköterskan passade på att ta blodprov innan uppvakningssprutan på mitt initiativ Orkan gillar inte det heller... En gång så slog han loss sin tass från sköterskan så kanyl och provrör åkte i väggen och lämnade blodspår...
Orkan vaknade till och vi fick sitta i korridoren och vänta igen... Äntligen vår tur! Veterinären hittade inget fel på honom. Inga pålagringar alls! Kan in tänka er, 10 år och en Orkan och inga pålagringar!!! Ordination blev Rimadyl i 10 dagar och glucosamin som tillskott till fodret eller foder med glucosamin. Jag skulle räkna på vilket som blev minst dyrt hemma. Fakturan skickade de till Agria först... Men jag bävar för att ta resterna... Vi lämnade kliniken 12.00!!!

Hemma så räknade jag fram och tillbaka på vilket som är bäst att ge, Hill´s foder med glucosamin eller CaniFlex (tillskott till maten). Efter många kalkyler, så kom jag fram till att CaniFlex blir billigast. Så imorgon ska jag till veterinären och köpa en förpackning för 1000:-!!!
Men det är han så klart värd.

På kvällen så kördes det 3 rundor till återvinningen med bil och släp lastade med betong. Jag packade lådor och Husse och svärfar bar dem till bilen. Efter det så hackade Husse loss och fick ner det sista. Tyvärr har återvinningen stängt hela helgen, så det får bli fler turer i nästa vecka.

Fasadrenoveringen påbörjas nog i slutet på nästa vecka!!! Och då måste vi vara klara med alla förberedelser på huset!!!

Nu ska jag skriva en "Att göra lista" till helgen!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj vilken historia. Tur att allt gick bra men blev de klokare på vad som var fel på honom? Kan tänka mig att det kostar en slant men det är de ju värda våra små älsklingar! Hoppas han blir bättre! Kramar

Malin sa...

Vad skönt att där inte fanns något. Puhh,det är dyrt med halva dagar hos veterinären. Hoppas att glukosaminen ska få honom piggare/jämnare. Ses vi ikväll?