Sent igår kväll/natt invigdes badtunnan!!!
söndag 22 november 2009
fredag 20 november 2009
Nitro har varit hos veterinären idag

I tisdags var det en månad sen Nitro blev halt. Han har först gått utan smärtstillande. Därefter blev han röntgad och fick smärtstillande i 10 + 10 dagar. Han tog sista tabletten i söndags och har varit utan sen dess. Och så idag var det dags att röntga igen.
Nitro somnade på studs. Inte som en vild briard som man får ge dubbla doser och ändå inte kan ligga still... Hans vänstra ben röntgades och veterinärer tyckte sig hitta en skugga på plåtarna som kan vara en spricka eller början på osteochondros. Nästa steg är då titthålsoperation och det kan de inte göra på Din veterinär, så vi remiterades vidare till "Jennyhill djurklinik" på söderåsens sluttning.
Ni som känner mig kan gissa vilken mängd tårar som flödade... Det här var nog det värsta tänkbara beskedet vi kunde få. Prognosen för osteochondros i hasleden är inte kul. Såhär står det i ett dokument från Strömsholms Djursjukhus "Vid tidig operation och efterföljande rehabilitering är prognosen skaplig, men leden blir alltid något stelare än normalt. Ibland är osteochondrosen så omfattande att en stor del av ledytan är skadad, och då är prognosen sämre." Läs hela dokumentet här!
Sköterska på Din Veterinär var helt underbar. När hon hörde att jag bodde i Klippan, så fixade hon utskrift på journalkopia samt en CD med Nitros röntgenbilder. Hon sa att jag skulle ringa till Jennyhill i bilen och sen köra in om på vägen hem. Och så gjorde jag. Veterinär Sune Jerre tog emot mitt snyftande samtal och sa att jag skulle komma in om. De hade inte öppet, men tog sig tid att titta på Nitros bilder när jag var kvar och ställde samma diagnos. Titthålsoperation är nu bokad till på torsdag. De kommer att gå in och titta och göra de åtgärder som behövs. Tills dess är det koppelpromenader som gäller.
Vilda är hos "Mormor" så Nitro kan få lugn och ro. Han sover nu i biabedden under min dator. Tur att man kan jobba hemma ibland!
Vaccinerad
Hela familjen Agrell är vaccinerad mot "Nya influensan". Sprutan klarade till och med verkligen jag av, men både Huse och jag har fått muskelvärk och rejält ont i armen efteråt. Men nu verkar även det vara över.
Badtunna
Vår badtunna kom i tisdags! Husse har sen fått snickrat klart plattformen som den ska stå på och i helgen kommer den förhoppningsvis på plats och då väntar provbad!!!
Det lackar mot jul...
Jo, det är sant, inte bara i min planerande värld:) Nästa helg, om en vecka så är det första advent!!! Då blir det lite pysslat hemma med adventsljus och mys. Men fönstrena kommer även i år, precis som alla andra år, att vara oputsade! Tror att det kan bli en tradition!
Flitens lyckta...
Lyser öve min dator på kvällarna. Jag jobbar mycket just nu, så det händer inte så mycket mer.
Trevlig helg!
söndag 15 november 2009
Oskarsström - here we come!
Av rubriken att döma så blev det ingen pinne i Varberg. Det blev en disk. Jag hade bestämt mig för att köra på ett högerslalom. Vilda är en stjärna på slalom och det var läge att utnyttja det. Men något störde Vilda och hon ville inte ens gå in i slalom... Vi fortsatte utan att vara klara och så var disken ett faktum. Sen tappade jag fokus när domaren blåste dubbelt och fick för mig att vår tid var slut och sprang imål istället för att köra klart banan... Men fart det fick hon.
Så nu blir det dubbet hopp i Oskarsström i januari.
Resesällskapet Petra och Chezie tog två pinnar!!! De var superduktiga!!!
Nitro tog sin första rosett! Jo, han hoppade upp och bet sig fast i Petras ena rosett... Han lämnade tillbaka den med viftande svans skrynklig och full med grus... Tur att hon fick två rosetter:)
torsdag 12 november 2009
Agilitytävling i Varberg 2008
måndag 9 november 2009
Helgen gick över i ett nafs!
Nitro och Chivas på arbetsdag på klubben.
Nitro med min keps. Tror ni att han var lätt att fotografera?
Lördag då var det arbetsdag på klubben. Nitro var såklart med och hjälpte oss måla... Han och Chivas tassade rundor och kollade vad vi andra höll på med. Efter den åkte vi direkt till Mormor och tog han om alla hennes löv. Hon har en jättestor tomt som omges av stora fin lövträd. Lillebror mötte oss där och det gick fin fint. Lillebror följde med hem och tog med Husse ut för att drick öl på kvällen. Jag jobbade vid datorn fram till natten då jag hämtade hem killarna och stupade i säng.
Igår var det söndag och kl 07.15 stod jag på Bjuvs BK redo att vara testledare. Det var en mycket trevlig dag med trevliga funktionärer och många trevliga hundar. Tyvärr fick vi bryta två hundar. Den ene blev så rädd för dumpen att den inte kunde avreagera trots alla möjliga försök. Den andra drog till skogs för att leta kaniner mitt under hälsningssermonin med spökena. Det tog husse 13 minuter att fånga in henne... Hemma igen drygt 17 och mina föräldrar kom på farsdagsmiddag kl 18!!! Lillebror hade fixat med maten i vårt kök, så allt var klart! Efter middagen så jobbade jag lite vid datorn och pluggade sen på om Rådjursjakt!
Idag är det måndag och Jägarskola. Lärorikt och mycket att komma ihåg till proven...
Nu ska jag jobba lite till vid datorn och sen är det sängen som gäller!
Natti!
onsdag 4 november 2009
Snö
Nitro blev störtförtjust i rullen som pappduken varit upprullad på!
Sen kom Orkan och styckade den i tusen bitar...
Bild på dem alla tre påklädda och fina!
Jag har pratat med veterinären idag. Nitro har ätit sin medicin i 10 dagar imorgon som ordinerat. Jag tyckte att det tog ca 5 dagar innan jag såg någon skilland. Han är bättre men inte bra. Är halt när han sovit och sen knixar med benet när han går, eller så går han rent. Det varierar. Han är pigg men duktig på att vara stilla. Men nu är det koppel som gäller när vi rastar, det behövdes inte innan. Veterinären ordinerade medicin i 10 dagar till. Sen ska han vara utan i 5 dagar och sen ska han röntgas om. Så den 20 november är det röntgen.
Nu ska jag jobba lite, leka med Nitro och sen plantera amaryllislökar!
måndag 2 november 2009
Lite sen sist

Jag har inte kännt för att blogga på ett tag. Men det händer inte mindre saker i vårt liv för det!
Nitro har träffat grannens katt!
Det var torsdags när vi kom hem från middag hos Husses föräldrar som mötet med grannens katt ägde rum. Nitro gick lös från bilen som vanligt med sikte på att få något gott innanför dörren. När han närmar sig trappan, så far grannens katt iväg. Nitro tar ett skutt efter och sen går han mot trappan igen! Underbara lilla vovve! Belöningen blev nattamålet en timme tidigare!!!
Helgen
I fredags har vi städat som två tokar! I lördags var det gåsamiddag hemma hos oss med min släkt och då bör man kunna gå på sock utan att det känns grusigt under fötterna...
Det blev en lyckad middag! Vilda har fått massor med snusdosor infrysta med stekfett från gåsen till kommande tävlingar och träningar!
Back on track - Inte doping på frisk hund!
Jag har hört att det skulle vara ok att använda täckena igen på frisk hund eftersom leverantören ändrat i sin marknadsföringstext. Rykten litar jag inte på, så jag ringde till SKK´s dopingkommitté och fick besked om att stämde! Så nu får Vilda som är frisk använda täcket igen, men om Nitro som är halt har det, så är det doping!
På söndag hade vi inget bokat...
...så det fick vi ändra på genast!!! Så det blev tvätt av alla mattor. Vi använder högtryckstvätten och de blir superrena och fina! Efter tvätten så fick vi städa i garaget så att alla mattorna skulle få plats att hänga på tork. Husse fick sen laga luftavfuktaren som varit trasig ett tag! Sen var söndagen slut!
Nitro
Jag tycker att Nitro använder sitt ben mer än tidigare. Han låter bli att stå på det ibland, men han går på det hela tiden nu. Säkert Rimadylen (Nitros medicin heter Carprodyl och är en billigare variant av Rimadyl) som verkar, men ändå! För en vecka sen så haltade han hela tiden och gick ibland på tre ben. Framsteg är det!
Ikväll var Husse på Jägarskolan och jag var på styrelsemöte. Läxan till idag var Harjakt. Till nästa vecka är det "Rådjursjakt med stötande hund".
Natti!
Det blev en lyckad middag! Vilda har fått massor med snusdosor infrysta med stekfett från gåsen till kommande tävlingar och träningar!
Back on track - Inte doping på frisk hund!
Jag har hört att det skulle vara ok att använda täckena igen på frisk hund eftersom leverantören ändrat i sin marknadsföringstext. Rykten litar jag inte på, så jag ringde till SKK´s dopingkommitté och fick besked om att stämde! Så nu får Vilda som är frisk använda täcket igen, men om Nitro som är halt har det, så är det doping!
På söndag hade vi inget bokat...
...så det fick vi ändra på genast!!! Så det blev tvätt av alla mattor. Vi använder högtryckstvätten och de blir superrena och fina! Efter tvätten så fick vi städa i garaget så att alla mattorna skulle få plats att hänga på tork. Husse fick sen laga luftavfuktaren som varit trasig ett tag! Sen var söndagen slut!
Nitro
Jag tycker att Nitro använder sitt ben mer än tidigare. Han låter bli att stå på det ibland, men han går på det hela tiden nu. Säkert Rimadylen (Nitros medicin heter Carprodyl och är en billigare variant av Rimadyl) som verkar, men ändå! För en vecka sen så haltade han hela tiden och gick ibland på tre ben. Framsteg är det!
Ikväll var Husse på Jägarskolan och jag var på styrelsemöte. Läxan till idag var Harjakt. Till nästa vecka är det "Rådjursjakt med stötande hund".
Natti!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)