måndag 28 december 2009

Spårat med en "riktig" hund

Jag har inte övergett bloggen. Det är bara så att jag kommer inte överens med den otroligt långsamma PC´n. Den kastar ut mig hit och dit och så försvinner min text... Blir jag arg och irriterad då??? Hur kan ni tro det????

Nitro
Den 23 december var vi hos veterinären på återbesök. Han tyckte att det såg MYCKET bra ut. Han har ingen galla i leden och har inte haft på hela tiden - vilket är bra. Han har nästan full rörelseförmåga i benet. Våra promenader ska nu ökas i tid till 3 x 30 minuter per dag. Vi får spåra och börja öka våra aktiviteter och belastningen på benet. I morgon den 29/12 ska vi till rehab på Djursjukhuset i Helsingborg och börja träna i vatten. Kan lova att kameran ska med!!!

Jul
Julen kom och gick lika fort kändes set som. Jag firade jul hos min moster med god mat och alla släktingar på plats! Husse firade med sin släkt hos sina föräldrar. Alla är nöjda och glade med denna lösning! Husse och jag fick bl.a. en Genzo jaktradio i julklapp, jag fick två "dummies" och Husse fick en orange keps. Vilken koll tomten har på våra intressen:)


Jag älskar inslagning av klappar!


Vilda tog en smakbit av skinkan...

...och brände sig på tungan...

Lite julbilder hemifrån oss!






Men innan vi åkte på vars ett håll, så var vi i skogen med vovvarna. Husse la ett spår till Nitro och jag rastade alla tre så läge. Vi hittade räv-, älg- och rådjursspår i skogen. Kul att se! Spåret var ca 350 m långt fick ligga i ca 20 minuter. Sen bar det av. Nitro har bara spårat ett par gånger, så jag hade halsband och spårlina på honom. Han hade lite svårt att fästa i spåret, det kanske berodde på ca 1 dm snö. Men när nosen fått ordentligt tag i spåret, så bar det av i full fart. Han stannade fint vid första apporten som var en "dummy". Vi lekte med den en stund innan vi fortsatte. Vinkeln var inga problem, men sen gick Husses spår parrallellt med ett älgspår, ca 20 cm emellan... Nitro nosade först i Husses spår, sen i älgspåret och sen tog han Husses spår! Duktig hund! Han stannade även vi de två andra apporterna!!! Det går inte att jämföra Vildas spår med denna spårmaskin! Kan man få en bättre julklapp?


Nitro går så fint vid min sida efter spåret!


Sista föremålet i spåret var hans "döda" kanin - favoriten!

Älgspår.

Rävspår.

Jag med den lilla flocken!

Husse med flocken!

Huset
Hemma så håller vi på med källaren. Det är nu ett rum med betonggolv. Vi har ju tidigare hackat upp golvet, bytt avloppsstam och gjutit nytt golv. Nu har vi lagat stenväggarna med puts och målat dessa vita. Vi har även lagt klinkers på golvet. Kvar är ca 40 plattor som alla ska figursågas för att kunna följa väggen snyggt. Det är kvällens projekt! Imorogn ska vi foga golvet och på onsdag ska spiraltrappan monteras. Tanken är att vara klara med det till nyår.


Innan vi målade!

Viss skillnad på det vita!

Husse lägger klinkers.

Arbetsfördelning:)

På återseende!

/Mia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad julefint ni har det! Mysigt! Ja nu har du en "riktig" spårhund :-) Mindre kul när näsan är på då den inte ska vara det, tycker matte, men det följer med på köpet!
/Moster Essa

Jenny sa...

jag jobbar på nose on/ nose off på Bastianen...