tisdag 29 juni 2010

Apportering av fågel hemma på tomten!





Sent igår kväll kom jag på att jag hade två fåglar i garaget. Tanken var att jag och Elin skulle ta fjädrar från dessa till våra fjäderdummy. Då slog tanken mig att testa att låta Nitro apportera dem. Fast att jag på kursavslutninen kom fram till att vi skulle jobba vidare med fjäderdummy ett ta till, så att jag inte får in olydnad i apporterigen. Tänk så snabbt man kan revidera en plan... Husse fick kameran och jag tog på mig handskar. Fegt, ja, jag vet:) Nitro var nyfiken som tusan och vill ha fåglarna! Jag gav honom anden och han tog den direkt och var hur nöjd som helst! Svansade runt mig med den i munnen. Tro ni inte att jag slutade träna här inte... Då kör vi linjetag med fågel! Jag la ut fågeln och det lös om Nitro av lycka! Tog in honom och riktade ca 15 meter från fågeln och så "Ut". Full fart fram, tog tag runt kroppen på anden och in till mig stolt som en tupp! Det var nog lite tungt, men han lämnade den fint till mig. Körde ett par till linjetag med lite länge och längre avstånd.

Sen fick vi ju lufta vitfågeln också! Körde linjetag direkt och Nitro hämtade även den utan problem och levererade in till mig!

Jag fixade fågelhanteringen bra. Kommer nog att kunna lägga handskarna snart!

Efter apporteringen skulle vi ta lite fjädrar från vingarna på fåglarna. Det var inte lätt kan kan man säga. De satt hårt som satan! Men med lite hjälp från Husse så släppte de. Så nuär min fjäderdummy full med fjädrar och en hög fjädrar väntar på Elin!

Idag
Plockade 100 klasar fläderblommor ikväll och har satt flädersaft.
Husse har skruvat på min bil så att den ska bli hel och fin!
Och om en stund väntar ett pass agility med Vilda.



Bild på belysningen i trappan till trädäcket!

måndag 28 juni 2010

Anlagsprov Viltspår - försök 1


Husse och Nitro innan starten.

Var är spåret?
Det går egentligen vid rishögen nära till vänster i bild.

Nitro har hittat ett spår (inte rätt) och det bär iväg igen...

Här är det tillbakavisade till spåret och på rätt kurs igen!

Det var en djungel på slutet! Här har Nitro just hittat klöven!

Nitro är helt slut!

Lång tunga i värmen.

Idag var det dags för både Husse och Nitro att göra premiär i officiella hund sammanhang. Kl 18.00 svängde vi in på Spångens parkering och träffade domaren, Per Jönsson. Efter en kort presentation och frågestund, åkte vi till skogs. Husse och Nitro gick en rasterunda i skogen och sen bar det av in i djungeln! Nitro skötte sig exemplariskt i spårstarten. Väntade medan Husse tog på selen. Sen bar det av! Nitro spårade kanonbra som vanligt och var i kärnan hela tiden. Klarade första vinkeln med att ringa och sen vidare. Det var långt till vinkel 2, men bra drag i linan. Men här blev det svårt. Av någon anledning, så gick Nitro förbi vinkeln och hade svårt för att hitta tillbaka. Att Husse och domaren missförstod varandra gjorde inte saken bättre. Nitro gick över spåret två gånger, men tog inte upp det. Men sen var han helt säker på var det var. Tyvärr var det inte på samma ställe som domaren hade gått... Så de blev stoppade efter ca 100 meter och blev därmed underkända. Men de fick fortsätta spåra. Nitro visades på spåret igen och sen spårade han så bra som han brukar ända till klöven!

De fick ett mycket bra omdömme från domaren, även om det inte blev godkänt resultat idag. Så när vi kom hem, så skickade vi in en ny anmälan och väntar nu på tid för nytt anlagsprov!

Natti!

söndag 27 juni 2010

Blekinge via Simrishamn




Tog sovmorgon idag och vaknade 9.40!!! Kastade i mig frukost och hämtade föräldrarnas bil. Inte trodde jag att jag skulle sova så länge... Iväg mot Simrishamn och agilitytävlingen där. Där var det vänta och vänta... De väntade på än det ena och än det andra men till sist kom klass 2 igång. Vilda började med Agility och banan var rolig, förrutom vid lången. Hundarna kom ut ur en sväng tunnel och hade sen knappt 5 meter till lången. Långe var svart med orangea detaljer. Det var inte lätt. Många fick fel. Vilda vägrade och hoppade i sista sekund rakt in i lången... Annars var det fart och bra kontaktfält.

Där efter var det Hopp 2. En springig banan med få tekniska finesser. Vilda var seg och gick mest runt... Rev första bräda på lången, så den får vi nog träna lite på inför nästa helg.

Vi kastade oss i bilen och styrde kosan mot Blekinge och kursavslutning i apporteringskursen. Nitro skötte sig även om han var lite väl taggad på viltet. Det var första gången som han fick hålla fågel, men det var lätt som en plätt! Fick med mig två stora fåglar hem som jag ska rycka fjädrar på till min fjäderdummy och så känna lite på dem själv, så jag reder ut det.

Nu väntar korgen!

lördag 26 juni 2010

Midsommar i tokiga vänners lag!


Nitro och jag ute på ängen!

Igår var det midsommar och det firade vi med att springa vid Vasasjön. Husse och Lillebror sprang långt medan jag, Elin och Vilda sprang 3,3 km, dv den "vanliga" rundan. Var tungt med flåset, men kroppen orkade bra. Jag kallade på Vilda vid ett tillfälle och slutade kolla på marken och kraschlandade på marken med ett brak! Alla ben höll, men jag blev bra skraj att jag brutit något!

Hem och tog Nitros Viltspår. Endast på äng och nygödslad åker med vall. Hade bara fått ligga i ca 3 timmar. Vi såg blomplockare både när vi la spåret och när vi skulle ta det. Inte de bästa förutsättningarna, men ha fixade det bra. Han hade det mycket svårt på åkern med gödningen. Att spårläggaren lagt spetsvinkel där, gjorde inte saken bättre... Men till sist, så hittade han sin klöv!

Hem och iväg till midsommarfest i tokiga vänners lag! God mat och trevligt umgänge. Välkomstdriken serverades i bajspåsar!!! Vi tävlade i en 5-kamp i lite tokiga grenar. Jag har träningsvärk i armarna och grymt ont mellan benen, på insidan av låren... Kolla in bilderna nedan, så förstår ni nog. Vem som vann? Det beror på hur man räknar, men vårt lag är övertygade om att vi vann, eller kanske att det blev oavgjort:)

Vuxna som vi är, så genomfördes grenen med luftgevärsskytte och mopedåkning innan intag av alkoholhaltiga drycker!


Gren 1: Tre ballonger ska skjutas ner på fem skott!
Elin skjuter brallorna av Andreas! Träffade sina ballonger lätt som en plätt!

Ser ni ballongerna på lina längre fram?

Husse hittade kantareller i skogen under skyttet!

Gren 1: Kör moped på en utsatt banan på tid!
Krille och Nils åker moped!

Elin på svarta faran!

Paus med midsommarmat!
Silltårtan jag och Husse gjorde!

God mat!


Gren 3: Kuddkrig på för smal stock...
Förstår nu nu att jag har ont? Bäst av tre och man kan ju inte lägga sig...

Gren 4: Mosa päran
Ser det lätt ut? Testa själv!

Fler frustrerade försök!

Gren 5: Kubb, bäst av tre matscher
Ni kan inte ana hur många olika regler det finns i kubb:)

Vi var hemma och nattade oss vid 01.30! En alldeles lagom tid.

Tävling i morgon
I morgon ska jag till Simrishamn och tävla agility med Vilda. Nitro följer med och hejar på oss! Vi åker direkt från Simrishamn till Blekinge och avslutningen i apporteringskurs med Nitro! Dagen är boka till fullo, men den börjar med sovmorgon!

torsdag 24 juni 2010

Klubbat och vägt in mig

I dag var det invägning på jobb. Jag var inställd på böter. Men klarade mig med 2 hg marginal!!! Det betyder att jag gått ner 4 hg på 14 dagar. Inte mycket, men ändå på rätt håll! Det blir då totalt 11,9 kg sen i januari! Nu blir det hårda tag igen för nästa gång ska det stå mer på vågen! Fast i morgon är det midsommar och då ska det inte räknas kalorier!

Nitro och Spike med en leksak!
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro närmast kameran!
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro och Spike men vem är vem?
Foto: Lisa Lyhagen

"Klubbat"
Var stugvärd på klubben ikväll. Inte särskilt ansträngande och jag passade på att träna lite innan. Lek med inslag av lydnad i vanlig ordning. Nitro blev trött fort, men jag tror att det är värmen. Den får han vänja sig vid, för den vill jag ha kvar länge! Vi fick till en hel del moment i vår lek:
- Fritt följ
- Ligg
- Stå
- Plats
- Apport
- Sitt kvar


Silltårta och Viltspår
Är just klar med silltårtan till morgondagens midsommarfirande. Ska bli gott som tusan! Vi sak till kompisar i Klippan och leka lekar, äta och dricka gott! Men först blir det ett viltspår till Nitro, så han kan sova gott på festen på kvällen!


Glad midsommar på er alla!

onsdag 23 juni 2010

Ren hund och belysning i källaren

Var idag hos Mormor och badade hennes hund. Hon har en Chow-Chow som jag skrev igår och det är världens snällaste hund! Finner sig i att man badar, borstar, klipper klor och går till veterinären utan att vara särskilt tränad på det. Skönt! Nu är hon ren och sommarfin!

Hon lyckades även tappa en klo efter badet och det blödde en hel del som det gör med klor... Får se hur det är i morgon, om det blir en tur till veterinären eller inte...

Anlagsprov viltspår
Mitt i klo-röran så ringde en viltspårdomare och ville boka datum för anlagsprov med Nitro! Jag fick be om att ringa åter och när jag gjorde det, så visade det sig vara en herre som jag var på samma jakt med i höstas. Så på måndag kl 18.00 gäller det! Husse och Nitro gör då båda debut i officiella hundtävlingssammanhang!!! Gissa om jag är nervös???

Källaren
Husse pysslade vidare med belysningen i källaren under kvällen och nu är det klart! Snygga vinklingsbara spot-lights i källartaket! Nu är källaren snart klar! Kvar är:
• Fixa till det sista runt källarfönsterna
• Måla källarfönster och karmar
• Göra 2 st luckor/dörrar in till krypgrunden
• Måla det sista på väggen i öster
• Och till sist - Möblera!!!

Ska passa på att handla det vi behöver till midsommarhelgens renovering i morgon, för sen är det ju stängt hela helgen!

I morgon torsdag är det fredag! Dagen börjar med invägning på jobb. Kanske jag till och med får böta denna gång... Jag spelar innebandy på lunchen och slutar redan kl 15.00! på kvällen är jag stugvärd på klubben och ska passa på att träna Nitro.

Springa skulle jag gjort i kväll, men det får bli en annan dag, för nu är jag nanig!

tisdag 22 juni 2010

Raggsockar inhandlade!

Var på Åbymarknad idag och handlade väldens bästa raggsockar av getull. De har jag haft i flera år nu och de är superbra! 50:-/st kan jag leva med! Jag sliter ut två par på en säsong!

Fick även med mig hem ett par lila "Foppa-tofflor" till fjällvandringen. Jag ska inte gå i dem hela tiden, utan ha dem på kvällarna och när vi vadar i fjällbäckar! Hade det sist och de var lätta och torkade snabbt! 80 riksdaler kostade de.


Mina tofflor är i denna färgen, röd lack!

Och i denna modellen!

Hittade även ett par röda lack-tofflor! Supersnygga och sköna. Blir nog bra till jeans i sommar! 300 pix kostade de.
Klarade mig utan att köpa marknadsgodis. Tror att det är första gången i mitt 31-åriga liv!!!

Date med snygge Matte
Eller rättare sagt studiebesök på Bjersgårdsvägen där Bygglov filmar:) Igår körde jag förbi och ryktet var sant - Bygglov var i Klippan och filmade! Jobbet sponsrar med material till bygglov sen flera år tillbaka och det kändes som om jag fick ta i rätt personer, så kanske vi skulle kunna få till ett studiebesök! Sagt som gjort i morse fick jag tag på rätt personer i Stockholm och besöket var bokat! Så jag och två arbetskamrater åkte till Bjersgårdsvägen och hälsade på Mija, Snygge Matte och Willy. Kul att se hur det går till på riktigt! Ni andra får se hur fint det blev i januari 2011!!!

Källaren är ren!
I kväll kröp Husse in i krypgrunden och städade undan allt småbråte. Så nu är där snyggt och fint! En hel sopsäck med träbråte blev det. Jag sympatiserade och hejade på utifrån. Just nu belönar han sin insats med att installera spotlights i taket i källaren. Sund belöning tycker jag!!!

Onsdag bjuder på besök hos mormor och bad av hennes Chow-Chow hund. Husse ska flytta bbyggställning hos sina föräldrar. Sen är det torsdag eller fredag beroende på hur man ser det och jobbeveckan är slut!