onsdag 8 april 2009

Orkan - Skadad i strid

Katt och hund vänner? Inte på storgatan 18!

Orkan har under fem års tid jagat grannens katt. Katten har i sin tur retat hundarna och till och med varit inne i vårt hus fast att jag och hundarna var hemma och inne!

Idag kom dagen som Orkan väntat på. Katten var på fel ställe vid fel tidpunkt, eller rätt ställe vid rätt tidpunkt, skulle nog Orkan säga.

När jag kom hem från jobbet så släppte jag ut hundarna på tomten som jag alltid gör. Jag gick in och startade datorn och då hör jag att Orkan tänker döda något och Vilda vill hjälpa till!!! 

Jag sprang ut och ser katten inne i en buske med staket bakom sig, dvs den kom ingenstans... När jag röt, så gick Vilda in = smart och duktig vovve. Orkan hörde inget, jag tror att han slog tassarna för öronen som sa - Katt, katt, katt (istället för - Bingo, bingo, bingo...). Jag tog närmaste tillhygge, ett trädgårdsbord i plast och kastade mot slagskämparna. Ingen av dem märkte det... Var gång Orkan gjorde en ansats till att ta katten, så ställde den sig på bakbenen, fräste och klöste orkan med framtassarna. Då var det bara till att sticka ner händerna och ta tag i Orkan svans och dra iväg honom ut ur busken. Katten hoppade över staketet, ca 1,20 m och upp i ett träd, sen iväg igen. 

Orkan skakade av iver att jaga mer... Jag skakade av ilska och Vilda skakade av rädsla för mig...

Skador? Orkan har en reva över nosen, det är allt. Katten, vet inte, men jag har ringt och pratat med ägaren, närmsta grannen, och förklarat vad som hänt.

Sen åkte Vilda och jag till klubben för att assistera på Monica och Monas kurs "Leta för aktivering". Det var toppenkul! På måndag är det praktik i skogen.

Vi tränade lite kontaktfält och slalom innan. Det gick fin fint! Vi han även med lite lydnad, rutan, hopp-sitt-hopp och apport. Vilda mins lydnaden!

Nu har jag slipat fönsterkarmen i köket och spacklat den igen, målat den putsade väggen, så att den ska gå att tapetsera.

I morgon är det halv arbetsdag på jobb och sen är det kök som gäller!

Natti!

2 kommentarer:

Cecilia Andréll sa...

Ja jag säger då det! Katter - va ska man ha dem till - jag är på Orkanens sida ja'

Härligt - nu är det ju långledigt så ni kan ägna er åt 100% köksbygge. Vi ser fram emot att komma och kvalitetstesta - provsmaka och njuta 'anytime' :-P

Slit lagom och käka mycket godis i påsk!

Kram/Cissi
Ps: Det var bara 1 st inneboende hos "miss J" :-D

Livet i Fastarp sa...

Orki,orki!!