fredag 3 september 2010

Sista invägningen


Idag är det sista invägningen för sommarens viktklubb/vikttävling. Jag klarar mitt mål att gå ner 2 kg över sommaren (istället för att gå upp 2 som man brukar, så egentligen har jag gått ner minst 4 kg:) Men frågan är om jag har gått ner 0,2 kg sen förra invägningen för 12 dagar sen... Ska passa på att slå en drill på jobb innan jag väger in mig:) Håll tummarna för mig!

Helgen som står för dörren är fullbokad!
Idag är det kräftskiva. Jag kör för jag har banvandring i Lund kl 07.40 imorgon! På lördagkväll är det grillfest... Tror att jag kör igen, för på söndag är det agilitytävling i Höör och jag startar ca 12.00. På söndagkväll är det första tillfället av 10 i en buggkurs som jag och Husse ska gå!
Sen är det måndag igen och snart dags för en tur till fjällen!!! Packa, det borde jag också göra i helgen...

Trevlig helg på er alla!

tisdag 31 augusti 2010

Mål 2011

Jag har börjat fundera på vad vi ska för mål 2011. Jag vill så mycket med den svarte att det kanske blir svårt att hinna med allt? Eller handlar det bara om prioritering? Nitro är i och för sig inte tillfrågad, men jag tror att han vill ALLT bara man får lek eller köttbulle:)

Funderar på att ha följande som mål, men ska suga lite på det:
Nitro:
• Felfria lopp i Agility 1 och Hopp 1
• Uppflyttad till högreklass spår
eller är det för högt?
• Första pris i lydnadsklass 1

• Starta någon form av jaktprov

• Förstra pris i Öppenklass Viltspår

• Kunna söka efter kantareller i skogen

Vilda:
• Klara tiden på X% lopp i klass 2
• Pinne i klass 2


Målen 2010 är uppfyllda med Vilda och en del men Nitro. Det sista med Nitro är lydnaden till appell och lydnadsklass 1. Vi är på god väg, men har en del kvar. Det ska vi pyssla med i höst/vinter när vi ska träna inne, så jag räknar med att de också kommer att vara klart till årsskiftet.

måndag 30 augusti 2010

Den bästa komplinmang man kan få fick jag igår


Jag nu syftar jag på hundträning så klart! Vi var på jakt- och fiskemässan på Bosjökloster igår. Träffade massor med kända ansikten. Vi träffade bla en kille som vi gick jägarskolan ihop med. Hans familj har vi inte träffat tidigare, så det var kul att träffa dem med. Frun säger då: Du har så fin kontakt med din hund, vi såg dig i Bjuv. Hm.... Vad menar hon? Jag undrade om det var när jag tävlade agility med Vilda? Nä, vi såg dig träna labben mellan agilityplanerna på Bjuvs agilitytävling i början på juli och det såg så fint ut. Vi var osäkra på om det var du, men vi frågade en annan tävlande och hon sa att du hette Mia. Då växte jag minst 30 cm av stolthet! Hon såg oss i Bjuv och tyckte att det såg trevlig ut. Men att komma ihåg det till slutet på augusti och berätta det för mig nu. Kommer leva på detta ett tag kan jag säga!

Mässan var i övrigt mycket trevlig. Massor med utställare med fina saker! Fick med oss lite lyxigt rökt kött hem samt ett koppel till Nitro (han har ju inga sen tidigare:), en jätte stor karbinhake till dummys och så putslappar till Husses bössa. Det regnade, så vi fick prova våra nya regnställ och de var till belåtenhet!

Vi såg en uppvisning av Jeppe Strids hundskola. Mycket imponerad är jag! Jo, det är jag! Så enkla övningar, blev så svåra och såg mycket trevligt ut. Jag tänkte på den allmänlydnadskurs som jag håller med en instruktörskollega på klubben och genast skenade planeringen av nästa kurstillfälle iväg! Sekunden efter springer jag på henne!!! Vi var rörande övrrens om att vi ska ta med oss lite idéer till kursen på onsdag!

Vad de visade? Jo ca 30 hundar gick lösa tillsammans med sina förare på en ruta, ca 40 x 40 meter. På en signal satte de hundarna ner och lämnade dem. På en ny signal, så rörde sig alla förarna i rutan huller om buller. Sen stannade de igen och så kallade de in 1/3-del av alla hundar, de andra satt kvar. Sen kallade resten in sina hundar. Därefter gick de runt igen och satte sen hundarna igen. Förarna gick nu ut i publiken och kallade in alla hundarna på en gång. Enkla övningar men mycket snyggt och trevligt!

På parkeringen hittade jag en bil att drömma om! En Land Rover Defender. Vill ha!!! Försöker räkna hem ekonomin på bilen, men det ser mörkt ut...



Fjällen 2010
Nu drar det ihop sig! Jag har börjat packa och planera på allvar nu! Längtar!

lördag 28 augusti 2010

Nya kängor till salu!!!


Hjälper en kompis att sälja ett par HELT NYA Lundhags Mira Ws Mid storlek 38.
De säljes pga fel storlek.
Kvitto och två års garanti finns så klart! Pris 2.700:-, Nypris 3.700:-
Maila mig om du är intresserad, så förmedlar jag kontakten.

fredag 27 augusti 2010

FREEEDAG!!!!

Idag är det fredag och helg igen! Me like!

Igår var vi på FriTid i Ängelholm och hämta de Husses nya jacka. Snygg som tusan är den! Själv fyndade jag en rosa skjorta på rean, -30%! De är också snygg!

I kväll är det svamptur i skogen som gäller! Gult guld vill vi hitta!!!

I morgon lördag är det andra och sista tillfället på luktdiskrimineringskursen på klubben. Ska bli kul och inspirerande igen!

På söndag fyller Lillebror 30 år och vi ska fira honom på kvällen. På dagen sk vi till jakt och fiskemässan på Bosjäkloster!

Nu väntar 8 timmars arbete, sen är det FREEEEDAG på riktigt!

Trevlig helg på er alla!

onsdag 25 augusti 2010

Luktdiskriminering

Min fina burkhållare!

Nitro luktar på burken med tänderna...

Två burkar? Då går svansen som en propeller:)

Lille Zorro var mer försiktig är Nitro...

I lördags var Nitro och jag på kurs på klubben i ämnet "Luktdiskriminering". Spännande med hundar som kan hitta cancer, narkotika, sprängämne, identifiera brottslingar, känna av insulin nivåer, hitta kantareller och så mycket mer! Instruktören, Maria Venhammar, är helt underbar i sitt tänk och inspirerar till mer tänk hemma!

Vi skulle lära hundarna att hitta The. Låter knasigt, men det är bättre att börja med ett ämne som inte har så stor betydelse ifall något skulle bli tokigt i inlärningen. Vi började med en glasburk med the-doft. När Nitro luktade på den (och inte försökte apportera den...) så belönade vi med klick och godis.

När det funkade så la vi till en tom burk. Nu fick han välja mellan burkarna och vi belönade när han valde rätt burk. Valde, då menar jag att han var intensiv mot rätt burk. Ganska snabbt så började Nitro slicka på rätt burk, så gulligt!

Tredje steget på kursen i lördags var att lägg till en kaffeburk. Det verkade lättare för honom än den tomma burken. När dagen var slut, så kunde vi se att Nitro valde men vad som gjorde att han valde, det vet jag inte. Men jag vill ju tro att det är för att han "nosar" sig till rätt burk!

Igår så fortsatte vi träna hemma. Samma tre burkar användes igen. Nitro inledde med att rusa in i dem i köket så att de flög rundor som käglor på vårt stengolv... Inget bra... Husse fick rycka in och hålla i brukarna. Då funkade det igen. Nitro börjar bli riktigt säker! När han blir för uppspelt, funkar det inte, men efter en kort paus då han fick ligga still (stackars labbe) så funkade det igen.

Jag fick en snilleblixt då Husse började se lite trött ut på att hålla burkar till mig... Vi har ju ett stativ till ölburkar i garaget som vi fick med badtunnan! Det är så fult att det inte sattes upp på badtunnan och passar perfekt till glasburkarna! Där finns plats för 6 st burkar, så Morfar har idag fått i uppgift att handla tre likadana burkar på Coop i Perstorp. Så nu ska vi lägga till tre nya dofter som ska diskrimineras bort!

På lördag fortsätter kursen!


Nitro har fått i uppgift av mig att ligga kvar. Då går Alice och lägger sig på honom!!!
Snacka om störning!

tisdag 24 augusti 2010

Jagat svamp i skogen



Och vi hittade så mycket att vi fick ta fram extra påsen som alltid ligger i korgen ifall man skulle hitta en guldgruva!!!