lördag 26 mars 2011

Appellspårtävling i Eslöv


Nitros protokoll, den delen vi gillar mest "mkt snyggt" på spårning!


Nitros protokoll, den delen vi gillar mest av den andre domaren
"mycket bra spårarbete" på spårning!


Nitro till vänster med den lilla pokalen och
Alice till höger med den stora pokalen!

Idag var det debut i bruks spår, appelltävling i Eslöv. 8 hundar på PM, 5 kom till start och 3 fick poäng i spåret. 4 valde att starta lydnaden. 3 fick godkänt resultat, ingen uppflyttning. Elin och Alice placerade sig på 1:a plats!!! Riktigt härligt eftersom de valde att avstå två moment (platsliggning samt framförgående). Nitro och jag kom på en 2:a plats med noll poäng i tre moment (platsliggning, framförgående samt budföring).

Jag hade en bra känsla hela dagen. Nitro var som på träning, en glad och tokig labbe! Jag är jätte nöjd med allt utom platsen. Nitro klarade av bra att inte få godis/leksak efter momenten. Såg lite förvånad ut, men fortsatte glatt jobba. Vi behöver slipa på allt!!! utom möjligtvis spårarbetet. Så nu tränar vi vidare mot nästa appelltävling som för oss blir den 1 maj i Bjuv.

Spåret
Lite vind och sol, ca 3°C varmt = toppen förutsättningar för spår. Allt flöt på bra och vi hade startnummer 4 av 5. Nitro väntade fint när jag tog på selen och sen bar det iväg. Mycket broms från min sida och mycket drag från Nitros sida... Allt som vanligt med andra ord. Lätt som en plätt tog han första pinnen. Bra påsläpp och vidare till vinkel 1 som låg i medvind. En snurr och sen iväg på rätt håll och fick pinne 2. Bra påsläpp igen och vidare till vinkel 3 som klarades galant. Snabbt fick han slutpinnen i nosen och han drog som en tok! Tog den och jag var supernöjd! Fick fin fin kritik!

Budföring
Kändes kanon hos mottagaren. Hon tog sig verkligen tid med Nitro och de kelade en hel del! När jag ställt upp mig, så verkade han inte se henne. Han hade solen i ögonen, men andra hundar sprang, så det var nog bara inte tillräckligt tränat på... Noll poäng.

Platsen
Tre hundar lägger plats. Nitro i mitten. Känns lugnt och fint. Vi går ut och vänder på oss. Jag räknar till tio och så kommer Nitro i full galopp till mig... Det var ju bara till att koppla honom. Noll poäng...


Bjuder på lite filmer!

Nitro, linförighet 7 + 7 poäng

Ingången på planen kändes bra. Men efter att vi startat, så tappade Nitro
koncentrationen lite. Vi fick kommentarer SS, Tappar pos, Tränger, Snus.

Nitro, framförgående 0 + 0 poäng

Vägen ut gick kanon bra! Bra ställande och så på återgången ville det sig inte helt...
Jag kom ikapp och det blev noll poäng. Men jag är mycket nöjd med honom med tanke på hur lite vi tränat det!


Nitro, läggande 7 + 7 poäng

Kändes helt ok. Inget super snabbt läggande. Men tydligen gör jag mer än jag känner till... För vi fick kommentarerna: Saktar ner, DK huvud och Segt.


Nitro, inkallning 9 +9 poäng

Full fart fram! Fick avdrag pga Avslut.


Nitro, apport 6 + 7 poäng

Tja vad ska man säga...
Apporten kom in till mig, MEN tugg och osäker ingång...
MYCKET träning återstår...


Nitro, hopp över hinder 8 + 7,5 poäng

Är supernöjd! Duktig hund men han slog i hindret på återhoppet.
Fick även kommentaren DK av en domare.


Och så Alice filmer!


Alice, linförighet


Alice, läggande


Alice, inkallning


Alice, apport


Alice, hopp över hinder


Renovering
Nu är det bygge som gäller. Full fart så vi hinner klart innan pälslös tittar ut!

Ha det!

Inga kommentarer: