tisdag 22 juni 2010

Taket är vitt och fint!

Uppe med tuppen idag och väntar på att dagis ska öppna:)

Källaren
Taket i källaren fick sig en omgång färg igår med. Så nu är det vitt och fint! Idag tisdag ska vi städa ur krypgrunden och sätta tillbaka den isolering som vi tagit ner i den andra krypgrunden. Det är lortjobb på högnivå, så jag skickar in Husse och hejar på från utsidan:)

Flås i skogen
Var någon ute i skogen i Vedby och funderade på ringa polisen för att det flåsades i skogen, så var det bar jag som sprang en runda på 3,4 km. Det var ett tag sen jag sprang, så det var flåsigt. Inte så tungt i benen, mest dåligt flås. Nitro var med och skötte sig med bavour! Inte en inkallning behövdes på hela tiden och tur var det, för jag kunde inte få fram så många ord:)


TV-inspelning i Klippan
Jo, du läste rätt! Bygglov är på Bjärsgårdsvägen och det ser ut som om de jobbar i det stora gula huset mitt emot IOGT-NTO´s lokaler. Vägen är avspärrad och deras lastbil är på plats!


Åbymarkand
Idag är det Åbymarkand. Självklart blir det en tur dit ikväll. Har för mig att det burkar regna, men solen skiner just nu! Får hoppas att den gör det även ikväll när jag har tid att ta en sväng. Målet för kvällen är INGET godis, men ett par trätofflor av modern modell. En tjej på jobb hade det i förra veckan och det var supersnyggt!

Nä, nu öppnar dagis, så jag kan lämna Nitro!


söndag 20 juni 2010

Inget bokat idag!

Började dagen med sovmorgon, det är skönt! Åkte sen hem till Malin, Axel och Emil med en present från klubbkamraterna. Emil var så liten så liten så.


Åkte sen hem till mamma och pappa och planterade ca 40 tomatplantor i deras växthus. Lite strul med vilken som var av vilken sort, men det blir nog bra. Fick med mig ett par plantor hem som jag planterat i kurkor och ställt på vårt trädäck. Får se hur de trivs där i vår svenska sommarvärme...

Har pysslar lite mer på trädäcket, klippt gräset och tvätta lera maskiner tvätt. Väntar nu på att Husse ska komma hem, så vi kan ta en sväng i källaren. Ja, renovera menar jag då... Måla taket står på schemat och fixa kanten mellan taket och väggarna så det blir snyggt och fint!


Ny vecka står på intåg. Mindre bokat än vanligt och det känns skönt. DMI har lovat bättre väder och jag hoppas att de har rätt!

Nä, nu är det dags att byta tvätt i maskinen igen...

lördag 19 juni 2010

Heja, heja, heja!!!


Nova på Snapphanefejden 2009.

Måste heja på Vildas agilityinstruktörer Linda och Magnus Andkvist som är kvar i matchen på Agility SM! Linda och Nova ligger på 26:e plats med 0 fel, 5,33 sekunder från ledartiden. I morgon är det agilityklass och då gäller det!!!

Deras lag "Dårpippiland" ligger på 6:e plats efter dagens lopp. 10 lag diskades och lika här, i morgon är det agilityklass som gäller!!!

Här finns resultat från Agility-SM!!!

Jägarfru
Ja, i onsdags klarade Husse skytteprovet för kula och kan nu titulera sig "Jägare"! Det gör mig till "Jägarfru":) Själv så har jag skytteprov för kula kvar och det tänkte jag försöka göra under sommaren.

Viltspårkurs
I torsdags var vi på sista tillfället i Viltspårkursen i Blekinge. Skönt att inte behöva köra, men tråkigt att kursen är slut. Nitro spårade på som en spårhund ska göra. Spåret var lagt som ett anlagsprov och ingen hjälp från spårläggaren gavs. Nitro spårade bland annat över ett nyslaget fält... Svårt, men han löste det!!! Nu väntar vi bara på att bli kallade till officiellt anlagsprov!!!



6 år i huset
I går var det 6 år sedan vi flyttade in i vårt hus. Vilken glädje att flytta sitt alldeles egna hus (banken ägde det egentligen, men ändå:)

Ny tvättmaskin och torktrumlare
Idag fick vi en ny tvättmaskin och en torktrumlare! De är nya för oss, men bättre begagnade från Husses föräldrar. Vår tvättmaskin har sett sina bättre dagar för länge sedan och just nu fungerade bara ett tvättprogram med viss övertalan! Ska bli skönt att kunna lita på tvättmaskinen igen! Torktrumlaren vi fick, få stå till sig, tills den vi har ger upp!

De vi har var inte nya när vi flyttade in för 6 år sedan och vi har slitit på dem en hel del... Jag har plockat ut en del spik från luddfiltret (eller spik och hundhårsfiltret, som det borde heta ho oss:) Så de har nog tjänat sin tid! Första maskinen tvätt jobbar för fullt ute i garaget!

I morgon är det inget bokat, konstigt, men jag tror att jag kan få dagen att gå ändå:)

tisdag 15 juni 2010

Ny design!

Hittade av en slump denna snygga nya design på bloggen! Tog 2 minuter att ändra:)

måndag 14 juni 2010

Vattenapportering

Klarade invägningen galant idag! De andra på jobb vägde sig i fredags, så idag var det min tur. -1,3 kg på 14 dagar!!! Har nu gått ner 11,5 kg totalt och det är -11,5 %! Känns bra att vara igång igen! Om jag orkar, så blir det löprunda i Vedby i morgon bitti.

Jag och Nitro har ett nytt motto och det är LEK! Har varit inne på det tidigare och har det till och med som mål för 2010 att vi ska ha ROLIGT. Funderar nu på att trycka det på min träningsväst, så jag inte kan glömma att leka. Men jag får klura på texten lite till. Just nu lutar det åt "Livet leker" eller Vi leker".

Apporteringskurs
Jag och Nitro var på apporteringskurs i Blekinge ikväll. Vi testade på vattenapportering och Nitro fick simma för första gången i sitt liv. Han kastade sig ut efter apporten och blev lite rädd när han inte bottnade längre och tog sig in mot land. Jag peppade lite och sen simmade han ut och hämtade apporten och levererade in den fint till mig. Vid andra markeringen for han ut och tog den lätt som en plätt och lämnade av till mig! Nu ska det tränas tills kursavslutningen den 27 juni!

Nu väntar korgen!

söndag 13 juni 2010

Spårläger - dag 4


Kolla så fint han går!

Och då får man bollen!!!!

Matte! Sparka på bollen!!!!


- Men matte, jag vill ha bollen igen!!!

Full fart rakt ut i uppletanderutan!


Vilken helg! Vilken bra träning! Vilka bra kurskamrater! Vilken bra instruktör! Varför bara fyra dagar?

Jag är supernöjd även med denna dagen. Uppletandet gick så bra det bara kunde gå. Nitro är en stjärna! Även lydnaden på klubben gick fin fint! Jag erbjöd Nitro lek med fotboll om han gick fot och det fungerade kanonbra! Kommer att köra det fler gånger!



Ny vecka, nya planer!

Måndag: Apporteringskurs m Nitro 18.00
Tisdag: Fixa fika på klubben/Leka på appellplan m Nitro
Onsdag: Husse skjuter upp för kula!
Torsdag: Avslutning viltspårkurs m Nitro 18.00
Fredag:
Lördag: Spårtäningsgrupp 10.00
Söndag: Träna Viltspår

lördag 12 juni 2010

Spårläger - dag 3

Idag var det dags att byta skog och träna uppletande. Vi åtta ekipage var på olika stadier i träningen, från att aldrig ha testat, till att ha fått höga betyg i elitklass. Jan höll lite teori i skogen och sen körde vi igång. Nitro var först ut och visade var skåpet skulle stå:) Han fattade direkt och var mattes stjärna!!!

Vid lunch åkte vi till klubben och åt och fortsatte med lydnadstärning. Nitro var lika go och glad som vanligt och jag blev rörd till tårar av instruktörens komplimanger om hur bra jag "kör" Nitro. Fick bekräftat att jag ska köra på med lek och bus med lite lydnad ett bra tag till innan jag börjar ställa krav i lydnaden. Tankar som jag själv tänkt, men det är skönt att få en bekräftelse att man är på rätt spår!

Bjuder på lite bilder:

Snyggingen Spike!

Lisa och Spike leker!

Spike springer med bollen fort till matte - världens bästa bollkastare!

Nitro vill ha leksaken (döingen)!

Jag ville ha leksaken själv, då tog Nitro saken i egna tänder och tog min keps:)
Husse - varför lärde du honom detta???

Nitro viiiiiillllll ha leksaken!!!!

Kolla in svansen!!!

Kan en labbe vifta så mycket på svansen att de lyfter?

I morgon gör vi om samma sak igen, uppletande och lydnad står på schemat!

Nu ska jag gå och lägga mig, ja klockan 20.00!!!