måndag 30 mars 2009

Vitt och fint tak!



Oj, vad tiden går!

Torsdag
Då var jag på årsmöte på Studiefrämjandet i Nordvästra Skåne som representant för klubben.

Fredag
Jag gick tidigare från jobb för att hinna städa inför middagen på lördagen med släkten. Jag är inte städtokig, utan det var absolut nödvändigt. Allt damm som rymt från bygget och lagt sig som ett fin fint skikt på ALLT.

Sara från klubben skulle kom kl 18 och äta med oss. Kl 18 ringde det på dörren och utanför stod ett gäng glada tjejer från klubben. Jag blev riktigt överraskad. Vi beställde kinamat och hade en jätte trevlig kväll. Jag fick ett presentkort från butiken FriTid i Ängelholm!

När de gått så dukade vi till 17 gäster och fick snickra om matbordet och leta stolar på vinden. Men det blev bra!

Lördag
Dagen började med arbetsdag på klubben. Vi var inte många, men någon mer än vanligt, så man ska inte klaga. Vi fick gjort det som stod på listan och kl 14.00 åkte vi till Ljungbyhallen och hämtade maten till kalaset. Hem, fixade det sista och sen kom gästerna.

Det fungerade bra att vara så många och från båda släkterna. Vi släkte all belysning mellan kl 20.30-21.30 och deltog i Earth-hour.

Jag fick en supersnygg ljuslykta, ett fint halsband och så pengar som jag önskat till nya hundkläder. Lillebror och Sofie gav mig pengar till Minglas svans och Husse lovade att lägga till pengar till resterande Mingla:)

Lillebror sov över och vi avslutade kvällen i soffan framför en inspelad Robinsson.

Söndag
Vaknade 9.00, eller 10.00 nutid! Konstigt att ställa om klockan, men skönt med ljusare kvällar.

Carola och jag tränade agility på klubben. Vilda fick även delta på dold platssittning och dold platsliggning och fixade det fin fint fast det var 9 månader sen sist!

Jag körde hem och hämtade Husse, sen åkte vi ut i skogen och gick en runda på 45 minuter. Jag trodde att vi gick den på rätt håll, så att nedförsbackarna skulle vara på vår sida, men tji fick jag... Skönt var det i alla fall!

När vi kom hem så målade vi taket i köket. Vilken skillnad det blev för rummet!

Måndag
Idag kvar vi målat taket för andra gången och beställt tapet. Det visade sig att de har 20% rabatt på den kakel vi ska ha, så den ska vi beställa i morgon.

I kväll har jag fixat med en massa pappersarbete för klubben.

I morgon ska jag träna med Carola igen. På onsdag är det teori på Bialitt om agilityregler och på torsdag så tävlar jag på Bialitts inofficiella tävling. Sen är det helg igen och då är det kök som gäller igen!

Natti!

onsdag 25 mars 2009

Världens bästa present!


Bild på den underbart goda cheescake-tårtan med "presentkortet".
Fotograf: Staffan Lindén

Idag fyllde jag "tant" som Sara skrev till mig, d.v.s. 30 år. Mamma och Pappa bjöd på middag och på tårtan låg min present, ett "presentkort" på att klappa vargarna på Kolmården. Kan man få en bättre present? Husse fick en tidig present från sina svärföräldrar och får följa med till vargarna. Dessutom ingår hundpassning och lån av husbilen. Tusen tack!

Min födelsedag till trots, så han vi även med att slipa och spackla väggar och tak i köket. Så till helgen kommer stuckaturen (taklisten) upp och kanske vi hinner måla också.

Natti!

tisdag 24 mars 2009

Köket är beställt!



Igår gipsade vi väggarna och taket i köket samt spacklade. Vi höll på till 23.30... Men fint blev det!

Idag så var vi på IKEA och beställde köket. Vi körde mot IKEA kl 16.00 och tog oss dit utan omvägar och kom därifrån kl 20.00. Och ändå så hade vi allt bestämt och klart för oss när vi kom dit. Jag hade inte ätit sen kl 12.00 och när de frångick turordningen för att få hjälp, då blev Husse rädd att jag skulle strypa någon ur personalen. Men alla överlevde och köket är nu beställt. 

Det levereras till vår dörr den 15 april. Det är veckan efter påsk, men det var det tidigaste vi kunde få.

Nu är det sängen som gäller!

Natti!

söndag 22 mars 2009

Bönhörda!

Vi började med sovmorgon och skön frukost med bullar och te.

Sen avslutade vi elen och isolerade taket, ytterväggen och väggen mot hallen.

Vi satte ångspärr, plastfolie, på ytterväggen och provade en produktnyhet från jobbet som underlättar jätte mycket vid fönstret.

Vi har börjat gipsa ytterväggen och om jag känner oss rätt, så avslutar vi det när Husse kommer hem igen ikväll.

Bönhörda!
IKEA har vid flera tillfällen haft att man får 10 % tillbaka på ett presentkort på det handlade köket. Naturligtvis har de inte haft det sen vi började med vårt kök. Men idag blev vi bönhörda! Från den 23-27 mars får man 100:- åter för varje 1000-lapp man handlar på hela IKEA!!!! I vårt fall gör det minst 4.000:-!!!

Nu ska jag träna en sväng på Rönne och packa Nostryck!

lördag 21 mars 2009

El, el och el


El till lampan över vasken.

El till att tända i taket.

10 rör till vardagsrum och matsal.

Husse pedant har märkt upp rören vid centralen.

El diskmaskin och till vägguttag vid vasken.

Jag började dagen med att ta Orkan till veterinären. Han har en irritation på tryffeln som har blivit som ett sår som blöder ibland. Han skötte sig exemplariskt, till och med när veterinären tog ett foto med sin mobil på hans nos! Hon trodde att det bara var ett sår, men skulle kolla med en annan veterinär i nästa vecka. Dessutom fick ha höra att han var fräsch för att vara 9,5 år!

Vilda har varit hos mormor hela dagen och slitit och dragit i hennes vovve Kompis. Så de kommer att sova gott båda två.

Hemma så fortsatte vi med eldragningen i köket. Husse fick kapat ur i all betong igår kväll och idag så har vi dragit rör för glatta livet! 

Vi ligger just nu före min tidsplan och vi ska gipsa taket och påbörja att gipsa vägarna imorgon!

Fortsättning följer:)

torsdag 19 mars 2009

Husbilder

Köksfönstret på plats! Trappan ska bort, sen ska det putsas och målas.


Köksfönstret inne med stålreglar som vi sen ska skruva gipsen mot.


Trapphuset till källaren. Gipsat på en sida.


Väggen där spisen ska vara. All tapet borttagen.


Taket med reglar som gipset ska fästas mot.

PS: Träningen på klubben gick fin fint ikväll. Vilda satte alla kontaktfält och alla utom ett så stannade hon med två på och två av!!!

onsdag 18 mars 2009

Tiden går fort när man har roligt


Orkan på söderåsen nyårsafton 2007
Foto: Mia Agrell

Oj, det är onsdag idag, hur gick det till?

Söndag
Husse hade migrän i söndags och vi skulle ta det lugnt. Det är något som jag har svårt för, så efter ca en timme, så gick jag in i det blivande köket och började regla upp ytterväggen. Husse kunde inte låsa bli utan han började också bygga lite. Och när dagen var slut, så var väggen reglad och vi har börjat gipsa trapphuset.

På kvällen passade jag på att bada djuren. Vilda har ingen päls och var klar på ett kick! Orkanen som inte bada sen mellandagarna 2007 då han plumsat i ett träsk har inte lika lätt att få ren. Att få honom blöt var nästa omöjligt och sen att få ut shampot... Men nu är han ren och fin!

Måndag
Husse förberedde för för elen och jag samlade ihop saker som ska säljas på blocket och fotograferade dem.

Tisdag
Jag var på regionmöte för agilityBjuvs BK. Det var ett bra och givande möte. 
Efter mötet så planerade jag, Carola och Ulrika vilka tävlingar vi ska åka på och när vi kan samåka.

Onsdag, idag
Efter jobb så gick hundarna och jag en runda i skogen i det fina vädret. Vilda var lös nästan hela tiden och det gick fin fint. Min kondition är en katastrof... Måste ta tag i det...

Ikväll så har jag lagt ut 8 annonser på Blocket och hoppas att vi blir av med allt!

Imorgon är det agilityträning på klubben som gäller, sen är det helg igen. Vart tog veckan vägen? I helgen ska vi fortsätta att fixa med elen, isolera och gipsa.

Natti!