söndag 27 februari 2011

Taket i bygget = Målat

Igår och idag målade jag och Husse taket i bygget. 70 m2 tak är nu vitt och vackert! I morgon börjar vi arbetet med att sätta upp stuckaturerna (typ taklister) i alla tre rummen. Det kommer ta ett par dagar, kanske hela veckan eftersom det är många hörn där det ska kapas med gersåg. Om nu någon trodde att vi har hörn som är 90° vinkel, så trodde ni fel... Man får kapa och testa och sen göra om och göra mer rätt... Men fint kommer det att bli!

Tapeten till barnrummet är beställd och tapeten till de andra två rummen beställs i morgon. Tapetseringen kommer vi att lägga på målarna efter att det dök upp ett ekonomiskt bidrag från svärföräldrarna - TACK! Den tiden kan vi istället lägga på fönster och trappa!

Hund
I går spårade vi på fält med Nitro. Han gick på som en ångvält och när det blev lite uppför ville min fog i bäckenet inte vara med. Husse fick ta över en bit och sen kunde jag ta över igen. Fasiken så arg jag blir... Jag vill ju! Nästa gång vi ska spåra, så ska han få äta en halv falukorv innan start så får vi se om han sänker farten...

Gammal bild på Vilda.
Just nu är hon "långhårig" och väntar på att matte ska boka klippning!

Vilda spårade också, men hon har inte så brått... Men hon uppskattade ett eget spår som jag gått ut tillsammans med två katter!

På kvällen var det målplaneringskväll på klubben. Trevligt som vanligt och många mål blev uppsatta! Mina mål står här till höger under respektive hund.

Gravid
Idag har vi tittat och provgått en komps vagn och bestämt oss för att köpa en "Baby Traveler" modell "Amsterdam" på Babyproffsen. Är liten, lätt och smidig samt går in i baksätet på bilen.
Liggdelen i!

Sittdelen i!

Vi var även hemma hos ett par andra bekanta och hälsade på. Trevligt var det och efter att Hussarna pratat en stund, så ska de nu gå på Sökföreläsningen på klubben i maj! Bra med pålästa figgar:) vi fick med oss massor med mamma- och babykläder hem, tusen tack!

Nu väntar ett bubbelbad och sen sängen!

torsdag 24 februari 2011

Träning på klubben

Lille Nitro som valp hemma hos mina föräldrar!

När jag kom ner till klubben ikväll var vi 7 personer som tränade våra hundar ute! Rekord för året på en torsdagskväll?

Nitro skötte sig och det känns bra inför debuten i spår i slutet på mars. Mycket kvar att göra, men det tar sig!

Nu ska jag lägga mig i den renbäddade sängen!

onsdag 23 februari 2011

Tiden rusar iväg!

Tiden går fort, fort just nu. Jag hinner precis lära mig att jag är gravid i vecka 25 för att komma på att det varit lördag och att det nu är vecka 26! Vi har hunnit med massor sen förra inlägget:

Fredag
Vi tittade på tapetprover i ca 1,5 timme. Hittade nog vad vi sökte.

Tapet till barnrummet.





Tapet till matsalen.


Tapet till vardagsrum



På kvällen lagade vi pastasallad till 20 personer var tanken, men det visade sig räcka till 33 personer! Jag testade även ett recept från ICA-Kuriren (vuxenpoäng på det... ) på en jätte semla.



Lördag
Klubben bjöd oss instruktörer och hjälpare på en inspirationsdag med Maria Venhammar. Temat var belöningsträning och bestraffning. Ämnena var mycket intressanta och jag fick tänka till en hel del. Har fortfarande en del tankar som inte landat. Maria är en underbar person som har mycket personlighet och mycket kunskap. Står för vad hon säger och kan det där med pedagogik!

Hem och kastade mig i duschen och sen iväg på middag med 4 gravida magar, en nyförlöst mamma och en mamma till en son på 8 månader + 6 respektive = 12 personer! Knytkalas var det och kul hade vi! Tror ni att vi pratade baby, eller? Kl 01.00 tog vi oss hemåt och gissa om jag slockande direkt?!

Söndag
Fick upp 07.00, alldeles för tidigt enligt mig. Men kl 08.00 styrde vi kosan mot Ullared. Tre gravida magar + tre respektive i en inlånad bil med plats för 7 personer. Inge kö in till varuhuset, utan nästan tomt! Vi körde raka vägen in på babyavdelningen - suprice! och fyndade massor! Täcken, kuddar, nappflaskor, lakan, påslakan osv. Där efter tog vi oss vidare och fyndade en hel del annat: Ljudböcker, elvisp, tvättmedel, hundgodis, hundbajspåsar, underkläder osv. När vi kom hem, så slocknade jag direkt!

Måndag
IKEA here we come! Billy bokhylla ska byggas in i vardagsrummet så att det blir en hel vägg. Mindre plats för damm och snyggare enligt mig! Vi tittade och mätte och funderade. Var nöjda med turen och fick givetvis med oss en del annat hem...

Tisdag
Jag vaknade kl 07.00 och kom på att det var tisdag och att jag borde varit på vattengympa... Det är inte en undanflykt, utan sanning! Jag får en ny chans på torsdag morgon.

På kvällen åkte vi till IKEA igen i lånad STOR bil som rymde det vi skulle ha. IKEA visade sig från sin bästa sida och allt fanns på plats! Vi har nu massor med hyllmeter bokhylla att fylla. Allt innanför glasdörrar, så dammet får kämpa för att ta sig in, hi, hi!

Onsdag
Idag onsdag var det hundtärning i boulehallen kl 20.45-22.00. Inge tid för gravida, men idag fick vi träna med Sara om var ensam så jag var hemma 20.00 igen!

Nu ska jag slöa i sängen!

torsdag 17 februari 2011

Fri kvinna


Snygg vas med gravyr samt termos m gravyr fick jag nu när jag lämnade styrelsen.

Gravyren på termosen!

Idag var det årsmöte på klubben. Jag gick dit som ordförande och åkte hem som en fri kvinna! Så farligt är det kanske inte, men det ska bli skönt att inte vara den som måste ta i allt som ramlar in oavsett vad och när det är. Helt fri är jag inte. Jag är sammankallande i valberedningen. Men nu ska det tränas och tävlas hund och så ska jag bli mamma så klart!


Vildas fina pris!

Vilda hade sprungit till sig 1:a pris i Agilitybarometern, Large. Inte så svårt eftersom vi var ensamma i klassen, men ändå! Nitro får begrunda hennes pris och vänta tills nästa år, för då ska minsann han ha priser på årsmötet! Helst i både Agility och i bruks.

På tal om bruks, så är Nitro och jag nu anmälda till appellklass spårtävling i Eslöv den 26 mars. Om vi är klara? Nä, det kan jag inte påstå, men ibland måste man kasta sig ut i okända marker och se vad som händer, eller? Spåra kan han. Men sen finns det lite att fila på i lydnaden kan man säga... Men jag ser det som en test på var vi är i träningen!

Status:
Spår - Behöver spåra mer på stubb/äng
Budföring - Han har ett hum om vad han ska göra, men det är ej befäst. Behöver tärna med nya personer.

Plats - Bra! Men behöver träna med andra hundar på andra ställen.
Linförighet - Bra!
Framförgående - Hm... känns som om han inte alls kan det...
Läggande - Funkar med DK idag. Behöver jobba bort det.
Inkallning - Bra!
Apportering - Bra! Behöver träna på rutin med att jag får apporten av TL.
Hopp - Bra. Men behöver få mer rutin.

Ok stämpel på magen
Var på MVC idag och fick en ny ok-stämpel på magen. Blodtyck, blodvärde och magmått var ok. Nästa besök är om tre veckor och då ska jag dricka en sockerlösning och sen sitta och vänta i två timmar... Lämna ett blodprov och sen gå hem. Jag längtar, eller not.

Natti!



onsdag 16 februari 2011

Strandsatt


Godmorgon! Igår skulle snälla Husse laga tutan på min bil, den fick ju det som anmärkning på besiktningen... Och efter en del skruvande så visade det sig att sladden var i, men tutan var trasig. Så nu står min bil utan front i garaget och fryser, eller kanske inte. Den har inte fått stå i ett garage på mycket länge, så den trivs kanske? Men den får stå kvar där under dagen tills min mekaniker har handlat reservdelar och skruvat hop den igen ikväll! Arbeta hemma står på schemat med andra ord!

Snart kommer målarna och spacklar!!!

tisdag 15 februari 2011

Barnkläder

Jag har hittat till Tradera och fastnat! Har införskaffat en del barnkläder med givna teman:)

Tema hund:





Tema bil:







Ligger back...

Här ligger jag back se jag... Jag har nu tagit mig i kragen och laddat ner bilder och filmer från digitalkameran. Så nedan kan ni se ett sent inlägg om agilitykursen för Annica Aller med tillhörande filmer.






Vilda 7 år idag
Lilla Vilda Matilda fyller 7 år idag. Kan ni tänka er att det är 7 år sedan vi fick veta att hon var född, men nya stjärna. Stjärna är hon för oss, så länge vi inte ska träna/tävla ihop. Just nu ligger hon i korgen och kalasar sakta på ett grisöra. Nitros grisöra är slut sen länge...





Nitro går från klarhet till klarhet!
Agility gillar han och det kommer han att bli riktigt bra på. Spåra kan han, även lite på asfalt! Men uppletande har vi "bara" tränat grunden på. Raka slag, hämta och kom in och lek. Det har gått bra och vi har utökat till att köra med två "linjetag" ute från början. Tomslagen kommer av sig själv och han är lika glad ändå! På träningen i söndags bestämde jag mig för att testa en hel ruta (nästan hel ca 40 meter i basen och 50 meter djup) med fyra föremål ute. Hur gick det då? Skitbra!!!!! Vilken hund jag har!!!!!

På lydnadskursen i lördags testade jag att ställa Nitro vid inkallning och han tvärnitade! Med hjälper så klart, men ändå!!! Nu ska jag förvalta det och forma det till ett moment.

Jag har bivit så inspirerad att jag funderar på att anmäla mig till appellklassspår nu i mars/april. Vi får väl se:)

Magen frodas
Magen växer så att det bokstavligen knakar just nu. Ligga på mage är uteslutet:) Kroppen mår bra, men jag har känning av foglossning fram. Inte skönt, men än så länge känns det mest när jag varit mycket aktiv på dagen men det går över på natten och på morgonen vaknar jag utan känning av det. Idag var jag på vattengympa och det gick bra. Men ikväll så känns det såklart...

Det sparkar och har sig mycket nu. Men så fort Mats lägger handen på magen, så blir det stilla. Han har fått känna på ett par skarkar, men inte som jag som känner dem nästan hela tiden.

Bygget
Renoveringen fortskrider. I morgon kommer målarna och börjar bredspackla väggarna. Ska bli skönt. Nu har vi börjat bygga istället för att riva! Taket ska målas och sen ska vi sätta upp stuckaturerna och måla taket. Där efter är det tapetsering!!!

Nu ska jag elda lite till i kaminen, så att målarna inte förfryser i morgon:)