söndag 31 januari 2010

Framsteg i Nitros rehab!

Jo, det är Nitro...

Idag gick jag och en klubbkompis milen. Inte samma sträcka som förra veckan, för det var för mycket snö helt enkelt. Men nyttiga var vi med bitvis snö upp till mina lår!!!

Framsteg
Idag när jag var på toaletten, så var hundarna med som vanligt... Då ser jag att Nitro stod på fel ben! Ja, han stod på alla fyra som han ska, men han avlastade det icke opererade bakbenet!!! Det är inget fel på det benet, men han brukar alltid avlasta det opererade benet! Jag blev superglad!

Det fira med att träna lite "Stå med bakbenen på luftkudden". Det gick bra. Tror att han börjar förstå vad jag vill. Tränade även sitta kvar och det är svårt för en labbekille på 7 månader. När jag skulle belöna så exploderade han av glädje... Har en del att jobba med:) Och så fick han testa metallapporten som han gärna bär! Underbara liten kille vi har!

Eftermiddagen och kvällen har ägnats åt datorarbete för klubbens räkning. Många mail och så har jag grottat ner mig i det nya medlemssystemet för SBK. Kommer nog att bli riktigt bra när allt är på plats!

Var även en vända hos ett par kompisar och fikade (läs åt min Nutrilett bar när de åt vaniljglass med varm hjortronsylt...). Nitro var med och fick träffa ett rådjur som hängde och mörade till sig i deras garage. Han nosade på det och tyckte att det var lite spännande, men var nöjd och gick med oss efter en liten stund. När vi skulle gå hem, så smög han iväg på deras tomt, så jag inte såg honom. Hittade han vid deras hundgård där det låg en skjuten räv... Mycket på en gång för honom!

Nu väntar korgen!

PS: I morgon kommer Husse hem!

lördag 30 januari 2010

Tävling och drömmål

Trötta damen i soffan!

Idag var Vilda och jag i Oskarström och tävlade. Nitro var hos mina snälla föräldrar. Orkan fick passa huset. Vägarna var fina trots det kalla vädret med -13°C och vi var på plats kl 8.00. Fick en bra plats på läktaren. Bäddade till Vilda enligt följande:
- Liggunderlag (under buren)
Bur med:
- "teddy-filt" i syntet
- Fleacefilt
- Dubbel ullfilt
- Fårfäll överst

In med Vilda som var klädd i Back-on-track-täcke och fleasoverall över det. Ändå frös hon... Då kröp jag in i buren och bäddade in henne i min stora ullfilt. Hon snurrade ihop sig till en "fjällräv" och endast den svarta tryffeln stack ut. Nu frös hon inte utan höll värmen hur bra som helst! En del tävlande menade att det var varmare i bilen som stod i solen för hundarna än inne i ridhuset... Intressant resonemang!

Första loppet
Vilda var supertaggad! Sprang som en gasell och var duktig. När jag gjorde framförbyte direkt efter slalom, så "knäckte" hon till kroppen på den stenhårda pinnarna i trä. Hon hoppade ut slalom och såg förvånad och lite rädd ut. Vi fortsatte, men nu var hon ut balans och "spökig". Avslutade sådär med disk, men fart var det!

Andra loppet
Vilda var taggad igen. Kul att se. Banan var full fart fram och inga fällor för mig och Vilda. Kanonbra lopp fram till hopphinder nr 15 på upploppet. Då ville Vilda springa i mål utan att göra de sista hinderna. Jag kallade tillbaka henne, tog nästa hinder, en tunnel och sen for hon iväg i mål igen.... Kallade igen.... tog ett hinder till och hon for iväg igen.... Kallade igen och tog oss i mål. DETTA MÅSTE VI ARBETA BORT! Men så superglad jag är för all fart! Är säker på att vi diskade oss.

Drömmål
Såg detta klipp på "Dårpippilands" blogg (länk här!) kunde inte låta bli att drömma om en svart labrador riddare som tar sig ner lika snyggt som denna svart vita hund, speciellt på balansen och på vippen. Titta och njut:

Mia vs Sockersuget
Igår så blev det inget socker! Tog en näve sötmandel och en kopp te istället! Men på tävlingen idag så slank det ner 33 cl Pepsi... Men inget mer. Nu väntar lite pistagenötter! Imorgon blir det milen igen!

Nu ska vi vovvarna och jag titta på Robinsson!

torsdag 28 januari 2010

Friska ögon

Fick idag besked från Nitros uppfödare att hans mamma Annie är Optgen-testad och hon inte har anlag för ögonsjukdomen PRA. Detta innebär att Nitro och hans syskon är Hereditär fria. De bär alltså inte heller på anlaget. Skönt att veta!

Mer plats i sängen
Orkan och Vilda har andra rutiner när Husse är borta. Orkan ska inte ligga vid mina fötter i sängen, utan i korgen i hallen med nosen i riktning mot dörren, ifall Husse kommer hem. Vilda skulle inte ligga ner i sängen igår, utan satt länge och tittade på ytterdörren, från sägen då givetvis:) Nitro är lika glas om vanligt...

Helgen
I morgon är det fredag och jag har inget bokat på kvällen. Känns konstigt men skönt! Jag ska nog kosta på mig en dag då sötsuget få ta över och äta lösgodis i sängen. Ladda inför agilitytävlingen på lördag kan man säga:) Vilda och jag ska till Oskarström, utanför Halmstad, och tävla i ett ridhus. Ska packa ner alla kläder och filtar vi har, så vi kan hålla värmen... Mamma tar Nitro så han slipper frysa - Tack! Håll tummarna för det är vår sista pinne i Hoppklass 1 som hägrar!!! Vi har två chanser!!! Tyvärr blir det ingen film, för kameran är i Åre. Men det kanske kan båda gott för ett superbra lopp som ej fastnar på film, eller?

På söndag väntar milen, om det går med alla snö...

Natti!

tisdag 26 januari 2010

Husse har åkt


Nu har husse åkt och de har va 12 timmar framför sig i bilen innan de når Åre. De kommer hem igen på måndag. Vovvarna har lovat att värma hans säng under tiden han är borta:)

2 månader sen operationen
Är det idag. Tiden går fort fort. Allt ser fortfarande bra ut enligt Rehab på Djursjukhuset. Vi har varit där 6 gånger nu och Nitro blir lika glad varje gång vi kommer dit.

Jag har beställt en speciell kudde med luft i som han ska träna sitt ben på. Man kan säga att det är en stor pruttkudde som inte pruttar:) Han ska ha båda bakbenen på den och så ska vi putta, inte prutta:) på höften, så att han flyttar vikten mellan vänster och höger bakben.

Vi promenerar fortfarande 2-3 ggr á 20 minuter varje dag. Ett och annat spår blir det också på helgen. Och så lite trix som att backa och att snurra runt, belastar också bakbenet rätt!

Nitro sover över hos Mormor och Morfar i natt. de tyckte att det var bättre än att jag hämtade honom nu kl 22 efter min allmänlydnadskurs och lämnade honom igen kl 07.30. Är säker på att han sover i sängen även där!

Vattengymnastik
Det var jag på idag. Klockan 06.00 stod jag yrvaken tillsammans med tio andra kvinnor och köade in på badhuset. Om jag blivit spritt språngande galen? Svaret är JA!!! Men det var varmt i vattnet och träningen var kul. Inte enkel och inte lätt, men kul. Kändes att man jobbade med kroppen och med tanke på hur ont jag har redan nu, så kommer morgondagen att bli en pina. Men jag har rört på mig det är jag säker på.

Fick höra att jag använde muskler som jag inte använt på flera år... Men om jag klarat mig utan dem i flera år, vad ska jag med dem nu??? Ifall jag kommer på det, så har jag bokat in nästa tisdagsmorgon till vattengympa igen!

Natti!

PS: Nitros sista envisa mjölk-hörntand försvann i fredags:)

söndag 24 januari 2010

2 mil på två dagar!


Jo, så duktiga har vi varit. I går gick vi "lunkenrundan" som man gick i skolan. Jag gick. Tanken var nog att man skulle springa den... Den går från oss, ner i älvdalen, ut i bjärsgård och hem via reningsverket. Svett och trött som tusan var jag när vi kom hem. Drack lite te och sen iväg på hundträning i lös sand... Vilda var duktig som tusan! Helt färdig i kroppen begav jag mig hem igen. Då ringer Husse och säger att om 30 minuter ska vi åka till Lund. Att vi skulle dit visste jag, men inte att det var så snart... In i duschen och snabbt iväg mot Lund. Mat hos Sofie och sen vidare till utflyttnignsfesten också den i Lund. Nitro var med och skötte sig superbra. Klockan 12 tyckte chauffören att det var dags att åka hemåt och Husse instämde. Tur var det, för det var fygig snö hela vägen hem och det tog ca 1,5 timme istället för 50 minuter...

Idag vaknade vi utan allt för mycket träningsvärk. Skönt! Så efter frukost till Robinsson så gav vi oss ut på samma runda igen, 1 mil! Vilda gick med idag med. Orkan var även idag hemma och passade Nitro. Det gick lika bra att vara själv i 2 timmar som igår. Skönt!

Ni ska det tvättas kläder så Husse kan packa till Åreresan. Jag ska ta det lugnt och fixa med lite datorjobb för klubbens räkning!

Mia vs Sockersuget
Det går bra. Över förväntan! I fredags så drack jag vin och en cider när vi hade middag där hemma. En bit chokladkaka också... I går så drack jag Coca-Cola. Inte kan man dricka vatten på en fest bara för att man är chaufför... Men inte ett ända chips med dipp, även om de såg goda ut... Så nu står det 4-2 till mig, efter idag står det förhoppningsvis 5-2!!!

Nu väntar fåtöljen framför brasan!

fredag 22 januari 2010

Invägning nr 1


Idag var det invägning på jobb. Jag klädde mig smart, eller dumt, med något lättare kläder än vid invägningen. Våndas för att gå och väga mig... Ställer mig på vågen med förra veckans vikt inställd och.....

-2,7 kg!!!!!!

Kanske till och med lite för bra för att vara vecka 1, men glad är jag!!!!!
Det ska jag ikväll fira med en stor bit chokladkaka, eller inte... Om 14 dagar är det invägning igen och då ska jag inte behöva tänka på min klädsel!

Ikväll väntar middag och bad. Ska blir skönt att lägga sig i badet och slappna av, har varit en vecka med MYCKET på schemat.

På tisdag åker Husse till Åre och jag och vovvarna stannar hemma och passar huset!

Trevlig helg på er!

PS: Imorgon blir det en promenad på en mil med Lillebror!

torsdag 21 januari 2010

Mia vs Sockersug = 4-0

Fyra dagar är avklarade utan onödigt socker! Känns bra, men jag kan inte säga att jag inte är sugen på Coca-Cola. Det kommer bli svårast att avstå...

Grönt Te är inköpt och det går att dricka. Kan nog bli gott med. Det sägs att det är bra för ämnesomsättningen!

Promenader i snön är ingen höjdare, men det går. Vill ha svarta vägar och ljusgrön skog NU!!!!!

Naken Vilda
Vilda blev åter igen naken i måndags. All päls är borta och Vilda njuter av att vara naken. Visst vill hon ligga nära för att det är kallt, men hon är en gladare hund utan päls. Igår bjöd hon av sig själv på fina fot-positioner och ville träna lydnad! Eller kanske träna något över huvud taget, för det har inte varit mycket tränat de senaste tre månaderna för henne. Nu rivstartar vi med 3-4 pass agilitypass inbokade denna och nästa vecka. Allt inför tävlingen den 30/1 såklart!

Den första träningen var igår och det gick bra. Full fart i slalom och bra klös i tanten för övrigt!

Nitro
Idag var Nitro och jag på Djursjukhuset och gick gångband i vatten. Han sköter sig bra. Balanserad sa sjukgymnasten, undrar om det var för att glasögonen faktiskt satt kvar efter pusskalaset med Nitr0? :)

Sen bar det av till klubben där stod det avslappning på schemat och efter en stund, så funkade det med bra!

Nu väntar korgen!

Natti