lördag 15 november 2008

Agilitytävling i ridhus Varberg

Vi var tämligen ensamma på plats klockan 07.00.

I bilen nästan framme i Varberg ca en timme föra första banvandringen kom jag på att jag är en tidspessimist! Jag tänkte såhär: GPS´en säger att det tar 1 tim och 36 minuter, jag vill vara på plats senast 07.30, då måste jag köra 05.30! Låter bra, men vad skulle vi där och göra en hel timme innan banvandringen? Men det finns fler tidspessimister, så vi var bil fyra på parkeringen! När vi gick in i ridhuset, så visade det sig att det inte fanns några läktare, utan publik och deltagare satt nere på en avgränsad del utanför banan. Och eftersom vi var först på plats, så han vi känna lite på underlaget med lite inkallningar, kryp och så. Vilda gillade läget och allt kändes bra inför första start som för vår del blev strax efter klockan 09.00.

Agilityklass 1
Vi hade startnummer 57 av ca 60 i Agilityklassen. Banan kändes bra och den gav utrymme till fart för de hundar som har det, OCH DET HAR MIN VILDA!!! Kolla in filmen säger jag bara!



Agilityklass 1, Varberg
Fotograf: Evelina Hoff

Jag är så jätte nöjd med loppet. Vårt mål var att starta och ta ett hinder i ridhuset, men det blev så mycket bättre än så! Vilda hittade fart och jobbade med framåt tänk!
Men där är en hel den att jobba på i vinter:
- Starter. Hon startar inte på min första signal.
- Min handling. Vilda förstår inte vad jag menar vid hopphindret efter däcket, och vem gör det? Här diskar jag oss...
- Slalom. hon kan bättre än så och så ska vi jobba mycket med högerslalom.
- Störningsträning. Vilda blir intresserad av träningskompisarna i slalom, fast att de är tysta.

Hoppklass 1
I denna klassen hade vi startnummer 28. Vad speakern sa gick inte att höra längre när alla medium- och smalhundarna kommit in i ridhuset, så jag tog ut Vilda för tidigt. Men bättre det, än att missa sin start. Och när det väl var vår tur, så strulade tidtagningen... Så vi fick stå i starten ett tag. Efterklok kan man ju vara och tycka att jag borde gått ifrån starten, men men vi lärde oss till nästa gång. 


Hoppklass 1, Varberg
Fotograf: Evelina Hoff

Starten blir helt fel. Vilda missförstår mig, jag vet inte varför, men hon går vid sidan om första hindret. Jag tar det lugnt och tar tillbaka henne och startar om, då fungerar det. Sen känns handlingen bra. Hon följer mig i parallella linjer precis som Linda Andkvist sagt och jag kan springa på och hon gör hindren ändå! Vid den korta tunnlen, så han jag inte gör det blindbyte jag tänkt och det blev lite knas. Sen vid det lilla staketet, så faller jag in i gamla vanor och väntar på henne... Fy på matte! Sen snusar Vilda i slalom... Fy på henne! Sen flyter det på!
Vi fick tiden 63,33 sekunder och en vägran och 5 fel. Normalt så är maxtiden på ett lopp dubbla referenstiden, men domaren hade ändrat till att maxtiden var 1,5 x referenstiden. Referenstiden var 40 sekunder, så Vilda och jag diskade oss p.g.a. 3,33 sekunders för lång tid på banan. Lite surt, men samtidigt så har vi tidigare i höst diskat oss av samma anledning, men då har det ju varit dubbla referenstiden vi överskridit. Så nu har vi svart på vitt på vi har blivit snabbare!

Vilda och jag stannade sen kvar och tittade på de andra från klubben och från Bialitt. Det gick bra för alla tyckte jag!
- Magnus Andkvist och "en lånehund" tog pinne i hopp.
- Linda Andkvist och Spice tog också pinne i hopp.
- Evelina Hoff och Devil startade sitt första officiella lopp och tog sig runt banan utan disk!
- Terese Svensson och Narym gjorde samma sak.

Det var fler från klubben och och Bialitt på plats, men jag kommer inte ihåg alla lopp.

I morgon ska slalom in och vi ska träna som tusan!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lovar att jag ska berätta för dig varför det blev fel efter däcket i agilityklassen. Men till det krävs penna och papper, så det tar vi nästa gång vi träffas. Och agilityloppet såg fint ut tyckte jag.
// Linda

Livet i Fastarp sa...

Tack snälla för pepp och hjälp idag. Jag är så nöjd och så glad! :) Vi ses imorgon!

Livet i Fastarp sa...

Filmen ser vi fram emot. :)

Anonym sa...

Hallå!
Vad kul att se filmerna! Ser fint ut! Inte kul m varsel, håller tummarna för dig!!! Vi ses i veckan! Kram Sara