fredag 18 september 2009

Spår, nybadad och skadad?

Vilken dag! Ibland ska man inte gå upp, det bara är så...

Vaknade ju av att min mobil ringde och den var ju trasig... Åt choklad till frukost och det kändes bättre:) Vi åkte mot skogen. Handlade på vägen och glömde att köpa köttbullar till hundarna. Tillbaka till butiken igen... Mot skogen igen!

La ett spår till Vilda (4 pinnar + slut) och ett till Nitro (30-40 meter och leksak). Gick för att hämta Nitro i bilen. Då fastnade hans tass i buren när jag lyfte ut honom och han skrek skyhögt och länge - PANIK!!!! Han skrek när jag satte ner honom på marken och stödde inte på vänster bak. PANIK!!! Tog det lugnt, försökte i alla fall. Funderade på om Din veterinär kunde ha tid till oss och om det var brutet på mer än ett ställe osv. Då gick Nitro ut i skogen med alla fyra tassar i marken! Vi gick och spårade. Det gick bra, Han är försiktig men mycket nyfiken! Sen fick han ett spår till. Jag bar honom när jag la ut det:) och sen fick han gå det! Samma resultat som det första! Jag är nöjd med spårdebuten!

Vildas spår gick över förväntan! Hon har inte spårat på säkert ett år och tog spåret direkt. Sprang över två pinnar - Vilda som endast spårar för att hitta pinnar och få köttbullar! De andra två pinnarna hittade hon samt slutet. Som vanligt han hon lukta på gräset och kolla in alla småkryp...

Hem till mamma och äta lunch! Vi gick ett varv på tomten för att kolla Nitros bakben (han går lite stelt) och plums så ramlade Nitro dammen. Han kom upp lika fort igen och gillade det inte! Vi städade mer i källaren idag och fick sorterat en hel del till. Åkte till återvinningen och nu är det fredagsmys som gäller!

Imorgon är det arbetsdag på klubben och vi ska ha kompisar här på kvällen!

PS: Jag behöver fortfarande en mobil!!!

Kisekatt och Agilitypremiär!

Valpkurs
På valpkursen i onsdags var det "Nosaktivering". Det var leta-övningar av olika slag. Nitro gillar bäst de med GODIS!!! Tror att han är en äkta labbe:)



Katt på taket
Igår när jag rastade Nitro på tomten, så hörde jag en katt jama. Inte som grannens galna katt, utan ett annat ljud. Då satt det en söt röd katt på garagetaket och vågade inte hoppa ner. Jag satte upp ett rosstöd som den kunde klättra på! Visst var den söt!

Klubben
Igår var vi på klubben. Nitro hade sin agilitypremiär och utförde den med bravur! Han fick prova på kort tunnel, lång tunnel och så platten. Inga problem tyckte han! Han tog tunneln själv sen när vi plockade in!

Nitro fick träffa moster Essa som inte alls tyckte att han var fin. Hon gick istället och tiggde hos en klubbkompis. Nitro var inte sen med att följa med:)

Kyl/Frys
Vi har en kyl/frys till salu på Blocket. Jag har varit nerringd men bara av folk som vill pruta på telefon eller ännu värre köra från Landskrona för att titta och sen pruta för att de kört så långt!



Utan mobil
Lille Nitro passade på när Husse hade honom i morse att gnaga på min mobil som låg på laddning. Så nu har jag ingen display på min telefon... Laddaren är krokig, så frågan är om den fungerar... Svårt att se utan display... Ingen försäkring tecknade jag på telefonen och hemförsäkringen tar det inte eftersom det är min hund som tuggat på telefonen... Mitt abonemang är till december 2010 och jag kan ta ut en ny telefon i juni 2010...

Så om någon har en telefon med display och laddare för mycket, så är jag intresserad av att köpa den!

Spår
Idag ska jag och Nitro ut och spåra för första gången. Spåra katt på tomten gör han för jämnan, men nu ska vi försöka oss på att följa ett spår efter mig i skogen! Rapport kommer!


tisdag 15 september 2009

En lugn dag

Idag fick jag sova till 9. Skönt att få sova ut lite. Efter en lugn frukost, så har vi pysslat här hemma. Vi har hunnit med en hel del, till och med att städa!

Såhär blev det i rabatten med den nya växterna!



Och såhär såg det ut när Nitro bekantade sig med "Döingen".










Ikväll var vi på Regionsmöte i Bjuv.

Nu väntar sängen!

måndag 14 september 2009

A1 och dagvatten

Vilken helg det har varit! Fredag till söndag har jag och Carola varit på A1 (Agilityinstruktörsutbildning) i Ystad. Vi hittade dit i både i lördags (vi missade dock en avfart på motorvägen för att vi pratade...) och i söndags:).

Det har varit ett för mig nytt tänk med lite hinderträning i nybörjarkurser och mycket förberedande övningar. Mycket detaljer och så. Det är spännande och intressant, men frågan är om det fungerar för alla kursdeltagare?

Vi har kört egna hundar också. Vilda var sjövild och ville visa att hon också kan, inte bara valpen! Kul. Jag hoppas att det kan hålla i sig!


Dagvatten
Husse har under helgen tillsammans med en kompis (TACK Peter!) grävt till nya rör till dagvattnet och lagt alla rören och så grävt igen. Det blev jättebra!






Måndag
Idag har vi pysslat hemma på förmiddagen och för en gångs skull fått gjort en del! Sen begav vi oss till Vulken och träffade en "räddnings" kompis. Vi tränade markeringar med hennes hund och miljö med Nitro. Han är en naturbegåvning! Tack Jenny för att du fotograferade!





När Husse kom hem får jobb så åkte vi till ett par hundvänner och grävde upp fyra rhododendron som de inte ville ha kvar. Vi planterade dem vid vår västra gavel, där vi grävt för dagvattnet. Kommer att bli fin fint. Nu ska det "bara" dit markduk och massor med täckbark!

Nitro fick en "döing" idag. Den gillades skarpt! Bild kommer, men det är en mjuk kanin utan stoppning, med pip i nos och svans!

Natti!

fredag 11 september 2009

Vilse i stora Skåne!

Ja, det är sant! Carola och jag körde från Klippan 16.15 för att komma fram till Ystad BK 18.15!!! Kursen började 18.00... Fru GPS har fått sparken!

Utbildningen verkar trevlig!

Natti!

PS: I morgon tar vi motorvägen!

torsdag 10 september 2009

Oj, det var ett tag sen vi bloggade!

Jag hinner inte med allt jag vill!!! Någon mer som har samma känsla?

Måndag
Mamma, jag och Nitro plockade kantareller i skogen. Allt regnande har gjort nytta och vi hittade ett par liter var! Nitro var såklart lös i skogen och skötte sig. Var gågn jag böjde mig ner för att plocka en kantarell, så satte han sig framför mig (läs på kantarellerna) och tog kontakt! Underbar liten kille!

På kvällen var det styrelsemöte på klubben, då passade Mamma och Pappa lilla Nitro.

Tisdag
Jag var hos kiropraktorn innan lunch och blev lovad att få följa med ut på andjakt! Ska bli kul. Mamma passade Nitro och de bjöd på lunch. Sen hjälpte jag Pappa att städa på gården. Det blev fin fint! Två hela släp till återvinningen fick vi ihop!

På kvällen var jag hemma och pysslade. Husse försökte jobba i köket, men Nitro ville vara med...



Nitro gick men en leksak till arbetande Husse...

Skruvdragare låter kul!

Puss min stora lurviga idol!

Kontakt!
(Hur gör man när man fotograferar honom för att nosen inte ska bli så stor och ful? Den är större på bild än i vekligheten!)


Lillkillen gillar soffan!

Vilda och Nitro leker!!!!!



Onsdag
Jag och Nitro körde mamma till mammografi i Hässleholm. Vi fick mysa i "parken" en stund medans hon var inne. Sen fikade vi hemma hos henne.

Jag och Nitro åkte till jobbet i Billesholm för att gå på två möten. Nitro sov sig igenom båda mötena och var så klart allas favorit. Dock så snarkade han mycket högt!


Såhär låter han när han snarkar!


På kvällen var det valpkurs. Nitro var duktig, men hade svårt att fokusera på vår lek när alla andra också leker. Det måste vi träna mer på. Till och med mjukosten på stigen fick vara kvar!

Sen åkte vi och tittade på räddningshundsträning på Vulken i Klippan. Kul att träffa alla och sugen, det blir man:)

Idag
Min Mormor ska till sjukgymnasten, frissa och storhandla. Jag och Nitro ska hör henne.

Ikväll ska vi till uppfödaren och titta på apporteringsträning.

Fredag
Inget bokat på dagen, men på kvällen ska jag och Nitro på A1, Agilityinstruktörsutbildning i Ystad. Den håller på hela helgen!

Husse ska gräva till dagvattnet!

måndag 7 september 2009

Agilitytävling i Eslöv

Fy katten vad tidigt det var att gå upp klockan 05.15 för att åka och tävla. Vilda håller med. Hon var så trött att hon till och med såg halt ut när hon tyckte att det var blött i gräset:) Men iväg kom vi. Husse som kom hem 03.40 fick vara hundvakt till Nitro och han sov ända till 08.00!!!

Det blåste, men var helt ok väder i Eslöv. Ett par regnskurar, men bra banor. Det var en dubbeltävling, så för oss gällde två hopp banor i klass 1.

Hoppklass 1A
Första loppet gick superbra! JAg hade armarna mer på plats idag och Vilda var på G. Men en rivning grusade vår pinne och vi placerade oss på en 14:e plats med 4,5 sekunder till godo på referenstiden! Det var 56 startande. Tyvärr så var kamerakvinnan och min kamera inte överens, så det finns inte filmat.

Hoppklass 1B
Nästan samma bana igen fast baklänges. Fina linjer om man vågade sig på ett högerslalom. Det var länge sedan vi tränade, så jag tvekade ända till vi var på banan och då bestämde jag mig för att testa. Vilda kör det superfint och hittar linjerna!!! Men rev samma hopphinder igen... Vi avslutar med ett mycket fint och självständigt upplopp.
Utan rivningen så hade vi fått en pinne... Nu blev vi 10:a med 2,5 sekunder tillgodo av 46 startande. Kolla in filmen:

Katinka filmade.


Large var slut till lunch och vilda och jag åkte hem igen. Där väntade lite husprojekt:
• Vi rev staketet mot grannen. Bättre att riva än att måla om kom vi fram till.
• Vi grävde fram telekablen förhand så att inte minigrävaren gräver av den när den kommer.
• All ölandssten är upptagen och flyttad.
• Dagvattenröret på framsidan är framgrävt.

Lillebror var på besök och assisterade oss - TACK!
Nitro sov middag i stöket och verkade inte bry sig ett dugg!






Nitro "hjälper" Husse att ta upp ölandssten