tisdag 27 oktober 2009

Inget fel på Nitro - men halt ändå!

Ny bild från dagiset!

Idag var vi hos veterinären med Nitro. Veterinären hittade var han ömmade i hasen och det var på ett "bra" ställe i hasen. Röntgen visade inget, så det är Rimadyl som gäller i 10 dagar. Sen ska ha ha blivit bättre, men det kan ta 1-2 månader innan han är helt bra.

Han får och ska röra dig, men inte leka med andra hundar. Så det blir valpkurs i morgon!

Imogon ska jag avanmäla oss till SSRK´s utställning i Åstorp. Nitro äter Rimadyl då, och det är doping!

Vildas kontaktfält
Var på kurs ikväll. Tydligen var vi bara två som behövde träna på kontaktfält, så vi fick privatträning kan man säga. Vilda börja fatta det vi provade i helgen. Ska jobba mer hemma på att vänta på att springa till belöningen med en förväntan. Låter enkelt, men Vilda är inte enkel:)

Vi han med slalom också och vilken slalomgudinna jag har! Vilda satte ALLA olika slalomingångar och utgångar som Linda kunde komma på!!! Så nu ska vi jobba vildare på blindbyten in och framför allt ut ur slalom samt UT stäng direkt efter. Vilda kan, men inte jag:)

Fläkten
Husse kopplade under tiden som vi var på kurs in det sista på köksfläkten. Det var det sista sista i köket. Skönt!!!

I morgon är det onsdag och valpkurs som gäller. På torsdag blir det lite träning på klubben samt förberedelser inför gåsamiddagen som vi ska ha här med min släkt på lördag. Ska bli jättekul, men det är en del fix som ska till!

Natti!

måndag 26 oktober 2009

Kurs i Kubik!

Agilitykurs för Annika Aller



Vilda startar själv, innan vi nått startpunkten!

Kursen som vi gått för Annika Aller under helgen har varit toppenbra! Innehållet passade oss perfekt dvs det var saker som ve verkligen behövde hjälp med:
• Förbereda svängar för att få optimal väg för hunden.
• Snabbare slalom, säkrare slalomingångar
• Bättre kontaktfält
• Snabbare tunnlar

Vi fick många råd på träningsmetoder och sätt att tänka. Rakt igenom för Vidla och mig, så ska jag INTE lämna henne, utan peppa och stötta henne i allt. Vilda gör tunnel, slalom och kontaktfält MYCKET snabbare om jag stannar hos henne och "trampar vatten" och peppar än om jag springer iväg före henne och väntar. Enkel med vilken skillnad!!! Nu ska bara jag få in det in min väl programerade lilla hjärna:)

Stämningen var bra och jag tror att alla var nöjda med helgen. Jag ser fram en ny kurs för Annika till våren då vi kan bygga vidare på det som vi har att jobba på nu!

Vi sysslade även med lite datingförmedling på kursen. Lillebror har frågat om jag inte har några söta träningskompisar som också är singlar. Och det fanns det på kursen. Så efter mycket fnitter, bortsorterande av gifta två barns mammor som endast ville ha sporadisk kontakt och lite MMS på tjejernas hundar, så fick lillebror igår två telefonnummer samt tillhörande bloggar av mig. Får se om det resulterar i något!

Jägarexamen
Idag började Husse och jag Jägarskolan. Vi ska under många måndagar framöver läsa för "Hissa Sven". En man som verkar kunna mycket om jakt. Vi sitter nu här med 7 fina böcker med allt som vi behöver veta. Så det är bara till att sätta tänderna i dem och förkovra sig!!!

Vågar Vilda hoppa över kompostgaller?
Idag när husse kom hem från jobb, så var Vilda på fel sida om kompostgallret till vardagsrummet. Hur gick det till? Var jag så förvirrad i morse att jag stängde henne på fel sida? Tror inte det, men garanterar inget... Får se var hon tar vägen i morgon:)

Dagis "deluxe"

Idag ringde mamma mig på jobbet och sa att något hade hänt. Tankarna som for igenom huvudet vara allt annat än trevliga. Då säger hon att Nitro har tappat två tänder!!!

Nitro ska till veterinären imorgon kl 15. Håll nu alla tummar och tår för att det inte är något allvarligt med vår lilla svartfot.

I morgon kväll är det "Kontaktfält" som står på schemat på en minikurs hos Linda och Magnus. Vi kommer att fortsätta på det som Annika startade i helgen och jobba på attityd och på att hålla på sig på kontaktfältet! Ska bli superkul!

Natti!

söndag 25 oktober 2009

Nitro har "smakat" på vilt



Husse var idag och tittade på andjakt. Vi fick en av de skjutna änderna som Husse snyggt fileade (heter det så på en fågel?). Nitro fick prova att bära vingen och det gillade han. Han blev i extas!!! De ligger nu i frysen!

Jag har fått 6 rådjursklövar till Nitro. Han fick prova att bära en och det gjorde han gärna!

Imorgon kommer det mer om agilitykursen!

Natti!

lördag 24 oktober 2009

Kurs för Annika Aller

Två slagna hjältar!

Jag och Vilda har idag gått Agilitykurs för Annica Aller. Hon tävlar med largehundar och jag har tidigare bara gått kurs för de som själv har smal- och mediumhundar. Vi var i ett ridhus utanför Gunnarstorp - lyxigt värre!

Vilda höll hel dagen och var på nästan hela tiden! Jag fick massor med tips om hur vi ska bli snabbare och bättre.

Nitro har varit underbar som vanligt! Han har varit med och tagit det lugnt. Han haltar fortfarande, så det blir besök hos veterinären i nästa vecka för röntgen...

Slalom
Kolla in vårt tredje slalom. Vilda sänker kroppen lite och går på som tusan!


Dagens sista lopp
Kolla in upploppet! Jag ligger på och peppar Vilda hela tiden.

onsdag 21 oktober 2009

I mitt nästa liv skulle jag vilja bli en björn

www.fotoakuten.se

I det här livet är jag en kvinna.

I mitt nästa liv skulle jag vilja bli en björn.

När man är en björn måste man gå i ide.
Man bara sover i sex månader.
Jag skulle kunna leva med det.

Innan man går i ide måste man äta kopiösa mängder mat.
Jag skulle kunna leva med det också.

När man är en björnhona så föder man sina ungar (som är valnötsstora) i sömnen.

När man vaknar är ungarna halvt uppvuxna, gulliga, kramgoa björnungar.
Jag skulle absolut kunna leva med det.

När man är en mammabjörn vet alla att man menar allvar.
Man klappar till vem som helst som stör ens ungar.
När ungarna blir irriterande klappar man till dom med.
Jag skulle definitivt kunna leva med det.

Om man är en björn så FÖRUTSÄTTER ens partner att man vaknar med en morrning.

Han FÖRUTSÄTTER att man har håriga ben och ett överflöd av underhudsfett.

Japp, jag skall bli en björn.

tisdag 20 oktober 2009

Bild från dagis

Detta är Nitros favoritplats på dagiset!
Fotograf: Morfar

måndag 19 oktober 2009

Kört till Åre i helgen

Ja, så många mil har det blivit i helgen. Jag och en klubbkompis har varit på A1 (Agilityinstruktörsutbildning) i Ystad i helgen. Vi har kört fram och tillbaka varje dag. Det är 14 mil enkel resa eller 84 mil totalt (90 mil till Åre) Många mil och många diskussioner hinner man med. Igår var det till och med tyst i bilen korta stunder:)

Utbildningen har varit bra och inspirerande. Mycket hundtänk har det blivit och funderingar kring inlärning. Många idéer på gång som ska testas i veckan på Vilda! Vi väntar nu in vårt hemprov som vi ska göra hemma inom 14 dagar. Sen är vi förhoppningsvis godkända!

Underbar valp
Lille Nitro var med på kursen i fredags och i söndags. Han sköter sig exemplariskt:
- Föreläsning = Sova, eller gnaga på ett tomt märgben.
- Fikapaus = Kela med alla och kissa.

I lördags var han med Husse hela dagen. När jag kom hem från kursen så var allt bra med alla hundar. Vi tog med Nitro och åkte till Landskrona på middag hos ett par kompisar. När vi tog ut Nitro ur bilen så gick han på tre ben... Vet inte varför. Han haltade mycket även på söndagen. Hobby-veterinärena på kursen kom fram till att han reagerar när man klämmer på "hasleden". Fick tips om att kyla 15 minuter var tredje timme i 72 timmar. Som en idrottsskada. Men han haltade även imorse. Så det fick bli en tur till veterinären...

När jag hämtade Nitro hos Mormor så var han bättre i benet, men inte bra. Veterinären klämde och böjde länge och kom fram till samma slutsats som jag och hobby-veterinären - ont i hasleden. Nitro ska ta det lugnt. Om det inte blir bättre under veckan, så ska vi in igen. Men han trodde att det skulle bli bra av sig självt. Nu håller vi tummarna!!!

Klubben ikväll
Sen åkte vi till utbildningsmöte på klubben. Efter mötet kom vi in på foderdiskussion och det kan ju ta tid och det gjorde det. Vi snöade in på allt möjligt men trevligt var det!

Nu väntar korgen!

/Mia