tisdag 21 december 2010

Spår i centrala Kågeröd

Kallt som attan, ca -12°C och jag kör till Kågeröd för att spåra. E man knäpp eller? På plats berättar instruktören att det bara är jag som kommer... Privatlektion med andra ord:)

Vi lägger spåren på hårda underlag i centrala Kågeröd där det har gått och går andra människor och hundar. Vid ett tillfälle går en dam paralellt med mitt spår ca 100 meter före oss! Nitro tar inte min vinkel utan fortsätter i hennes spår två meter och sen bromsar han så mycket att han halkar till och går tillbaka till mitt spår igen!!! Det är lycka i hjärtat kan jag säga!

Maria Venhammar var utrustad med kamera och mailade dessa bilder till mig:




Nitro har hittat pinnen och laddar för att få den igen!

Spår på en rastslinga av den gula snön att dömma...



Nitro har hittat IKEA-musen och är nöjd med livet!

Här lägger jag spår med vårt specialvatten:
Husses underställströja lägges i ca 1 liter destilerat vatten och vrides ur ett par gånger.
Därefter hälles det tillbaka på dunken och blandas med ytterligare 4 liter vatten.

söndag 19 december 2010

Uppletande och renovering

Nitro väntar på sin tur.

Idag tränade spårgruppen uppletande i den mest vallade ruta jag sett! I och med all snön, så kunde vi se var vi vallat. Tre personer vallade länge och en av oss ännu längre! Hundarna skötte sig i den djupa snön. Två spårade och var nöjde de med!


Här är massor med bilder på lilla Smilla!
Hon är Nitros halvsyster.












Essa lämnar fint av en trasa till matte Mona.
Essa är moster till Nitro!

Renovering börjar med rivning!
När jag kom hem så påbörjade vi rivningen av matsal, vardags- och barnrum. Taket är nere och vi har rivit ner lite tapet från väggarna. Planeringen av el är påbörjad och inritad på väggarna. Nu väntar många timmars slit... Men fint kommer det att bli!


Här följer lite före, under och efter bilder!










Visst är tapeten som vi hittade cool?!

Nästa vecka är det jul. Nitro kastreras på tisdag, jag jobbar hemma på onsdag, har semester på torsdag och sen är det jul. Tiden går fort. Graviditeten är inne i vecka 18! Snart halvvägs. Jag har gått upp 4-5 kg och mår toppen. Kände idag när jag pulsade ut ett spår till en träningskompis att konditionen inte är på topp. Får försöka råda bot på det nu när vi ska vara lite lediga!

Nu ska jag jobba ett par timmar, sen blir det sängen!

söndag 12 december 2010

Shopat mammakläder och tittat på hus!

Idag var vi och tittade på hus till ett par goda vänner. Vi var med som expert-renoverare! Fint litet gammalt hus med charm! Spännande nu och vänta och se om det blir det huset och till vilket pris.

Sen åkte vi till Väla som alla andra... Gud med folk... Men det var bara typ vi som letade mammakläder:) Två par jeans, ett par "mjuka" byxor, en tunika samt en pjamas på ca 1,5 timmar. Inte illa, eller hur?! Nu vet jag lite mer om storlekar och så, så nu har jag budat massor på Tradera. Polarn och Pyret, PoP heter det på Tradera, jeans för ca 100:- på Tradera istället för ca 600:- i butik - Me like!

Snart kommer Staffan och Elin på lite julmat. Janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, ägg och sill. Sen väntar en tidig kväll. Mår fortfarande inte toppen...

Nu går vi in i vecka 17, eller 16+0!

lördag 11 december 2010

Förkyld i väntans tider...

Här är det förkylt. Jag var vit hemma från jobb tisdag-torsdag och tvingade mig till jobb i fredags. Vi hade en fotografering som jag inte kunde ställa in. Åkte hem tidigare och sov en timme. Sen iväg på julfest med Husses jobb på Erikslund. Trevligt, men några har lite att förklara på jobb på måndag... När spriten går in går vettet ut... Själv så körde jag så klart och vi åkte hem runt midnatt. Vaknade idag kl 04.00 och hostade som en tog. Var uppe i en timme, sen fick det bli Bisolvon... Somnade om och vaknade igen kl 9.30. Skönt, men gårdagen gjorde mig inte friskare...
Så festen i Lund i kväll är inställd till förmån av att ligga i sängen och kurerar mig...

Vi skulle åkt till Väla idag och letat efter nya byxor till mig. Magen är inte stor, jag har bara gått upp ca 4 kg, men den börjar ta plats... Så ett par mamma-byxor vore inte fel. Planerna är nu framflyttade till i morgon.

Vi går i väntanstider på en kallelse till ultraljud. Det genomförs i ca vecka 18+0 och i morgon går vi in i 16+0, eller vecka 17 som det heter. Har jag räknat rätt, så borde det bli i mellandagarna, men är barnmorskorna lediga då? När får vi då en tid? Så vi kollar brevlådan med stor spänning varje vardag!

Nu ska jag pyssla lite och sen vila middag!

onsdag 8 december 2010

Förkyld med feber...


Har varit krasslig sen helgen och hemma från jobb igår och idag. Jag blir nog även hemma i morgon... Tråkigt, men vovvarna är helt underbara!

tisdag 7 december 2010

Nitro är en stjärna!

Inser att jag har inga agilitybilder på Nitro!
Får åtgärda det när vi tränar nästa gång!

Nitro och jag har varit på en helt underbar agilitykurs i helgen för Annica Aller. Det är en instruktör som verkligen kan ge varje ekipage vad de behöver! Hennes banor och kombinationer passade mig och Nitro som nybörjare med också klass 3 ekipagen.

Nitro visade åter igen att han gör allt Matte säger (eller allt för en godbit...). Han hittar linjer i banan av sig själv och är superlättstyrd. Han är redan på plats innan jag har tänkt tanken klart liksom. Helgen avslutades med en klass 3 hoppbana. Vi skulle ta till vara på allt vi lärt oss. Innan start var jag ganska säker på att Nitro skulle hinna ikapp mig på hinder fyra och att min handling därefter skulle vara körd... Men jag gav järnet och körde riktigt offensivt och tog oss runt! Inte med den planerade handlingen, men med en massa lösningar som bara dök upp i mitt huvud och Nitro bara fattade vad jag menade! Underbar känsla!

Nu är vi anmälda till vår första tävling i Oskarström i slutet på januari. Då ska det köras labbe så det ryker!

fredag 3 december 2010

20 lottnummer från en västindienkryssning...

... skrapade just vår julkalender från Bingolotto. Finner att vi är 20 nummer från en västindienkryssning... Lite surt...

Har idag köpt mitt livs första mjukisbyxor. Dessa i herrstorlek XL! De kommer att bli toppenbra utanpå underställ och under regnbyxorna på hundträningen framöver!

Nu blir det lite renovering och sen Idol sedd från sängen. Så vi får se hur länge jag är vaken...

Renoveringen är på G! Alla möbler som ska sparas är uppburna på ovanvåningen, alla möbler som ska kastas åker iväg till återvinningen i morgon. Skyddspappen till golven är inköpt, ca 90 m2 till 70 m2 rum. Så i morgon åker nog listerna, det damsugs och tejpas skyddspappen på plats och taket åker ner!!! Detta innebär att vårt hus på ca 180 m2 kommer nu att omvandlas till en 1:a.... Men det är ju bara för ett par månaders tid...

I morgon börjar dagen med en decemberpromenad i Vedby med hundklubben som avslutas med grillning. Därefter ska vi hjälpa goda vänner att flytta och ev hinner jag med agilityträning på eftermiddagen. Söndag och måndag är det agilitykurs med den lille svarte för Annica Aller som gäller!

FRYSBOX KÖPS!!!
Någon som vill sälja en frysbox? Vi behöver en frys till alla Nitros fåglar, klvar, kaniner osv. Hör av sig om du vill sälja!

Nu ska jag hjälpa husse att laga mat!