torsdag 13 augusti 2009

Allt på en gång - såklart!

Dessa fina almanackor kan man beställa på http://www.personligalmanacka.se

Då var det gjort. Jag har beställt nästa års almanacka. Tro nu inte att den är full med blanka blad när den kommer till mig. Nytt för iår är att man kan lägga in alla födelsedagar som man vill uppmärksamma redan vid beställningen så skrivs de in automatiskt innan den kommer till mig. Och nu till det bästa: Dessa datum finns sparade till 2011 års almanacka!!! Som vanligt så har jag en hel del bokningar inför 2010 klara...

Januari: Styrelsemöte och Årsmöte på klubben. Valpen fyller 6 månader!
Februari: Distriktets Årsmöte
Mars: Utställning i Malmö, Ev En veckas mässa med jobet i Stockholm
April: Söktävling på klubben, Vårt bygglov går ut
Maj: Agility DM med Vilda
Juni: Spårläger, SM lydnad och agility, Viktoria gifter sig!
Juli:Valpen 1 år! Ev Agilityvecka i Fagersta
Augusti: Lillebror fyller 30 år, Lydnadstävling klubben
September-November är tomma!!!
December: Valpen fyller 15 månader

Agility
Jag var på klubben och tränade idag. Vi började kl 17.15 och skulle hinna bygga en bana och köra och plocka in allt, även klätterhinder, innan 19.00. Lite stressigt men vi han! Vi körde en Agility klass 2 bana som Nisse Lindkvist gjort till Snaphanefejden. Kul banan och det gick superbra! Vilda sprang som en tog och var jätteduktig!!! Verkar bra inför helgens debut i 2:an!


Utemöbler
Idag kl 17.05 fick jag ett SMS från Blocket om en annons på trädgårdsmöbler i Teak. 8 stolar och ett ett stort bord för 5.000:-. Precis vad vi letat efter. Men träningen då??? Ringde Husse som kollade på Blocket i datorn och tyckte att det såg bra ut. Han ringde till säljarna som lovade att hålla det till fredagkväll. Carola skällde på mig och tyckte att vi skulle åka dit direkt efter träningen. Jag var tveksam, men vi ändrade tiden till kl 20.00 i Malmö. Husse hämtade mig och Vilda på klubben och så åkte vi mot Malmö. Med släp såklart! Två av åtta stolar var lite rickiga men kommer säkert att bli bra efter Husses omvårdnad. Han prutade pga rickigheten på de två stolarna och vi fick ner priset till 4.500:-.

Imorogn ska jag lägga ut dynorna till försäljning för de är inte min smak allt. Säkert snygga hos någon annan:)

De hade en stor vit schäfer som var ett år och underbart olydig! Han skallade Mats och försökte med mig. Hoppade på två ben för att få uppmärksamhet och letade igenom min handväska, hoppade upp i stolarna som var till salu och ville bli klappad! Han var helt underbar! Jag har konstig smak:)

Trädäck
I onsdags så fick vi kapat och monterat alla långa reglar på trädäcket. Jag skruvade balkskor, så det stod härliga till. Nu ska alla kortlingar på plats, elen dras, avloppsrör dras och sen kan vi lägga trallen!!! Vilda och Orkan tycker att vi är konstiga som sätter upp fler och fler hopphinder som de ska ta sig över, eller under för att kunna gå ut i trädgården...

Natti!

onsdag 12 augusti 2009

Nedräkningen har börjat

Då har man jobbat i tre dagar. Känns helt  ok, men lite trött är man. Sena kvällar och tidiga mornar är en dålig kombination...

Valpen
Imorgon är det 14 dagar till vi hämtar valpen. Förstår inte var tiden tagit vägen. Namnet är nästan bestämt, men vi vill prova det lite på honom när han kommer hem innan vi bestämmer oss helt!

Agility
Imorgon torsdag ska vi träna på klubben innan månadstävlingen. Ska köra lite svårare kombinationer inför lördagens debut i Agilityklass 2. Vi ska till Söderåsens BK och Vilda har prickat in första och sista start för dagen... Så det kommer att bli en heldag med första banvandring kl 07.45!!!

Helgen
Direkt efter agilitytävlingen åker jag hem och byter om, sen bär det av till Ljungbyhed igen och den årliga kräftskivan på Ickas torp. Det är en tradition med mist 10 år på nacken! Ska akta mig för dillen, för jag har hört att det är av den som man blir dålig:)

På söndag morgon hämtar en klubbkompis mig och kör mig till klubben där det är lydnadstävling. Jag ska vara funktionär och assistera kansliet.

Sen ska vi förhoppningsvis hinna med att skruva lite på trädäcket också!

Sen är det ny vecka igen... Hur går det till???

Natti!

söndag 9 augusti 2009

Vilda är uppflyttad till agilityklass 2



Jag åkte till Ystad tidigt i morse för att tävla Agility. Det var Large klass 3, 2 och 1. Som vanligt så hade jag felberäknat tiden till tusen och kom dit just när klass 3 började... Klass 1 gick sist på dagen... Men så fick man se dem hundarna också:)

Varmt som tusan var det, någon sa 27°C. Vilda sov  sin bur i tältet som stod i skuggan hela dagen. Var inte så påverkad av värmen i det första loppet:

Agility klass 1
Inte en så svår bana med endast 6 av 40 starter gick felfritt. Många missade kontaktfält och sen tror jag att just för att den inte var så svår, så tog folk inte den på alvar och det blev fel. Men inte Vilda och jag. Vi tog den på alvar! Banvandrade i alla de 8 minuterna. Hade inte en aning om det var Räser- eller Slöe Vilda som sov i buren... Vi hade startnummer 8. Ett perfekt nummer för oss! Vilda var på G och var så snabb att jag inte han med! Vi kom i mål felfria och på 45,13 sek, en tid långt under idealtiden på 52 sek. Sen var det bara till att vänta och kolla hur det gick för alla andra. Att tiden inte skulle räcka till vinst, det visste jag, men skulle den räcka till pinne? Och det gjorde den. Det delades ut 6 pinnar och det var just 6 ekipage felfria!

Det var vår tredje och sista pinne i Agility klass 1. Så på lördag startar vi i Agility klass 2 på Söderåsens BK. Det är med skräckblandad förtjusning kan jag säga. Superkul, men kommer vi att reda ut det? Svar kommer om en vecka!

Till det andra loppet så var Vilda betydligt mer påverkad av värmen. Så det fick bli en dusch under vilda protester. Ovänner som tusan gick vi mot starten. 

Hopp klass 1
Banan var superknepig med två långa tunnlar böjda som ostbågar med öppningarna mot varandra. Dessa skulle man ta två gånger var, dvs 4 tunnlar! Kul med en snabb tunnelhund... Men tidsfel med en tunnelmes som Vilda. Vi klarade alla klurigheter men Vilda gick ur mitt i slalom (tredje hindret från slutet) och sprang mot upploppet!!! Ett "Nej" for okontrollerat ur min mun och hon kom tillbaka och avslutade slalom innan hon tog två hopphinder och ut. Vi fick 5 fel på slalom och 4, 37 tidsfel. Det ledde till en 7:e plats! Då förstår ni hur svår banan var. Det var 29:e starter och endast 2 nollor!!!

Nu är vår semester slut och vi börjar jobba igen i morgon. Jag jobbar bara i tre veckor, sen ska jag hämta Valpen och vara hemma med honom i tre veckor!!! Längtar!!!

Vi hörs!

lördag 8 augusti 2009

10 år med Orkan

Hemma vid mina föräldrars damm idag

Idag fyller vår fin fina Orkan 10 år. Han har varit hos oss och hittat på alla möjliga tokigheter under 10 år. Svårt att förstå! 

Orkan firade sin födelsedag med att vara på besök hos Mormor och plockade sin sedvanliga tomat i växthuset. Kolla filmen:



Och så fick han ett gosedjur att döda:
 


Och så lite bilder på honom!

Orkan på räddningsträning, ca 3 år

På utställning i Nyköping? Orkan är ca 1 år

Havet! Orkan är ca 9 månader

Race i skogen

Havet igen

Orkan 5 veckor och vi hälsar på för första gången

9 månader och minst lika vild som han ser ut

Söt, eller?

Orkan med sin fösta tomat... Hur gör man?

Orkans pappa till vänster och mamma till höger

Utställning i Nyköping? Orkan är ca 1 år

Räddningsträning på Gotland våren 2004

Orkan med alla 11 syskon

Sofiero

8 veckor

Hur länge tror ni nallen var hel?

Ca 12 veckor och tränar agility hemma i trädgården

Just nu så är han ur form. Han är inte på g alls och jag hoppas att det beror på det varma vädret, vi får avvakta och se... Han kan inte låta bli att busa med pappa, men sen orkade han inget mer idag...

I morgonbitti åker jag och Vilda till Ystad och tävlar!

Natti!

fredag 7 augusti 2009

Trädäck

Vi drog igång projekt "Trädäck" idag. Världens bästa lillebror hjälpte till och vi han med hur mycket som helst!

Päronträds stubben med murgröna 

Päronträds stubben mot Lillebror... Lillebror leder!

Husses bästa vän som borrade 17 hål till plintarna på rekordtid!!!



Film på maskinen in action!

Ramen med reglar börjar ta form 

Mer ram med reglar

Mutor i form av mat på gång:)

Grillat i trädgården 

Klockan är 22.00 och vi inser att det börjar bli mörkt...

...men kom längre än förväntat!!!

I morgon är det Valpkurs i Krika på förmiddagen för mig och biltävling i Malmö för Husse och Lillebror på eftermiddagen. Och så ska vi fira Orkan som fyller 10 år!

Natti!

onsdag 5 augusti 2009

Vatten i köket!!!

Idag kom kommunen kl 07.15 och stängde av vårt vatten ute i gatan. Vi kan inte stänga av det inne i huset för ventilerna är gamla och inte samarbetsvilliga. Husse har bytt så att nu kan vi stänga av vattnet när vi vill i huset! Han har även kopplat in vattnet till köket, så vi kan, och har:) kört vår nya fina diskmaskin!!! Även blandaren till vasken är på plats och det rinner vatten ur den!!!

Jag har packat upp de sista lådorna och flyttat nästan allt från "Mellanköket" till det nya. Nu återstår bara elen för att vi ska kunna koppla in kyl och frys och laga mat och njuta i det nya köket! Har vi tur så kommer elektrikern också denna veckan!!!

Fasaden
Våra fasadrenoverare har inte behövt vatten på flera dagar, men idag så behövde de det såklart... Men grannen ryckte ut och lånade oss vatten... 

De har sprutat färg på garaget och det blev lika fint som huset. De har även sprutat grov mörkgrå färg på sockeln på huset och målat sockeln på garaget. Så nu börjar vi kunna se hur det kommer att bli när det är klart! De har varit här i 6 veckor nu. Hundarna har slutat att säga voff när de kommer på morgonen... Då här man nästan till inventarierna, eller? De tror att de hinner klart denna veckan.

Svamp
Vi var i skogen i kväll och plockade kantareller. Någon hade varit där innan oss, men vi hittade ändå en hel del!

Nu väntar korgen!

tisdag 4 augusti 2009

Vi har hälsat på "Svartfot"

Idag åkte vi till Pieboda i Blekinge för att titta på "Svartfot". Gissa om de var söta??? 
Valparna var mycket jämna i storlek och temperament. Det var omöjligt att hitta en favorit.
Tiden flög iväg och vips så hade vi varit där i 3 timmar! Tack Jessica för att du stod ut!

Vi bjuder såklart på ett gäng bilder och filmer!


Längtar så klart till han ska flytta hem till oss:)

Alla fyra på samma bild, det ni!

Det är mitt band till kameran som han har i munnen!

Svårt att bli sötare!

En blivande Hussegris?

Så söööt!

Lika söööt!


Matdags 1


Matdags 2

På upptäcksfärd!

Nu ska jag städa i källaren så att Husse kan koppla in vatten i köket imorgon!