onsdag 25 augusti 2010

Luktdiskriminering

Min fina burkhållare!

Nitro luktar på burken med tänderna...

Två burkar? Då går svansen som en propeller:)

Lille Zorro var mer försiktig är Nitro...

I lördags var Nitro och jag på kurs på klubben i ämnet "Luktdiskriminering". Spännande med hundar som kan hitta cancer, narkotika, sprängämne, identifiera brottslingar, känna av insulin nivåer, hitta kantareller och så mycket mer! Instruktören, Maria Venhammar, är helt underbar i sitt tänk och inspirerar till mer tänk hemma!

Vi skulle lära hundarna att hitta The. Låter knasigt, men det är bättre att börja med ett ämne som inte har så stor betydelse ifall något skulle bli tokigt i inlärningen. Vi började med en glasburk med the-doft. När Nitro luktade på den (och inte försökte apportera den...) så belönade vi med klick och godis.

När det funkade så la vi till en tom burk. Nu fick han välja mellan burkarna och vi belönade när han valde rätt burk. Valde, då menar jag att han var intensiv mot rätt burk. Ganska snabbt så började Nitro slicka på rätt burk, så gulligt!

Tredje steget på kursen i lördags var att lägg till en kaffeburk. Det verkade lättare för honom än den tomma burken. När dagen var slut, så kunde vi se att Nitro valde men vad som gjorde att han valde, det vet jag inte. Men jag vill ju tro att det är för att han "nosar" sig till rätt burk!

Igår så fortsatte vi träna hemma. Samma tre burkar användes igen. Nitro inledde med att rusa in i dem i köket så att de flög rundor som käglor på vårt stengolv... Inget bra... Husse fick rycka in och hålla i brukarna. Då funkade det igen. Nitro börjar bli riktigt säker! När han blir för uppspelt, funkar det inte, men efter en kort paus då han fick ligga still (stackars labbe) så funkade det igen.

Jag fick en snilleblixt då Husse började se lite trött ut på att hålla burkar till mig... Vi har ju ett stativ till ölburkar i garaget som vi fick med badtunnan! Det är så fult att det inte sattes upp på badtunnan och passar perfekt till glasburkarna! Där finns plats för 6 st burkar, så Morfar har idag fått i uppgift att handla tre likadana burkar på Coop i Perstorp. Så nu ska vi lägga till tre nya dofter som ska diskrimineras bort!

På lördag fortsätter kursen!


Nitro har fått i uppgift av mig att ligga kvar. Då går Alice och lägger sig på honom!!!
Snacka om störning!

Inga kommentarer: