lördag 30 april 2011

Havandeskapsförgiftning


Min lilla mage!

I tisdags var jag och Husse på återbesök hos barnmorskan här i Klippan. Blodtrycket var på tok för högt och jag hade äggvita i urinen samt en viktökning på 2 kg på 6 dagar. Hon misstänkte Havandeskapsförgiftning och vi fick tid på Lasarettet i Helsingborg redan kl 14.00 samma dag.

Havandeskapsförgiftning är att min kropp inte tycker om de främmande cellerna som jag fått av Husse, som nu är en del av "Pälslös" och moderkakan. En allergisk reaktion kan man säga. 2 % av alla gravida får det. Man vet inte varför. Det går heller inte att bota. De kan sänka blodtrycket med medicin om det behövs, men inte bota sjukdomen. Den ända bot som finns är att "pälslös" och moderkaka kommer ut ut min kropp. Om inte värdena blir bättre, avbryter de graviditeten med att sätta igång mig, eller göra ett kejsarsnitt.


Uppkopplad med CTG.

När vi kom in tog en barnmorska från Gotland CTG på "Pälslös", blodtrycket på mig och så nytt kisseprov. Att få höra och se "Pälslös" hjärtljud var underbart! Han bjöd på uppvisning i form av massor av rörelser som så klart registrerades på CTG´n. När hon var klar, kom en läkare in och klämde och kände på mig. Hon kollade om jag hade vätskeansamlingar i benen och om jag hade lagom bra reflexer. Därefter var det dags för ultraljud för att mäta hur stor "Pälslös" är samt flödesmätning av navelsträngen. Läkaren tog massor av mått på ultraljudsbilderna och kom fram till att lillkillen väger ca 2,2 kg. Det är lite lägre än genomsnittet, men fullt normalt. Under ultraljudet mätte läkaren även flödet på navelsträngen och det var prima.

"Ringmärkt"

Tyvärr räckte inte det för att läkarna skulle vilja skicka hem mig, utan jag blev inlagd. De ville hålla koll så att mina värden blev bättre och att "Pälslös" värde fortsatte att vara bra. Jag fick ett rum på "Perinatalavdelningen/BB" där nyförlösta samt kvinnor med komplikationer under graviditeten ligger. Ett tråkigt rum utan TV, det ända rummet utan TV!!! Vacker utsikt över sundet, men sängen stod på fel håll och jag skulle ha persiennerna nere... Inte nog med att jag skulle vila, jag skulle ha tråkigt med sa en läkare... Jag var inte glad. Kände mig minst sagt instängd och hade ingen kontroll. Nu satte de en tappkran i handen på mig också... Husse fick stanna om han ville, men ha honom sittandes och titta på mig när jag skulle ta det lugnt, nej, han fick åka hem till hundarna istället.


"Utsikten från rummet"

"Tappkranen"

Mer provtagning under kvällen, blodtryck och CTG. Jag somnade innan nattpersonalen kommit, dvs för kl 22.00...

Onsdag
Provtagning igen och igen och igen. Så gick den dagen. Ingen sa något om att åka hem...

Torsdag
Provtagning igen och igen och igen. Ingen äggvita i urinen!!! Nytt ultraljud med flödesmätning och allt var bara bra med "Pälslös". Läkaren sa något om att kanske jag kunde få åka hem på fredagen!!! Nu fick jag även lämna rummet och äta i matsalen = Lycka! Firade med att slå Husse i Yatzy på kvällen.

Fredag
Provtagning igen. Bättre blodtryck och ingen äggvita i urinen!!! Läkaren kom och skrev ut mig!!! Underbart! Givetvis med förmaningar om att ta det lugnt och så ska jag in igen på måndag för att ta prover igen. Husse hämtade mig vid lunch. Då åkte vi till BabyProffsen och köpte den barnvagn vi tittat ut!

Jag vilade när vi kom hem, eller rättare sagt slocknade i sängen efter två sekunder och sov i två timmar! Underbart med grus och två vovvar sängen! Sen åkte vi till två bekanta och träffade deras lille baby Charlie, nu 6 dagar gammal!

Nu ska det vilas i kubik, så jag slipper bli inlagd igen!

2 kommentarer:

Annsofi sa...

Skönt att allt är bra igen! Håller tummarna för att det går bra hela vägen. Simma lugnt! :-)

Anonym sa...

Husarrest i sängen rekommenderas kram på dig/MO