söndag 27 mars 2011

Bilder från dagens träning

Idag var det träning med spårgruppen. En av deltagarna hade sagt att hon skulle komma, men dök inte upp och svarade inte på telefon. Hon var på BB! Så självklart är hon förlåten!

Nitro körde uppletande och var duktig. Även jag skötte mig och höll honom inte i tjänstetecknet och skötte mig bättre på stigen än sist.

Vilda fick ett litet spår. Hittade tre av fyra pinnar och gillar köttbullar!

Bjuder på lite bilder:


Spike gillar spårpinnar!
Foto: Mia Agrell

Spike gillar spårpinnar!
Foto: Mia Agrell

Spike gillar spårpinnar!
Foto: Mia Agrell

Alice i uppletandet.
Hon fastnade i skogen och tjänstetecknet hamnade på rumpan!
Foto: Mia Agrell

Alice i uppletandet!
Foto: Mia Agrell

Alice i uppletandet!
Foto: Mia Agrell

Alice i uppletandet!
Foto: Mia Agrell

Vilda spårar.
Foto: Lisa Lyhagen

Vilda spårar.
Foto: Lisa Lyhagen

Vilda spårar. - Vilken underbar bild! (även om Vilda äter älgbajs...)
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro i uppletandet.
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro i uppletandet. Saken han hittat är pytteliten!
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro i uppletandet.
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro i uppletandet.
Foto: Lisa Lyhagen

Nitro i uppletandet.
Foto: Lisa Lyhagen


Nu ska grillen igång och det blir hamburgare!

lördag 26 mars 2011

Appellspårtävling i Eslöv


Nitros protokoll, den delen vi gillar mest "mkt snyggt" på spårning!


Nitros protokoll, den delen vi gillar mest av den andre domaren
"mycket bra spårarbete" på spårning!


Nitro till vänster med den lilla pokalen och
Alice till höger med den stora pokalen!

Idag var det debut i bruks spår, appelltävling i Eslöv. 8 hundar på PM, 5 kom till start och 3 fick poäng i spåret. 4 valde att starta lydnaden. 3 fick godkänt resultat, ingen uppflyttning. Elin och Alice placerade sig på 1:a plats!!! Riktigt härligt eftersom de valde att avstå två moment (platsliggning samt framförgående). Nitro och jag kom på en 2:a plats med noll poäng i tre moment (platsliggning, framförgående samt budföring).

Jag hade en bra känsla hela dagen. Nitro var som på träning, en glad och tokig labbe! Jag är jätte nöjd med allt utom platsen. Nitro klarade av bra att inte få godis/leksak efter momenten. Såg lite förvånad ut, men fortsatte glatt jobba. Vi behöver slipa på allt!!! utom möjligtvis spårarbetet. Så nu tränar vi vidare mot nästa appelltävling som för oss blir den 1 maj i Bjuv.

Spåret
Lite vind och sol, ca 3°C varmt = toppen förutsättningar för spår. Allt flöt på bra och vi hade startnummer 4 av 5. Nitro väntade fint när jag tog på selen och sen bar det iväg. Mycket broms från min sida och mycket drag från Nitros sida... Allt som vanligt med andra ord. Lätt som en plätt tog han första pinnen. Bra påsläpp och vidare till vinkel 1 som låg i medvind. En snurr och sen iväg på rätt håll och fick pinne 2. Bra påsläpp igen och vidare till vinkel 3 som klarades galant. Snabbt fick han slutpinnen i nosen och han drog som en tok! Tog den och jag var supernöjd! Fick fin fin kritik!

Budföring
Kändes kanon hos mottagaren. Hon tog sig verkligen tid med Nitro och de kelade en hel del! När jag ställt upp mig, så verkade han inte se henne. Han hade solen i ögonen, men andra hundar sprang, så det var nog bara inte tillräckligt tränat på... Noll poäng.

Platsen
Tre hundar lägger plats. Nitro i mitten. Känns lugnt och fint. Vi går ut och vänder på oss. Jag räknar till tio och så kommer Nitro i full galopp till mig... Det var ju bara till att koppla honom. Noll poäng...


Bjuder på lite filmer!

Nitro, linförighet 7 + 7 poäng

Ingången på planen kändes bra. Men efter att vi startat, så tappade Nitro
koncentrationen lite. Vi fick kommentarer SS, Tappar pos, Tränger, Snus.

Nitro, framförgående 0 + 0 poäng

Vägen ut gick kanon bra! Bra ställande och så på återgången ville det sig inte helt...
Jag kom ikapp och det blev noll poäng. Men jag är mycket nöjd med honom med tanke på hur lite vi tränat det!


Nitro, läggande 7 + 7 poäng

Kändes helt ok. Inget super snabbt läggande. Men tydligen gör jag mer än jag känner till... För vi fick kommentarerna: Saktar ner, DK huvud och Segt.


Nitro, inkallning 9 +9 poäng

Full fart fram! Fick avdrag pga Avslut.


Nitro, apport 6 + 7 poäng

Tja vad ska man säga...
Apporten kom in till mig, MEN tugg och osäker ingång...
MYCKET träning återstår...


Nitro, hopp över hinder 8 + 7,5 poäng

Är supernöjd! Duktig hund men han slog i hindret på återhoppet.
Fick även kommentaren DK av en domare.


Och så Alice filmer!


Alice, linförighet


Alice, läggande


Alice, inkallning


Alice, apport


Alice, hopp över hinder


Renovering
Nu är det bygge som gäller. Full fart så vi hinner klart innan pälslös tittar ut!

Ha det!

onsdag 23 mars 2011

Ja visst gör det ont när fogar brister

Är detta Vilda och Nitros framtid månne?

Fogen i mitt bäcken har inte varit på humör idag. Kände redan igår kväll att det gjorde ont. Men vad ska man göra? Skönt att veta att det inte är skadligt att fortsätta att röra på sig. Jag vet inte varför det känns mer vissa dagar, men det gör det. Nu får det vara färdig klagat!

Lydnad
Lille svartfot börjar visa att träning ger färdighet! Är det så enkelt? Klart att det är:) Framförgåendet går nu så bra att det börjar likna "gå framför" på frammåtsändandet! Stolt matte!!! Platsen känns bättre och bättre. Igår tränade jag med en annan hund och denna sprang upp från platsen och sprang fram till mig och ville leka. Nitro fick inte en lång hals, utan låg snällt kvar.

Idag tränade vi i Boulehallen. Ny hund med förare var med med det störde inte min kille nämnvärt. Lite läskigt på platsen eftersom hans matte la om honom hela tiden pga ljud. Men Nitro låg kvar. Allt fungerade fin fint idag och nu kan han snart även stanna i framförgåendet!

Hoppas på att resten av veckans träning kommer kännas lika bra! På lördag morgon smäller det - debut i appell spår!

Renovering
Pärlsponten till trappan är nu grundmålad samt målad med lackfärg (vattenbaserad såklart) första gången. Den kommer sättas på plats i helgen! När den är på plats, kan vi sätt upp den sista biten stuckatur i matsalen.

Husse är nästan klar med väggen och golvet där bokhyllan ska byggas in. Mycket special och pyssel, men det blir bra. Därefter kan vi även där sätta upp den sista biten Stuckatur i vardagsrummet. Sen blir det spackling och målning för hela slanten! Tänk så många olika moment det blir i renoveringen. Vi som "bara" skulle...

Nu blir det lopplådan för mig!

måndag 21 mars 2011

Åter igen efter magsjuka och förkylning

Vaknade på måndagsnatten och var magsjuk. Inget kul alls. Kunde till sist gå och lägga mig igen och vaknade superförkyld med hosta... Fick vara hemma hela veckan och kurera mig och magen. Magen mår prima. Den sparkar och rör mycket på sig just nu. Foglossningen gav med sig helt nu när jag legat i sängen i 4 dagar. Men efter en enkel lydnadsträning på torsdagen så var den åter på plats.

Husse har varit i Sälen torsdag-söndag och åkt skidor. Jag och vovvarna har hart utflykter på förmiddagarna (fre-lör) för att sen stupa i säng på kvällarna. Tur de inte kan klockan och kan berätta hur tidigt vi lagt oss...

Igår söndag var jag och Nitro på jaktapporteringskurs i Blekinge. Jag passade även på att hämta ett blocketfynd i form av en oval spjälsäng från IKEA i just Blekinge. Nitro har vilat från jaktapportering sen förra kursen och han hade nu tänt till ordentligt. Han kokade över av energi och vilja att hämta alla Dummys. Inte låta de andra hundarna ta sina... Här ska tränas med andra ord!

Husse är hemma och nu ska det läggas mycket tid på renovering. Ikväll ska jag måla pärlsponten till trappan och Husse ska göra klart sockeln till den platsbyggda bokhyllan.

Nu väntar just renoveringen!

söndag 13 mars 2011

Sockerbelastning

Bild från 87-års kalaset i helgen. Snacka om sockerbelastning!
Tack Despina för bilden.

Var på MVC nu på morgonen och gick igenom utan anmärkning! Ingen äggvita i urinen, bra blodtryck, bra mått på magen (26 cm), bra vikt (+ 10 kg), bra blodvärde och bra sockervärde efter sockerbelastningen (6,7). Så det är bara till att tuta och köra! Nästa besök är den 4 april.

Ikväll är det regionmöte på Eslövs BK och jag ska passa på att träna lydnad där innan med min svarta guldklimp!

Ha det!

Lydnadstävling

Idag var jag och tittade på en lydnadstävling som Söderåsens BK arrangerade i ett ridhus utanför Klippan. Det var tre platsliggningar i ettan och den ena var värre än den andre. Många hundar på vift och ont i magen fick jag i publiken. Fy vad fel de kan bli. Ser inte fram emot platsliggning på appellen om 14 dagar... Bjuder på lite filmer som jag fick lägga ut för både Malin och Elin:


Malin har 7 dagar kvar till uträknad förlossning och fick idag förstapris i lydnadsklass 1. STORT GRATTIS!!! Nu väntar baby och lydnadsklass 2!


Elin och Alice debuterade idag och inledde med en fin linförighet som gav dem 8,5 poäng!!!


Läggandet blev ett ställande...


Inkallning med tjuvstart...


Ställande.


Apport.


Hopp över hinder samt bonus apportering!


Nu åter till renoveringen!

Hur lång tid kan det ta...




...att sätta upp stuckaturer? Den ena vinkeln är konstigare än den andra och så ska det mönsterpassas och så... Husse sliter på kvällarna och jag assisterar. Nu är det nära. Barnrummet är klart. Matsalen är klar förutom vid den platsbyggda/inbyggda bokhyllan. Matsalen är också klar förutom vid trappan, som först ska kläs med pärlspont, som först ska kapas och målas... Men snart är alla stuckaturer mellan vägg och tak uppe! Därefter ska dekor-stuckaturen i taket upp i vardagsrummet... Sen ska allt spacklas och slipas ett par gånger för att sen sen målas ett par gånger... Därefter kan det tapetseras! Phu, nu blev jag trött!

Appell spår - here we come!

Vi har kommit med på appellspår i Eslöv den 26 mars. Vi tränar som tusan inför det och det kan gå vägen med en uppflyttning. Spåra kan han även om allt kan hända. Lydnaden är lite mer oklar. Vi tränar på och just nu har vi poäng på allt (utom framförgående) på träning i alla fall... Allt känns bra, frågan är bara om det håller på tävling. Gör det inte det, så får vi träna mer och anmäla oss till nya tag i Bjuv den 1 maj.

I redags spårade vi på äng, ca 700 meter långt och med alla 5 föremål med hem! Är riktigt nöjd med den svarte! Därefter blev det lydnadsträning på Rönne HU samt lite slalom och kontaktfällt. Till och med Vilda dammades av, men hon hade svårt att se hinderna för all päls i ansiktet... Klippning måste bokas!

Magen lever om

Just nu är det livat i magen. Pälslös sparkar, knuffas och vänder sig hela tiden. Kul är det att känna så mycket. Tiden går fort och i morgon går jag in i vecka 28+0 eller vecka 29 som det kallas. Det betyder att det "bara" är 11 veckor kvar till dagen D! Tiden går fort! Jag mår fortfarande prima. Lite foglossning och tränings-/växtvärk i ligamenten i nedre delen av magen. Men jag ska inte klaga. Gör vad jag vill, men kanske inte i samma tempo längre.

Nu ska vovvarna och jag åka till Söderåsen lydnadstävling och titta! Husse jagar räv i Småland!