fredag 27 november 2009

Nitro är hemma igen!


Idag fick vi hämta Nitro kl 9.00. Han började yl-gnälla när han hörde min röst på kliniken. Han tycker att det är lite jobbigt med bandaget med har sovit i den inhägnade Bia-bädden. Ordination är som följer:
- Vi ska tempa honom varje dag så att han inte får feber.
- Bandaget ska vara på i 3 dagar. Sen ska vi byta det.
- Han ska ta det lugnt 14 dagar. Han får röra sig inne, gå med oss i huset och så, men inte gå i trappor eller leka.
- Han ska äta Rimadyl i 10 dagar och därefter ska vi ta stygnen.
- Ledkapseln tar va 3-4 veckor att läka och efter det ska vi simträna. Då ska vi även öka motionen i koppel så att det är normal efter ca 2 månader. Men fortfarande genom lugn och kontrollerad träning.

Prognosen är god. De tror att han kommer att bli helt återställd. Risken finns dock att han kan få pålagringar i leden. Den risken finns alltid när man opererar i en led.

Dag-Mormor som har värk kan inte bära Nitro, så i morgon ska vi bygga en ramp till deras trappa så att han själv kan ta sig upp och ner för att kissa.

Jag arbetar hemma idag och på måndag.

Ny rapport kommer snart!

torsdag 26 november 2009

Operationen gick bra!

Bild från augusti/september!

I morse lämnade jag Nitro på JennyHills veterinärklinik för operation. Deras datasystem strulade och det var rörigt. När sköterskan skulle gå iväg med Nitro så var jag som bortblåst! Det gjorde lite ont i mitt kycklingmamma-hjärta, men känns bra att han gillar människor! Vad är det man säger: Att Labradorer är världens mest otrogna ras? De skulle ringa efter operationen.

Är det någon som tror att jag har haft ångest hela dagen, så har ni helt rätt...

Kl 15.00 hade inte veterinären inte ringt. Jag tvingade mig själv att vänta till 16.00 innan jag fick ringa. Jag ringde och fick prata med veterinären direkt. Han sa att de tagit bort en benbit och att det var osteochondros. De behåller Nitro över natten, så att de kan fortsätta att ge morfin. Gissa om jag längtar till i morgon förmiddag då jag kan hämta hem honom!!!

Det blir tomt i sängen inatt...

tisdag 24 november 2009

Torsdagen närmar sig...


Visst är det bra, men det är läskigt också. Jag gillar inte att lämna iväg till operation och sen gå och vänta i en hel dag på att telefonen ska ringa, eller inte ska ringa. Hoppa högt var gång det ringer på jobb och det gör det ju en hel del... Men det burkar gå bra, så det är bara för kycklingmamman att bita ihop och gilla läget.

Sen väntar massor med rehab tror vi. Har hittat en del bloggar och så om hundar som blivit opererade för osteochondros. Men ingen med det i hasen. Det jag läst hittills är bur, bur, bur och så simning...
Hur rehabiliteringen ska gå till för vår del får vi veta mer på torsdag.

Vi har även bokat av en del aktiviteter för att kunna ta hand om Nitro efter operationen.
• Världens bästa föräldrar tar Vilda.
• Väldens bästa chef låter mig arbeta hemma på fredag och på måndag.
Sen hoppas jag att han kan vara hos Mormor igen.

När jag berättade för Lillebror hur det var med Nitro, så sa han på fullt allvar:
- Då är det väll dags att bättra på statistiken!
Och han har så rätt, visst ska vi göra allt för att bättra på statistiken!!!

Annars då?
Jo, jag jobbar på vid datorn på kvällarna. Är snart klar och det känns skönt.

Vår Jägarskola rullar på och det går bra tycker jag. Det ända som jag inte förstår är allt som har med den tekniska delen av vapenboken. Jag har skjutit med luftgevär ett par gånger och så startpistolen på klubben men närmare än så har jag inte varit ett vapen... Så nu har jag bokat in vapenskola hos en kompis, så jag får klämma och känna och kanske förstå lite bättre!

Husse pysslar med trädäcket som ska vara klart till nyår.

Vi ska även dra igång projekt "Källare". Inget stort jobb återstår, men väggarna ska lagas med puts och målas. Montera el, tak och måla. Lägga klinkersgolv och möblera. Oj, det blev visst en den som ska göras ändå:) Låter som vanligt! Planen är att källaren ska vara klar i januari/februari innan nästa projekt drar igång - "Vardagsrum och matsal".

Var på agilitykurs med Vilda ikväll. Jag var inte inspirerad när vi kom, men åkte därifrån med ett stort leende på läpparna!

Nu väntar två timmar framför datorn och den korgen (ifall det finns någon plats kvar till mig:).

söndag 22 november 2009

Premiärdopp!

Sent igår kväll/natt invigdes badtunnan!!!

















fredag 20 november 2009

Nitro har varit hos veterinären idag



I tisdags var det en månad sen Nitro blev halt. Han har först gått utan smärtstillande. Därefter blev han röntgad och fick smärtstillande i 10 + 10 dagar. Han tog sista tabletten i söndags och har varit utan sen dess. Och så idag var det dags att röntga igen.

Nitro somnade på studs. Inte som en vild briard som man får ge dubbla doser och ändå inte kan ligga still... Hans vänstra ben röntgades och veterinärer tyckte sig hitta en skugga på plåtarna som kan vara en spricka eller början på osteochondros. Nästa steg är då titthålsoperation och det kan de inte göra på Din veterinär, så vi remiterades vidare till "Jennyhill djurklinik" på söderåsens sluttning.

Ni som känner mig kan gissa vilken mängd tårar som flödade... Det här var nog det värsta tänkbara beskedet vi kunde få. Prognosen för osteochondros i hasleden är inte kul. Såhär står det i ett dokument från Strömsholms Djursjukhus "Vid tidig operation och efterföljande rehabilitering är prognosen skaplig, men leden blir alltid något stelare än normalt. Ibland är osteochondrosen så omfattande att en stor del av ledytan är skadad, och då är prognosen sämre." Läs hela dokumentet här!

Sköterska på Din Veterinär var helt underbar. När hon hörde att jag bodde i Klippan, så fixade hon utskrift på journalkopia samt en CD med Nitros röntgenbilder. Hon sa att jag skulle ringa till Jennyhill i bilen och sen köra in om på vägen hem. Och så gjorde jag. Veterinär Sune Jerre tog emot mitt snyftande samtal och sa att jag skulle komma in om. De hade inte öppet, men tog sig tid att titta på Nitros bilder när jag var kvar och ställde samma diagnos. Titthålsoperation är nu bokad till på torsdag. De kommer att gå in och titta och göra de åtgärder som behövs. Tills dess är det koppelpromenader som gäller.

Vilda är hos "Mormor" så Nitro kan få lugn och ro. Han sover nu i biabedden under min dator. Tur att man kan jobba hemma ibland!

Vaccinerad
Hela familjen Agrell är vaccinerad mot "Nya influensan". Sprutan klarade till och med verkligen jag av, men både Huse och jag har fått muskelvärk och rejält ont i armen efteråt. Men nu verkar även det vara över.

Badtunna
Vår badtunna kom i tisdags! Husse har sen fått snickrat klart plattformen som den ska stå på och i helgen kommer den förhoppningsvis på plats och då väntar provbad!!!

Det lackar mot jul...
Jo, det är sant, inte bara i min planerande värld:) Nästa helg, om en vecka så är det första advent!!! Då blir det lite pysslat hemma med adventsljus och mys. Men fönstrena kommer även i år, precis som alla andra år, att vara oputsade! Tror att det kan bli en tradition!

Flitens lyckta...
Lyser öve min dator på kvällarna. Jag jobbar mycket just nu, så det händer inte så mycket mer.

Trevlig helg!

söndag 15 november 2009

Oskarsström - here we come!

Av rubriken att döma så blev det ingen pinne i Varberg. Det blev en disk. Jag hade bestämt mig för att köra på ett högerslalom. Vilda är en stjärna på slalom och det var läge att utnyttja det. Men något störde Vilda och hon ville inte ens gå in i slalom... Vi fortsatte utan att vara klara och så var disken ett faktum. Sen tappade jag fokus när domaren blåste dubbelt och fick för mig att vår tid var slut och sprang imål istället för att köra klart banan... Men fart det fick hon.

Så nu blir det dubbet hopp i Oskarsström i januari.

Resesällskapet Petra och Chezie tog två pinnar!!! De var superduktiga!!!

Nitro tog sin första rosett! Jo, han hoppade upp och bet sig fast i Petras ena rosett... Han lämnade tillbaka den med viftande svans skrynklig och full med grus... Tur att hon fick två rosetter:)

torsdag 12 november 2009

Agilitytävling i Varberg 2008

Såhär såg det ut för ett år sedan! På lördag är det dags igen!

Vi var då först på plats! Nu startar Large sist.
Vildas klass beräknas starta 16.30 och sen vi har startnummer 78!!!

Agilityklassen...


Hoppklassen...