onsdag 30 september 2009

Vi hostar oss vidare i vardagen!

Vilda och Orkan hostar. De har bra hostat mer och mer för varje dag sen de började så nu borde det vända snart.
Nitro är hostfri.

Frost
Igår kväll var jag ute och nattade mina pelagonior. Jag stoppade om dem med filtar ifall farbror-frost skulle komma och hälsa på. Och det gjorde han! Jag fick skrapa bilen på morgonen!
Så snart får alla frostkänsliga blommor flyttat in i tvättstugan för vinterförvaring.

Efterlysning
Nu när det är kallare så behöver lille Nitro ett täcke. Jag inser att han kommer att växa ur det innan jag har sytt klart det:) Så jag undrar om någon har ett gammalt täcke till en hund på ca 10 kg som vi kan låna ett par veckor?

Idéerna flödar kring hur Nitros vuxentäcke ska se ut. Funderar på att sy om en oljerock och sätta dit ett snyggt flece foder. Men det får vänta tills han är mer färdigvuxen!

Trädäcket
Idag har vi fortsatt med trädäcket. Trappan är på plats och nästan klar. Så på fredag blir den klar med belysning och allt! Och sen har det ju blivit en "hundfri" helg... Vi skulle tävlat i Bjuv på lördagen och varit på träning på söndagen men det har hostan satt stopp för... Så då blir det till att fixa med trädäcket istället!!!

Stickning
Jo, jag kan sånt:) Jag har inte stickat sen jag fick Orkan och det är 10 år sedan. Men det sitter i fingrarna och jag har stickat en halv halsduk. Tjockt garn och stora stickor, men ändå!

Nu väntar korgen!

måndag 28 september 2009

4 lurviga...

...ligger i min frys! Igår fick jag 4 vildsvinsben till att träna viltspår med Nitro. Är även lovad kanin till släpspår, men jag behöver nog ladda lite för det med kaninen... Så om någon ska hämta is i vår frys och hittar 4 lurviga vildsvinsfötter, så är det som det ska:)

Kennelhosta
Nitro är fortfarande hostfri!
Vilda hostar om hon rör sig, så hon ligger i sin fåtölj.
Orkanen har börjat hosta idag...

Så om inte vi också kan få det, så är det bara till att vänta ut de gamla och sen är vi på gång igen!

Höst
Idag började hösten enligt min mening. Regn, blåst och kallt. Löv på vägen till jobbet. Brasan är tänd och Vilda och Nitro njuter. Orkan ligger i hallen och tycker att det är varmt:)

Jag ligger i soffan och njuter!

söndag 27 september 2009

Vilda har kennelhosta...

Jo, det är sant! Idag började Vilda hosta... Vad ska man säga?

Trädäcket
Är jättefint. Vi blev klara med trallen vid 20.00 ikväll. Det sista fick vi skruva med pannlampa!
Nästa vecka ska vi fixa med frisen runt om och med trappan.

Stora trädäcket!

Sista plankorna skruvades dit med hjälp av pannlampa:)

Första fikan på trädäcket!

Orkan och Nitro på utedagiset:)

Husse skruvar trall!

Orkan och Nitro leker.

Lillebror med en hel pall med trall!!!

Nitro sover i trädgågrden under en filt så ha inte ska frysa!

Naken Vilda med fleecepyamas och filt, men hon fryser ändå!!!

Vårt utedagis:)

Orkan vid den "lill" konstruktionen med reglar:)

Mer reglar!

Och ännu mer:)

Sötnosen som har hjälpt "till" hela helgen!

Hemuppgift A1
Är inlämnad. Kul att skriva igen. Det var ju ett tag sedan jag gick SBK1 instruktörsutbildning på distans och fick skriva så tangentbordet glödde:)

Nu ska jag lägga mig på soffan!

Vi klarade lördagen!

Godmorgon!

Vi klarade lördagen utan veterinärbesök! Vi var dock nära ett besök på riktiga akuten... Det var Husse som kom för nära en ros med ögat när vi skruvade på trädäcket. Men det var bara ett blad som irriterade, inte en tagg som stack honom, så det blev bra efter lite ögonskölj och vila.

Trädäck
Lillebror var här även idag och hjäpte oss med trädäcket. Vi har dragit alla slangar till el och till vattenpåfyllning. Sen började det roliga med att lägga brädorna på plats. Det tar tid, men bra blir det! Vi fick lagt ca 1/3 igår och hoppas hinna med resten idag.

Hundarna
Nitro hostade igår ett fåtal gånger och idag har han hostat en gång hittills, så det är påväg bort! Orkan och Vilda har inte hostat hittills och vi hoppas att det förblir så.

Nitros hälta är bättre, men inte helt bra. Men han få vila, så ger det sig säkert.

Vildas sår på benet läker jättebra och hon kan vara utan tratt om hon är under uppsikt.

Orkan har fläskläpp... Jodå, han hoppade upp på regelverket till trädäcket när vi fick besök... Det var ju snabbaste vägen till att bli kelad... Men alla tänderna är kvar... Underbar dåre han är!

Nu är det frukost och sen ska det skruvas!

fredag 25 september 2009

Jag ger upp!

Nitro hostar mycket mindre idag. Lite mer snor ur näsan, men det känns som om vi är på rätt väg. Är ute på tomten och kissar hundarna på eftermiddagen och ser att Nitro haltar lite bak. Jag kan inte se om det är höger eller vänster, men bak är det. Vad gör jag för fel för att det ska bli såhär? Visst borde antalet hundar som blir sjuka öka när jag köpte en hund till, men måste allt ske samma vecka?

Nitro har nu lekförbud och ska vara lugn i helgen, så hoppas vi att det bara är en sträckning.

Jag har varit hos veterinären var annan dag denna veckan:
Söndag: Nitro Kennelhosta, Djursjukhuset
Tisdag: Vildas sårskada, Distriktsveterinären i Röstånga
Torsdag: Nitro Kennelhosta, Din Veterinär

Så nu hoppas jag att lördagen blir skadefri och att vi bryter den här trenden.

Trädäcket
Lillebror har varit här ikväll och hjälpt oss med trädäcket. Alla kortlingar, och det är många, är på plats och imorgon ska vi dra lite rör till el och sen ska det skruvas plankor i massor! 138 plankor har Husse köpt hem!!!

Nu väntar sängen!

torsdag 24 september 2009

Helg igen!

Hur fort går veckorna egentligen???
Har nu jobbat i nästan en vecka efter semestern. Har gått superfort!

Nitros hosta
Vi var hos veterinären idag för att kolla så att Nitros hosta inte gått ner i lungorna. Han har hostat mer, men med mindre anfall igår och idag. Veterinären blev så klart störtkär i honom! Hans lungor lät inte hundra, så hon ville ta en röntgenbild. Där hittade de ingen lunginflammation, men luft på lungan. Det är luft på fel ställe pga att han har hostat som en tok. Så det blev antibiotika och återbesök med ny röntgen om 10 dagar.

Vildas ben
Har bytt bandage varje dag och det ser fint ut. Hon ligger blickstill hela natten när hon har tratt på. I natt på min kudde. Styr mina hundar mitt liv? Svar: JA:)

Klubben
Var igår på distriktsmöte. Vi satte oss i bilen i Revinge för hemfärd 22:20! Det blev sent med andra ord! I kväll blir det ev en tur till klubben för att äta våfflor och kolla produkterna från en sponsor som kommer. Hundarna få så klart vara hemma.

Helg = Trädäck!
I morgon fredag kommer lillebror och hjälper oss skruva trall till trädäcket. Jag längtar efter mindre sand i huset och att kunna kissa Nitro utan att hoppa över hinderbanan som vi har idag. Och så klart att kunna sitta och njuta på trädäcket!

tisdag 22 september 2009

Vildas tur att åka till veterinären

Nitro hostar fortfarande. Är nu inne på hostdag 3 och hostar fler gånger idag än igår... Jag kan ha med honom på jobbet på förmiddagen och arbeta hemma på eftermiddagen denna veckan, sen får vi se hur vi sak lösa det.

Lekkamrater
Vilda och Nitro fann varandra igår. Nitro flera kvällar uppvaktat Vilda med en skällande lekinvit. Vilda har bara kurat ihop sig mer i sin fåtölj och låtsats att hon inte hör honom. Men igår fick han ner henne på golvet och de började leka. Sen lekte de till och från under hela kvällen. Ett tag fick jag dela dem, för Nitro fick hosta av att busa. Kul!

Vilda skadad i benet
Idag när jag var hemma på eftermiddagen så slickade Vilda sig på benet. Det gör hon ibland och det är bara till att säga till henne så slutar hon. Men inte idag. Jag tog i är jag sa till, men hon slutade ändå inte. Då kollade jag såklart vad som stod på och hon hade ett sår ca 3 cm långt som såg ut att var skuret med kniv, eller balksko till trädäcket... Jag kunde se hinnan innan muskeln med den såg hel ut. Ringde till Din veterinär, emn de har inte telefontid på eftermiddagarna... Så det fick bli distriktsveterinären (ett hus bort) som inte vill ha in oss pga kennelhostan och skickade mig vidare till jourveterinären. Han skulle just operera och ringde tillbaka efter en timme. Under tiden så la jag ett provisoriskt förband på Vilda och underhöll Nitro samtidigt - tur att man är kvinna! Sen åkte vi till kliniken i Röstånga. Där fick vi en bra veterinär. Han frågade om min hund var besvärlig? Nä sa jag, det är hon inte. Kan du hålla så syr jag? frågade han då. Javisst! sa jag!

Och så blev det. Jag bar in vilda på kliniken och satte henne på bordet i undersökningsrummet. Sen la jag henne ner på sidan och höll henne där. Veterinären sprutade smärtstillande i såret och då ryckte Vilda till lite. Sen låg hon stilla medan han sydde två stygn och jag höll henne. Bandage på och sen bar jag ut henne i bilen igen. Då sa veterinären att jag kunde själv ta stygnen om 10 dagar! Allt klart på 15 minuter!!! Lite skillnad mot Djursjukhusets 5 timmar i söndags. Kanske ska använda distriktsveterinären istället nästa gång något händer på jourtid?

Vildas sår på benet.


Bjuder på lite blandade bilder:

Husse har fogat det sista i köket med silicon. Skönt att närma sig helt färdig!

Husse fixar!



Tårtan som vi bjöd på när vi hade middag här i lördags!


Nitro arbetar på klubbens arbetsdag!


Nitro testar högre höjder med en papprulle! Cirkushund?


Och sen somnade han med halva kroppen utanför den enorma korgen!