fredag 11 juni 2010

Spårläger - dag 2

Spårpåsläpp i världsklass!

Nitro har hittat en pinne i skogen!

Nu ska det lekas!!!

Dagens bästa bild!
Nitro vill ha pinnen till varje pris!!!
Kolla in svansen och spänsten i kroppen!!!

Här har han hittat ett juice-paket i skogen... slarvig spårläggare:)

Full fart efter juice-paketet - det lever!!!

Nitro är väldens bästa hund! Ja, det tycker jag. Spåra kan han och matte gillar han, kan man få bättre "kritik"? Idag spårade vi två spår. Nitro fick lite svårigheter som han fick kämpa med! Nyttigt att få kämpa lite!

Spår 1
- Spetsvinkel för första gången. En del snurr, men löste det.
- Apporter som var nedsoppade ordentligt i marken. Lätt som en plätt!
- Idioten/återspår. Lätt som en plätt! Vände efter två meter utan spår!
- Metallskruv som apport. Svårt att tro att det var sant, men han hittade den!

Spår 2
- Spår över en stig på strövet. Lätt som en plätt!
- Klurigt gömda apporter. Fixade tre, men missade två...
- Missade två gömda apporter... Trött? Men vi ska hålla koll på att det var en tillfällighet!

I morgon är det uppletande och lydnad som gäller!

Nu ska jag och tre vovvar gå och lägga oss i sängen och tänka på Husse som festar på BUGRUN!

PS: Jag fuskade ikväll med lite choklad. Var nöjd, men tänkte ta ett par bitar till, skulle bara kissa vovvarna på tomten. När vi kom in hade Vilda räddat mig från chokladen... Tur det var billig mjölkchoklad...

torsdag 10 juni 2010

Spårläger - dag 1

Bilder från tidigare i år!

Bilder från tidigare i år!

Att börja med teori är vettigt, men lockade ändå inte helt... Men så bra det var!!! Bra upplägg och en mycket bra och ödmjuk instruktör! Vi lunchade på klubben och sen åkte vi till skogen för spår.

Regnet droppade ner till en början och avslutade med att ösa ner.... Men bra spår blev det! Nitro visade sig från sin lydiga sida och tog det lugnt i spåret, jag som laddat med handskar och allt:) Instruktören tackade för uppvisningen och det är inte fy skam!!! Ska tagga honom lite mer med mer lek vid föremålen i morgon, så får vi se om spår-terroristen kommer tillbaka?

Nu hänger alla kläder på tork i vardagsrummet och väntar på nya äventyr i skogen i morgon!

Natti!

Nitro är nöjd med dagen!

onsdag 9 juni 2010

Ullared


Igår åkte mamma och jag till Ullared. Efter en stunds räknande och dividerande, så kom vi fram till att det 17,5 år sen sist!!! Då var det snöstorm och pappa körde upp till väg 21 och konstaterade att den var skottad och då var det säkert det hela vägen, så vi åkte ändå! Jag kommer även ihåg att när vi var där, så ringde två kompisar (sen ene min Husse) och bokade in att vi skulle åka till Olympia och bowla på kvällen. Vilket minne man har!!!

Vi tog mamma och pappas Volvo, för där är stort lastutrymme:) Och de behövde vi! Vi kom fram, parkerade nära ingången och gick in utan att köa! Med vars en kundvagn märkta med oranga spårsnittslar och med vars en karta över varuhuset, så var vi på gång! Började med kläder på dam. Plockade på oss massor och la i våra kundvagnar. Blev dags för fika och vi fick ny energi till provningen av de många plaggen! Man fick endast ta in 7 plagg åt gången... Så det blev ett par omgångar...

Med mycket kläder i våra vagnar, så tog vi oss an herrkläderna! Varken pappa eller Husse var ju med och kunde protestera, så det blev lite kläder till dem med. Husse var jätte nöjd när jag kom hem, det trodde jag inte att han kunde bli när han visste att kläderna kom från Ullared:) Kan det var min goda smak?

Sen vidare till Väskor, Hälsokost/Hygienartiklar, Scahmpo och sånt, Djuravdelningen och sen fikade vi igen! Skönt med paus.

Nu var det dags för Heminredning och våra vagnar var oroväckande tomma! Men efter bara en kort stund på heminrednings avdelningen, så fick våra varor knappt plats i vagnarna! Krukor och lyktor till vårt trädäck i kubik!!! Och så nya sängkläder, massor med blockljus och så mycket mer!

Vi gick mot kassorna och där var ingen kö, skönt. Vi hade en ny kassörska i vår kassa som övervakades av en annan. Hon tyckte det var tråkigt, så hon stod och packade alla varor till oss!!! Sen var det bara till att köra hem och packa upp allt!

Tror att det blir en tur till i höst!

Nitro har fått halvsyskon!
Fick SMS från Nitros uppfödare igår att han har fått 6 halvsyskon. 5 tikar och 1 hane.

Spårläger i dagarna fyra
Nu längtar jag efter spårlägret som startar i morgon och håller på fram till och med söndag! Ska bli så kul!!!

Våga tävla - Avslutning
Ikväll var det avslutning på "Våga Tävla" den agilitykurs som jag och Vilda har gått på denna terminen. Vi har lärt oss massor med handling även om Vild inte alltid varit på... Nu väntar massor med tävlingar i sommar och förhoppningsvis massor med pinnar:)

Natti!

söndag 6 juni 2010

Yes!!!! Där satt den!

Vilda och jag var iväg och tävlade på Råådalens BK och tävlade i lördags. Vilda visade sig vara på ett strålande humör och sprang som en tok i hoppklass 1 loppet och gick in felfritt med en bra tid (för att vara Vilda) på en 3:e plats. Vi var då halvvägs i startfältet och den stora frågan var om det skulle räcka? och det gjorde det!!! Vil slutade på en 8:e plats med drygt 75 starter och fick vår efterlängtade pinne!!!

Vi startade även i Agilityklass 2. En bana som passade Vilda egentligen, men hon verkade reagera på domaren och tittade på honom istället för att ge allt... Vi gick i mål felfria, men med 8 sekunder för lång tid... 5 fel hade gett oss mindre fel, men så kan det vara...

Vi fick även lov att för första gången starta i hoppklass 2 på eftermiddagen och tog oss runt men en vägran som jag får ta på mig, men med får lång tid. Vi har lite att jobba på!

Efter helgens prestation, så är Vidlas mål för 2009 uppfyllda! Så vi har nu börjat snegla på vårt dröm mål - Att starta i klass 3!!!

Agilityklass 2

Spårgrisen Nitro
Nitro fick ett personspår i lördagskväll. Husse la det och jag skulle gå med Nitro. Husse tyckte nog att jag behöve rastas, för det var det jobbigaste spår jag någon gång gått. Över stock och sten (Nitro gick mest under allt ris och jag över och spårlinan... jag tror ni förstår) över träsk och så brant nedför och brant uppför. Arg som ett bi på Husse var jag, men Nitro var en stjärna! Tog sig runt galant och levererade alla 5 föremål till mig! För fort gick allt, och det får vi fundera på om och hur vi ska göra något åt... Tur att det stundar ett spårläger i veckan!

Rättvist ska det vara, så igår lag jag ett viltspår till Husse och Nitro. Tänkte jävlas tillbaka på mitt super svåra spår, men lät bli! Hoppas att någon såg det och ger mig en guldstjärna i godhet! Spåret var ca 600 meter och låg i 7 timmar. Nitro skötte sig bra och Husse med:) Till och med Idioten verkar fungera nu. Svårt att förklara hur det går till, så jag har ritat en skiss!



Husse var så nöjd efteråt att vi åkte hem och anmälde dem till anlagsprov! Det är ett öppet prov, så vet inte när det blir, utan kommer att bli kallade när det närmar sig!

Söndag
Annars fick vi mycket gjort på vår lediga dag igår söndag. Städat inne, tvättat bilarna, planterat rosor på framsidan, grundmålat muren på framsidan. Känns skönt att vara hemma en hel dag och inte ha något bokat!

Vecka 23´s planering:
Måndag: Styrelsemöte på klubben
Tisdag: 06.15 Vattengympa, ULLARED med mamma, Personspår m Nitro
Onsdag: Springa 06.00, Övnings skjuta 16.00, Våga tävla 18.45
Torsdag: Spårläger m Nitro, Agilitytävling Rönne HU
Fredag: Spårläger m Nitro, Springa på kvällen
Lördag: Spårläger m Nitro
Söndag: Spårläger m Nitro

fredag 4 juni 2010

Att älska i nöd och lust...


Husse var iväg i går kväll och körde hem sent. Jag och vovvarna gick och la oss själva. I natt vaknade jag kl 00.23 av att telefonen ringde. Det var Husse och Nitro som fått bensinstopp ett par km utanför Klippan... Tro nu inte att jag sa söta små ord till min make och att sånt kan hända och att jag kommer och hjälper dig direkt! Nä, det kom en del underliga frågor ur min mun, som - Vad vill du jag ska göra åt det? Varför? osv.

Men jag masade mig upp ur den varma goa sängen där jag och vovvarna sov så gott. Hundarna tittade konstigt på mig och somnade snabbt om... Jag gick ut i vedboden och hämtade reservdunken - UTAN BENSIN! Gick in igen och hämtade plånbok och åkte till Preem för att tanka dunken. Ensam på Preem, skönt, är ju mörkrädd, inser jag att jag inte kan få loss påfyllningsröret till dunken och försöker tanka den ändå - Det flödar bensin överallt, utom ner i dunken... Nu kommer det läskigt folk till Preem - Så klart... Skyndar mig och får till sist loss påfyllningsröret och kan tanka klart.

Kör ut på väg 21 mot Perstorp. Ingen Husse... Jag blir inte mindre irriterad... Hittar dem närmare Hyllstoftakorset än Klippan och får lämnat bensinen. Väntade tills Husses bil startade igen och vi kunde köra hem. Hemma och i säng 01.30... Ändrat väckarklockan till senast möjlig tid och ställt in den morgontidiga löpningen...

Men hur arg jag än var, så visst, älskar jag min biltokige Husse!

PS: Husse fyllde år den 3:e och han fick två snygga tröjor av mig med "rätt" bilmodellsmärke på som jag gjort! Bilder kommer!

onsdag 2 juni 2010

HJÄLP!!!

Jag lägger in texten nedan, för det hade jag velat att alla gjorde om det, Gud förbjude, hände mina hundar!


1 BMW COMBI MÖRKGRÖN METALIC REGNR PEZ 283 STALS IDAG I ÄLMHULT VID 15.00 TIDEN MED 2 HUNDAR I. 1 TAX OCH 1 JÄMTHUND I.ÄGAREN VILL BARA HA TILLBAKA SINA HUNDAR.SÄTT DETTA PÅ ERA SIDOR KVITTAR VAR NI BOR FÖR MAN VET ALDRIG VAR HUNDARNA HAMNAR.

Ring polisen

tisdag 1 juni 2010

Full fart!

Agilitykurs...
Igår var jag och Vilda på agilitykurs. Vilda var inte på humör. Ville inte träna. Var rädd för ALLT och gick runt banan... Efter ett par försök, så gav jag upp och hämtade en sheltie! Å jösses vad jag fick springa! Nova gav järnet och skällde på mig för att jag var i vägen:) Kul att köra snabb hund!

Nu hoppas jag att Vilda vilar sig i form till på lördag då vi tävlar i Råådalen. Ska ta fram slalom här hemma, så hon kan känna sig duktig, för det gillar hon!

Snygga halsband
Vilda och Nitro har fått nya snygga matchande halsband. Nitro blått och Vilda rött med lika mönster på. Snygga värre!

Bilen
När jag skulle köra till jobb igår så lyste motorlampan på min fina bil. Så den fick stanna hemma och jag fick ta Husses Golf... Ikväll är diagnosen ställd och det var inte kul. Kam-kjedjan behöver sträckas och spånnrullar och bytas. Låter lätt, eller hur? Men inte... Tar 8-16 timmar!!! Och motorn ska ut ut bilen - lagas - och så in i bilen igen... Så nu måste jag köra Husses Golf ett tag. Det är väll ok, men fläkten är trasig, så oavsätt vad man gör, så är fläkten igång med värme... Så igår när det var 20°C varmt så körde jag på motorvägen med rutan nere och öronproppar på!!!

Facebook - vågar man?
Jag var vägrat Facebook fram till nu. Har inte varit särskilt svårt! Men nu har Åstorps BK en egen grupp på Facebook, så nu måste nog jag med gå med. Känner att jag kommer att sitta framför datorn ännu mer... Men det är det kanske värt?

Ny viktklubb
Idag startade en ny viktklubb på jobbet: BENRANGLARNA ETAPP 2. Målet är att gå ner 2 hg/vecka i 15 veckor. Samt att minst gå ner 2 kg under denna tiden. Mitt mål är högre (eller lägre om man räknar min vikt:) än så. Böter och invägning i grupp gäller i vanlig ordning! Ska bli kul att lätta lite till!

HD/AD
Idag har jag bokat röntgen av Nitros höfter och armbågar. Det blir på Jenny Hill den 5/7. Har lite ont i magen redan nu...

Älgen är död!
Älgen på älgbanan är trasig och står still, så nu är jag ledig på onsdag eftermiddag/kväll! Då ska jag ta tag i dammråttorna och kanske fixa lite i rabatten på framsida, så den kan bli klar någon gång! Och så ett blodspår till Husse och Nitro och så var den kvällen fylld igen:)

Kvällens aktiviteter
Ikväll ska jag fixa fika på klubben till instruktörsutbildningen. Passar även på att träna Nitro. Sk bli både apportering och lydnadsträning!

Bäst att jag skyndar mig dit!