tisdag 12 maj 2009

En kväll i kökets tecken

I dag var det kök på schemat. Jag körde från jobbet till IKEA för att köpa en ny lucka (Husse hade skruvat igenom en). Besöket på varuhuset gick smärtfritt och sen åkte jag till varutlämningen på Berga, via Biltema med Husses inköpslista i högsta hugg. Jag börjar få snitts på det där med Biltema, Husse skriver upp artikelnummer och jag åker till butiken, letar upp en dator och får fram alla hyllnummer och är ute igen på ett kick! Jag fick ut en ny lucka på varutlämningen och sen bar det av hemåt.

In om Storköpet och köpte allt till tårtorna som min snälla mamma lovat baka till agilitykursen och till klubben - vi har ju inget kök!!!

Väl hemma så var det kök som gällde. Husse fixade med "lådan" som är ovanpå skåpen. Jag har öppnat alla paket med luckor och kollat så att de inte är skadade. Samt samlat in alla bitar som ska till lack. Husse lämnar dem i veckan, sen tar det 10 arbetsdagar innan vi har de snygga gröna luckorna här!!! Jag längtar!!! och vem vet, kanske har vi fått våra bänkskivor då med:)

Igår startade jag ett nytt jätteprojekt. Vi hade en firma här som tittade på vad det kommer att kosta att pusta och måla om vårt hus. Det gäller att passa på nu när ROT-avdraget finns. Det gör stor skillnad! En annan firma kommer och tittar på måndag. MEN projektet startar nog inte förrän senare i sommar, men lika bra att kolla priser och så redan nu.

I morgon är det agilitykurs som gäller.

PS: Kul att Sverige är vidare i Eurovision song contest!!!

söndag 10 maj 2009

Agilitytävling i Höör

Idag var vi och tävlade på Höörs BK. Det var en välorganiserad och trevlig tävling.



Agilityklass 1
Det var en lite klurig bana men spännande. Jag fick för mig att ta hindrena i fel ordning och kom på det just innan Vilda gjorde det. Vände mig och missade ett hinder. Vi diskade oss så klart, men vi fortsatte och Vilda sprang som tusan! Hon missade kontaktfältet på nedfarten på A:et. Det har nog aldrig hänt tidigare! Kul med fart!



Hoppklass 1
Vi gick banan i 8 minuter. Banan var JÄTTE svår i starten, sen såg den normal ut. Men det är ju bara till att gilla läget och träna mer till nästa tävling. Hund nummer 1 startade och fick en konstig vägran i det svåra i början. När hon gått i mål ser domaren att en sifferskylt är fel och den rättas till, så det svåra försvinner, och sen får vi en ny banvandring. Hund nummer ett får ett omlopp och startar då sist.

Vilda är på G. Jag "håller inte i henne" i högerslalom och får skylla mig själv för det felet. Vid däcket händer något, vet inte vad, kanske att det var i en svag nedförbacke, men en vägran blev det där och sen rev vi sista hindret.
Tiden blev 49,79 (referenstid 36) våra 15 fel + 13,79 tidsfel = 28,79 fel.



Öppenklass Hopp
Vilda var slut i huvudet som ni ser... Men slalom satt i alla fall!

GRATTIS till alla som fick pinnar och placeringar idag!

Nästa helg är agilityfri. Vi ska till Göteborg och heja på Husse som ska springa Göteborgsvarvet, en halvmara på 2,1 mil! Vi var anmälda till en agilitytävling i Kungälv, men agilityn startar på morgonen och Husse på eftermiddagen, så det fungerar inte med samåkning och så, så vi har av anmält oss.

Hundarna ska vara hos mamma och pappa lördag-söndag.

Nästa vecka
Måndag styrelsemöte
Tisdag kök
Onsdag agilitykurs
Torsdag klubben
Fredag kök + mormor
Lördag Göteborgsvarvet
Söndag Lisseberg?

Nu ska jag klippa gräset!

fredag 8 maj 2009

Kök och ved


Idag var det stora kök och vedbärar dagen!

Jag har burit in 6 m2 ved. Det låter inte så mycket, men titta på bilderna så ser ni hur mycket det är! Orkan och Vilda har hjälpt mig att lasta av skottkärran på de bitar som har mycket bark, gott att gnaska på... Husse hjälpte mig med de sista lassen för då var jag helt slut!!!

Under tiden pysslade Husse i köket. Golvsocklarna är på plats, de lådor som ska sitta ihop gör det.

I morgon är det agilitytävling i Höör. Det ska bli spännande att se om Vilda och jag är lika duktiga som förra helgen, eller det bara var en engångsföreteelse!


Det är en sådan här fast vit!

Husse har utökat antalet bilar och ska hämta fyndet i morgon i Lund. Sen ska det skruvas frebrilt, så vi kan åka med den på den stora bilträffen - BUGRUN den 5-7 juni.

Natti!

tisdag 5 maj 2009

IKEA håller inte vad de lovar!

Idag är jag arg. Det är mycket sällan som jag blir det, men nu är jag det. IKEA ringde idag mellan 16.30 och 18.00 och pratade in på min telefonsvarare att tvyärr så fick vi inte vår bänkskivor i morgon, utan den 27 maj!!!!!! Vi kunde kontakta kundtjänst om vi ville ha "lånebänkskivor".

Gissa om jag ska ringa till IKEA i morgon...

söndag 3 maj 2009

Vildas första nollade lopp

Vilda med rosetten från idag!

Vilken underbar dag det varit idag. Alla hundarna i bilen blev placerade vars en gång! 

Vilda, Olga och Hugo i Ulrikas bil.

- Vilda och jag fick till en agilitybana utan hinder- eller tidsfel och blev placerade 1:a och fick pinne!!!
- Ulrika och Olga fick också till agilitybanan och blev 2:a och fick också pinne!
- Ulrika och Hugo fick till en snabb tid och noll fel på Hopp Öppen och blev 4:a!

Vilda och jag på prisutdelningen glada och förvånade.



Agility 1
Vi var på plats i Karlshamn i god tid och satte upp tältet och så på nolltid. Vi börjar får rutin!
Vilda skulle in som hundnummer 9. Hon var slö som vanligt på uppvämningen, men fick full fart efter hinder ett. Min handling är heltokig, men helrätt för Vilda! Inga missförstånd, utan vi förstod varandra hela banan!!! Vi fick även idag till ett bakombyte på långhoppet. Jag kom i mål utan hinderfel!!!! Först gången någonsin. Jag var såååå lycklig. Då kom Ulrika och sa att vi hade nog inte många tidsfel, om en några. Vad säger hon? Är det möjligt med lilla Vilda? Jag lyssnade på filmen i digitalkameran flera gånger, men kunden inte hör min tid.... Sen satt vi och kollade på de andra largehundarna och vi såg ingen som gick i mål felfri. Men vi kunde ju missat några. Så vi tog med Vilda till prisutdelningen (startlistorna sattes inte upp innan på large) och tänkte att om det var många priser, så kanske vi också fick. 

Tävlingsledaren säger att vi börjar med placering 1 och Mia Lindén Agrell och Vilda!!!!!!!! Jag trodde inte att det var sant! Överlycklig gick vi fram och så sa tävlingsledaren att vi fick en pinne också, den enda i klassen!!! Så av 28 startande var vi de enda ekipaget som gick i mål utan fel!!! Vi fick en säck foder och valde ett presenkort på försäkring från prisbordet:)



Hopp 1
Vilda var slut och missade däcket. Sen höll hon inte hela vägen i slalom och skippade sista hindret på upploppet så vi diskade oss. Men vi tog oss nästan runt och jag är nöjd med tanke på att vi hade 4 lopp igår.

Öppen Hopp
Jag strök oss och gick en runda med Vilda. Jag log konstant och lät till och med Vilda rulla sig i fågelbajs som hon bara älskar!



Slalom på hemmaplan
Hemma så var dåren (läs Orkan) sjövild och ville hitta på något. Det var länge sen har var så på. Så ett slalom fick det bli. Och då kom jag på att jag för länge sen lovat att lägga ut ett av hans vilda slalom här! Så här kommer det. 

lördag 2 maj 2009

Agilitytävling i Halmstad

Jag gillar verkligen inte tidiga mornar. Ändå så utsätter jag mig för det gång på gång på gång fast att det är helg och jag borde få sova länge... Idag åkte jag till Ulrika för att samåka till Halmstad kl 06.10. Fösta banvandring var kl 08.00!!!

Agility 1A
En kul bana. Vi fick fel i slalom + 1 vägran på ett hopphinder + 15,04 tidsfel. Men jag fick till ett bakombyte på lången och Vilda satte alla kontaktfält igen!!!
75 startade och 45 diskade sig!!! Vi kom 29:a.


Agility 1B
Dagen sista klass för oss och det snurrade rejält i huvudet. Men vi skulle fixa en bana till och det gjorde vi. Vi körde dagens bästa bana med 5 fel i slalom och 8,7 tidsfel.
60 starter och vi kom på 20:e plats!!!


Hopp 1A
Banan var så enkel. Förutom starten så kändes den som en Nybörjarbana!
Vi fick 5 fel i slalom,  1 vägran på ett hopphinder och något mer fel + 11,74 tidsfel. Men det var bra ös i tösen! Hon drog på fram i slutet och var två hinder före mig i mål!!!
71 startade, 27 diskade sig och vi kom på en 42:a plats. 


Hopp 1B
Var förra klassen enkel, så var denna super svår! Efter banvandringen sa jag att kanske kunde få till ett slalom. Men det gick jättebra! Vi fick 1 vägran på ett hopphinder + 10. 39 tidsfel 
66 startade, 27 diskade sig och vi kom på en 32:a plats.

Idag gjorde vi fyra bra lopp där vi tog oss i mål med småfel + tidsfel. Det är ett jätteframsteg för oss och nu är vi på G!!!

Men våra vägringar på hopphinder måste vi ta tag i. Idag var det främst när det var 45-90° vinkel som det blev fel. Det ska vi träna på i veckan.

Jag kom hem klockan 20.00!!! Nu ska jag pack upp och ner inför morgondagens tävling i Karlshamn. Då hämtar Ulrika mig kl 06.10:(

Natti!

PS: idag fick jag frågan om vilda var en tysk riesen. För de finns kanske i brunt där:)

fredag 1 maj 2009

Köket tar form





I dag kom alla skåp på plats, passbitarna är tillkapade. Så i nästa vecka skickas alla luckor och passbitar på lackering i lindblomsgrönt. 

Nästa steg är att fixa golvsocklarna, bygga för ovanför överskåpen så att man slipper damma, och sätta dit tapet och stuckatur. Sen är det skruva lådor (massor:), dra klart elen, kapa och måla golv-, dörr- och fönsterlister, installera vitvaror och kakla kvar. Jag missade säkert något:)

Det är så underbart att se hur det kommer bli och att nosa på slutet av köksrenoveringen. På onsdag kommer bänkskivorna med vasken underlimmad. Nu faller bitarna på plats!

Tävling i dagarna två
I morgon är det Halmstads dubbla aglitytävling som gäller. Det innebär för oss  4 lopp med ca 90 starter i varje! Ska bli kul och spännande. Får se om Vilda har fart:) Ni få se filmerna i morgon kväll!

På söndag är det en liten nätt tävling i Karlshamn med ca 30 starter i large hopp 1 och agility 1.

Liten svartfot
Som de flesta känner till vill vi utöka flocken med  en labbe flicka. Om allt går som planerat så flyttar "Mingla" in till oss i augsti/september. Uppfödaren, Bergsandens kennel, har två tikar på parning, så man kan väl säga att vår valp är på tillverkning:) Jag har fått semester beviljad i september och valpens blivande "mormor" har antagit uppgiften som dagmatte. Allt börjar falla på plats med andra ord!

Natti!