måndag 18 januari 2010

Viktklubben "BENRANGLARNA"


Jag har gått med i en viktklubb på jobbet. Är dags att ta tag i fläsket kan man säga!

-------------------------------------------------------------------------------
Målsättning – går ner 9% av sin vikt.

Regel & Krav

1 Jag förbinder mig att gå ner nio% av min invägningsvikt.

2 Period 13 januari 2010 till den 28 maj 2010.

3 Invägning sker på kundservice den 13 januari 09.00.

4 Första kontrollvägningen sker den 22 januari och därefter varannan vecka (fredagar 09.00 – före frukostklubben)

5 Kravet är att du alltid ska väga mindre än vid senaste kontrollvägningen (minst 2 hg = vågens felprocent)

6 Klarar du inte din vikt gäller följande:

Kontroll 1-5 25:- / kontroll
Kontroll 6-8 50:- / ”
Kontroll 9 100:-
Slutvägning 200:-

7 Deltagarna får en ”fri kontroll” (gäller kontroll 1-8)

8 Om deltagare av någon godkänd anledning ej kan väga sig på kontrolldagen kan dispens givas. Då gäller att man kontrollväger sig dagen innan eller efter (måndag)

9 Alla ”straffpengar” kommer att utgöra basen för den gemensamma avslutning som kommer att hållas i Juni och som kan bli allt från en glass till en tai-restaurang, beroende på hur duktiga vi varit.

Vill man dra sig ur viktklubben är kostnaden 200:-
-------------------------------------------------------------------------------

Lillebror kommer hem i helgen och det blir promenad på 1 mil har han lovat! Det borde ge träningsvärk i alla fall:)

Klubbkamrater! Stötta mig gärna när godissuget sätter i på klubben!

Nu ska jag på jägarskola!

lördag 16 januari 2010

Nitro mår toppen i benet!!!


Nitro tog med sig nallen upp i mammas fåtölj!

Igår var vi på vårt sista återbesök hos veterinären efter operation. Veterinären klämde och kände. Sen fick vi springa och gå och göra om samma sak efter böjprov på det opererade benet. Allt såg fin fint ut!!!!

Så nu får han vara mer lös och springa mer. Det ska vi naturligtvis öka successivt. Han kommer också att få leka med andra hundar efterhand. Det känns underbart!!!

I maj, 6 månader efter operationen, räknade hon med att muskelmassan i benet var återställd. Redan nu var det mycket bättre!

Jag är så glad så glad!!!

Idag ska vi spåra och gå lite lös i skogen!

onsdag 13 januari 2010

En tand mindre

Igår tappade Nitro en av de dubbla hörntänderna! Nu återstår bara en! Skönt!!!

I kväll är det rehab på Djursjukhuset som gäller!

söndag 10 januari 2010

Apportering av kanin, släp- och blodspår

Jag har bett en kompis om att jag vill ha en kanin att träna apportering på när tillfälle bjöds. Idag var de och jagade kanin med iller. Det resulterade i 20 kaniner som levererades hem till oss i en sopsäck. Så klart ville de se vad Nitro skulle göra med kaninen då det var första gången som han sett en. De la kaninen på gräsmattan och jag hämtade Nitro. Han sprang över kaninen och hälsade på de välkända ansiktena och sen startade nosen, han tvärvände och bet över kaninen och då startade propellern bak! Han var sååååå stolt och visade upp sin kanin för oss alla. Även för Orkan och Vilda som stod på andra sidan altandörren... Han kom när jag kallade på honom och släppte kaninen när jag sa loss. Att sitta still och vänta på att få apportera igen var lite svårt, men även det gick bra.

Sen höll de andra Nitro medan jag för skoj skull drog kaninen i snön ca 25 meter och gömde den. Jag gick tillbaka och släppte Nitro. Näsan i backen och full fart framåt men ändå fokus på. Han hittade kaninen och kom med den till oss. Så duktig han var!!!

Då till nästa problem. Vi har frysskåp och det är redan fullt!!! Vi fick in 6 kaniner och passade 3 och hängde dem i garaget. Som tur e så har mamma frysbox, så de andra 11 ligger nu där.

Kameran var så klart framme:










Nu ska vi gå kvällspromenad i blåsten!

I morgon är det ny fullbokad vecka:
Måndag: Styrelsemöte/Jägarskola
Tisdag: Håller Allmänlydnadskurs
Onsdag: Rehab med Nitro på Djursjukhuset
Torsdag: Sover borta, kick med jobbet
Fredag: Återbesök hos veterinären
Lördag: Målplaneringsmöte hos Mona
Söndag: Ta igen mig?


lördag 9 januari 2010

Vilket underbart väder!

Var just ute på promenad med Vilda Matilda och Snygge Nitro i det underbara vädret. Vilda förstår inte varför hon ska vara kopplad när man kan vara lös. Att vi går i byn, spelar ingen roll... Nitro går superfint och är en sån pärla!

Igår hämtade jag min Mac och nu är ordningen återställd. Alla bilder och filmer är intankade i datorn. Så här kommer lite filmer från julhelgen:


Vilda och Orkan i snön på julafton.


Nitro fick vara lös en stund på julafton och
han gick då såhär fint!


Fösta stegen på gångbandet i vatten på Djursjukhuset.


Sen gick det bättre!


Nu ska jag inta köket och fixa inför middagen med föräldrarna och lillebror ikväll!

Ha det!

torsdag 7 januari 2010

Jul och nyår är förbi...

Bilden är inte fejkad!
Alla tre kan ligga i soffan om Vilda går upp sist:)

... och tusan så fort det gick! Vi har varit ledig en hel del och tagit det ganska lugnt även om vi hunnit med en hel del. Idag är det torsdag och imorgon är det fredag och helg igen! Fler korta veckor tack!

Nitro
Husse spårade för första gången i sitt liv med Nitro. Jag hade lagt ett lite klurigt spår och det var helt underbart att se och höra dem spåra. Det var inte Mats som led av dålig kondis som lät, utan det var Nitro som grymtar i spåret - Ursött enligt mig!

Vi har hunnit med två besök på Djursjukhuset och gått på löpband i vatten. Det går bra och han gör framsteg. När vi började så skiljde det 3 cm på omfånget på hans lårmuskler, det är ganska mycket... Vi ska på återbesök hos veterinären på fredag i nästa vecka, det är då 7 veckor sen operationen.

Nya vrålåket
Fungerar igen. Det var ett standardfel - en tändspole - som gett upp. Kostade 400:- att åtgärda. Vi har köpt en dubbelbur med mellanvägg till bilen. Skönt att ha fixat det! Husse säger att jag är en skitgris, så det är beställt mattor i plast till golven, så att det går att hålla rent:)

Jakt
Husse har suttit på pass på vildsvin en kväll och såg då en räv som skällde ut dem! Han har även varit med på vildsvinsjakt med ställande hund. De träffade då på vildsvin, men alla finns kvar i skogen... Vi var båda i tisdags med på jakt. Lovligt för dagen var rådjur, vildsvin, hare och räv. Vi började kl 9 och kl 15 sköts två rådjur av samma skytt inom loppet av en minut. Spännande var det hela dagen i skogen och vi fick se duktiga hundar jobba. Vi hade superfint väder och det snöade stora delar av tiden. Kallt värre men så mysigt!

Källaren
Trappan är på plats och golvet är klart. Lita fix kvar med bättringsmålning där vi kladdat när vi la klinkergolvet är kvar på väggarna. Sen ska det dit tak och så inredas och pysslas till. Husse ska koppla in värmegolvet som nästa steg.

Garaget
Igår tog vi tag i ett av garagerummen och röjde rejält. Det blev nästan tomt och det som är kvar är i fin fin ordning! På lördag bär det av till återvinningen flera varv... Sen ska Husses vita Transporter in för lagning. Nitro hjälpte till med städningen. Han var grå av allt damm:)

Jag var på klubben ikväll och planerade kursen som börjar i nästa vecka, ska bli riktigt roligt!

Natti!

PS: Min Mac lever och jag ska hämta den i Helsingborg - Längtar!

lördag 2 januari 2010

2010 - full fart mot nya mål!

Jag har ju ganska länge planerat 2010. Almanackan är inte full, men mycket är på gång!

Hundeliga mål 2010
Först och främst så vill vi vara friska. Verkar vara svårt, men 2010 kanske kan bli ett friskare år.

- Nitro
Nitro blir 1 år den 2 juli. Det är då 7 månader sen operationen av osteochondrosen. Vår tanke har hela tiden varit att skynda långsamt och vi fortsätter med det!
Mål 2010 är att:
• Bli frisk i benet
• Göra MH
• Lära oss mer om jaktapportering
• Ha kul och träna allt!

- Vilda
Vilda blir 6 år i februari. Var tog de åren vägen? Vi ska jobba vidare med agilityn mot vårt drömmål: Att starta i klass 3. Vägen dit är lång, men inte omöjlig.
Mål 2010 är att:
• Ta sista pinnen i Hoppklass 1
• Göra felfria lopp i klass 2

- Orkan
Orkan fyller 11 år i augusti! Han är vår glade pensionär och vi hoppas så klart att han ska fortsätt att vara det.

Dårhuset 2010
Vi har till sommaren bott i huset i 6 år. Mycket har vi gjort och planen för 2010 är:
• Bygga tre nya garageportar
• Renovera vardagsrum, matsal och cigarrummet (sista rummen på bottenvåningen)
• Rabatten på framsidan
• Fixa till muren och grillen vid trädäcket
• Bättringsmåla fönsterna på huset, det är 6 år sen sist!
• Renovera fönsterna på garaget
• Renovera Tvättstugan

Om vi är tokiga som tror att vi ska hinna med allt? Självklart:)