fredag 20 november 2009

Nitro har varit hos veterinären idag



I tisdags var det en månad sen Nitro blev halt. Han har först gått utan smärtstillande. Därefter blev han röntgad och fick smärtstillande i 10 + 10 dagar. Han tog sista tabletten i söndags och har varit utan sen dess. Och så idag var det dags att röntga igen.

Nitro somnade på studs. Inte som en vild briard som man får ge dubbla doser och ändå inte kan ligga still... Hans vänstra ben röntgades och veterinärer tyckte sig hitta en skugga på plåtarna som kan vara en spricka eller början på osteochondros. Nästa steg är då titthålsoperation och det kan de inte göra på Din veterinär, så vi remiterades vidare till "Jennyhill djurklinik" på söderåsens sluttning.

Ni som känner mig kan gissa vilken mängd tårar som flödade... Det här var nog det värsta tänkbara beskedet vi kunde få. Prognosen för osteochondros i hasleden är inte kul. Såhär står det i ett dokument från Strömsholms Djursjukhus "Vid tidig operation och efterföljande rehabilitering är prognosen skaplig, men leden blir alltid något stelare än normalt. Ibland är osteochondrosen så omfattande att en stor del av ledytan är skadad, och då är prognosen sämre." Läs hela dokumentet här!

Sköterska på Din Veterinär var helt underbar. När hon hörde att jag bodde i Klippan, så fixade hon utskrift på journalkopia samt en CD med Nitros röntgenbilder. Hon sa att jag skulle ringa till Jennyhill i bilen och sen köra in om på vägen hem. Och så gjorde jag. Veterinär Sune Jerre tog emot mitt snyftande samtal och sa att jag skulle komma in om. De hade inte öppet, men tog sig tid att titta på Nitros bilder när jag var kvar och ställde samma diagnos. Titthålsoperation är nu bokad till på torsdag. De kommer att gå in och titta och göra de åtgärder som behövs. Tills dess är det koppelpromenader som gäller.

Vilda är hos "Mormor" så Nitro kan få lugn och ro. Han sover nu i biabedden under min dator. Tur att man kan jobba hemma ibland!

Vaccinerad
Hela familjen Agrell är vaccinerad mot "Nya influensan". Sprutan klarade till och med verkligen jag av, men både Huse och jag har fått muskelvärk och rejält ont i armen efteråt. Men nu verkar även det vara över.

Badtunna
Vår badtunna kom i tisdags! Husse har sen fått snickrat klart plattformen som den ska stå på och i helgen kommer den förhoppningsvis på plats och då väntar provbad!!!

Det lackar mot jul...
Jo, det är sant, inte bara i min planerande värld:) Nästa helg, om en vecka så är det första advent!!! Då blir det lite pysslat hemma med adventsljus och mys. Men fönstrena kommer även i år, precis som alla andra år, att vara oputsade! Tror att det kan bli en tradition!

Flitens lyckta...
Lyser öve min dator på kvällarna. Jag jobbar mycket just nu, så det händer inte så mycket mer.

Trevlig helg!

9 kommentarer:

Petra sa...

Ah stackare.... Håller tummarna på att går över förväntan...:)

Malin sa...

Nej! Du skämtar. Hur mycket otur ska du ha i hundvärlden. Lovar att hålla alla tummar för att det i verkligheten är bättre än prognosen. Trevlig helg! Bamsekramar

Annsofi sa...

Åh, det var verkligen inga roliga nyheter om Nitro. Håller tummarna för att det blir bättre!

Jenny sa...

Verkligen tråkigt. Håller tummarna för en mirakeloperation av den duktigen kirurgen. kram

Ulrika sa...

Håller alla tummar! Kram Ulrika

Monica med Mio sa...

Åhhh :( Många kramar från oss!
Hoppas nu på att det inte är osteochondros!

Evelina sa...

usch stackars lillen! hoppas på att det bästa möjliga sker.


blööh det här med fönsterputsning,ja jag putsar fönster 3 gånger i månaden så hemma är man inte sugen alls på att putsa några fönster haha men får se om jag får ett ryck någon dag ändå :D

Lena och Schippe sa...

Lena och Schippe håller alla tassar...

Sara sa...

nämen vad e det jag läser!!!!! vi ska hålla tummar o tassar imorgon!