måndag 7 september 2009

Agilitytävling i Eslöv

Fy katten vad tidigt det var att gå upp klockan 05.15 för att åka och tävla. Vilda håller med. Hon var så trött att hon till och med såg halt ut när hon tyckte att det var blött i gräset:) Men iväg kom vi. Husse som kom hem 03.40 fick vara hundvakt till Nitro och han sov ända till 08.00!!!

Det blåste, men var helt ok väder i Eslöv. Ett par regnskurar, men bra banor. Det var en dubbeltävling, så för oss gällde två hopp banor i klass 1.

Hoppklass 1A
Första loppet gick superbra! JAg hade armarna mer på plats idag och Vilda var på G. Men en rivning grusade vår pinne och vi placerade oss på en 14:e plats med 4,5 sekunder till godo på referenstiden! Det var 56 startande. Tyvärr så var kamerakvinnan och min kamera inte överens, så det finns inte filmat.

Hoppklass 1B
Nästan samma bana igen fast baklänges. Fina linjer om man vågade sig på ett högerslalom. Det var länge sedan vi tränade, så jag tvekade ända till vi var på banan och då bestämde jag mig för att testa. Vilda kör det superfint och hittar linjerna!!! Men rev samma hopphinder igen... Vi avslutar med ett mycket fint och självständigt upplopp.
Utan rivningen så hade vi fått en pinne... Nu blev vi 10:a med 2,5 sekunder tillgodo av 46 startande. Kolla in filmen:

Katinka filmade.


Large var slut till lunch och vilda och jag åkte hem igen. Där väntade lite husprojekt:
• Vi rev staketet mot grannen. Bättre att riva än att måla om kom vi fram till.
• Vi grävde fram telekablen förhand så att inte minigrävaren gräver av den när den kommer.
• All ölandssten är upptagen och flyttad.
• Dagvattenröret på framsidan är framgrävt.

Lillebror var på besök och assisterade oss - TACK!
Nitro sov middag i stöket och verkade inte bry sig ett dugg!






Nitro "hjälper" Husse att ta upp ölandssten



lördag 5 september 2009

Agilitytävling i Lund

Idag var det agilitytävling i Lund. Lillebror var hundvakt till Nitro och hämtade honom på parkeringen till tävlingen. Vårt lopp var inget vidare. Ska man skylla på något, så var det regnigt och då blir vår uppvärmning konstig, behöver jobba på det... Fick innan start reda på att en träningskompis krockat på torsdagen och låg på sjukhus för observation samt att en annan träningskompis hund hade 35,9 °C i feber när han vaknade. Ingen bra uppladdning... Eller så är det så att vi inte är klara för klass 2 och behöver träna mer:) Men startade gjorde vi. Och det var inte vår dag, se själva.

Elin Olsson filmade.

Men vi laddar just nu om och ska ge järnet i morgon i Eslöv. Vilda och jag kör härifrån 06.00!!!

Hundvakten då?
Jo, Nitro sov hela vägen till garaget utanför Lund, där tog lugnet slut för Lillebror. Han sopade och la ut en matta på golvet. På mattan la han Nitros fäll. Sen kröp han på alla fyra och lekte med honom. Två andra garagekillar tittade på när den tredje kommer in genom dörren och undrar vad som står på? Han såg inte Nitro:) Sen var det bara lek och lek och lek. Nitro ville inte sova. När han pep så tog Lillebror ut honom för att kissa, då gick Nitro själv till bilen och ville in i sin bur. Där slocknade han direkt! Skönt att han gillar sin bur och bil så mycket!

Tack Lillebror för att du passade honom!

Nu ska jag packa och vila inför morgondagen!

fredag 4 september 2009

Tillfällighet?

Nitro hoppade just själv ut vid altandörren och sprang iväg ut på gräsmattan och satte sig att bajsa. Tillfällighet? Det såg kul ut iallafall!

Här kommer bilder på lilla Nora 8 månaders första möte med en hundvalp!


Nora var mycket bestämd med att nappen, den fick Nitro inte ha!

Nora var mycket förtjust i Nitros leksaker!


Det är skräckblandad förtjusning:)

Imorgon ska lillebror passa Nitro när jag tävlar i Lund. De ska gå på picknick!

Natti!

Apporteringskurs

Igår åkte vi till skogen på förmiddagen och jag blev inte glad när jag såg att där var två bilar på parkeringen. Man vet aldrig vilka hundar som kan komma farande i skogen... Men det var två träningskompisar som skulle lägga spår! Efter en liten konferens, så tog jag alla mina tre hundar och gick rundan. Nitro gick en bit, sen fick han åka i bärsjalen. Underbar uppfinning! Efter rundan så blev det lite kontaktövningar på parkering. Han har börjat fatta galoppen! Sen följde jag och Nitro med ut på deras spår. Det var länge sedan vi spårade och man blev allt lite sugen!

Hem och fixade lite. Sen iväg med Nitro till mamma och jag åkte till kiropraktikern. Han lyckades nästan laga min rygg. Med ett litet återbesök på tisdag, så ska jag nog vara hel igen - skönt!

Hem och packa för att åka till uppfödaren och titta på en nybörjarkurs i jaktlydnad och apportering. Nitro sov hela vägen dit, dvs i nästan två timmar! Vädret var inte på sitt bästa humör. Det regnade en del. Men lite klokare blev jag allt!

Vilda Matilda
Vilda gillar inte Nitro. Hon morrar mindre och mindre. Ute kan han tillock med få lukta på henne om han har tur. Men Nitro har kommit på hur man kan komma undan hennes morr och påhopp. När hon spänner ögonen i honom, så gör han en lekinvit. Då viftar Vilda på svansen och går! Han är smart den lille!

Och Vilda gjorde nyss något som hon aldrig tidigare gjort. Hon kom med en kamptrasa till mig! Kan hon tycka att hon inte får den uppmärksamhet som hon vill??? Det bådar gott inför helgens agilitytävlingar. Imorgon lördag är det Agilityklass 2 i Lund, endast ett lopp för oss. Sen på söndag är det den dubbel klass 1 tävling i Eslöv, då blir det två lopp för oss, båda i Hopp.

Pälslös
Idag ska vi till en kompis i Borgeby och hälsa på. De har fått en bäbis utan päls:) en sk människovalp!

Kvällen tillbringar vi nog i soffan för Husse ska ut på dåligheter med sitt jobb!

torsdag 3 september 2009

Valpkurs

Igår var det valpkurs. Kvällen inleddes med att en av instrukörerna bjöd honom på köttbullar. Jag har inte gett honom något annat än hans mat... Varför börja nu?

Kursen började med avslappning och sen kontakt. Nitro somnade under avslappningen och sov sig igenom kontaktövningarna. Vilken underbar liten juvel! Sen var det lek och det gick bra. Han var yrvaken, men nosade lite på de andra valparna. Avslappning igen och tror ni att han somnade? Självklart gjorde han det. Sen var det inkallning och det gick också bra. Första gången var lite svårt. Andra gången for han iväg som en missil till sin matte.

Kvällen avslutades med en förbudsövning. En instruktör (sammas som bjöd på köttbullar) satt i kanten av stigen på en filt och åt picknick! Snabbt som ögat tiggde jag till mig korv från en av de andra kursarna. Nitro ville delta i picknicken! Inte så att han kastade sig fram och åt upp allt som låg på tallrikarna, utan han satte sig hos henne och tiggde:) Jag fick jobba kan ni tro. Locka och pocka och så lite förbud. Han sprang till mig, sen tillbaka till picknicken och så höll vi på. Ända till jag tog till inkallningssignal - vissla. Då kom han som ett skott och fick äta torrfoder ur snusdosan! Det var en kul övning och vi ska öva på detta, vi lovar!

Hemma igen så fick Nitro kvällsmat och somnade sen som en stock och vaknade till Husses väckarklocka klockan 06.00!

Nu ska vi ut i skogen och ikväll ska vi till uppfödaren och titta på apporteringsträning!

PS: Nitro kommer inte att följa med på agilitytävlingar innan han är 4 månader. Det betyder att Varberg blir första tävlingen för honom!

onsdag 2 september 2009

Havet

Smart bärsjal för valpar som inte kan gå så långt!


Apportering av snäckor...

Med råttan i munnen så fick allt äckligt på stranden vara ifred!

Budföring:)

Idag tog vi en tur till havet. Var ju tvungen att prova den nysydda bärsjalen för valpar:) 

Ikväll är det valpkurs!


tisdag 1 september 2009

Vilken dag!


Här var det full rulle 07.30! Vi tog oss till klubben för städning vid nio och var hemma igen till lunch. Mös lite här hemma, sen lämnade jag Vilda på klippning, Nitro till mamma och åkte själv till massören. Skönt? Nä knappast, men det behövdes! Hämtade först Vilda, sen Nitro och hem. Pratade med grannen om dagvattenrör med rötter och rivning av staket - vi var överens! Tog Nitros mat och åkte till klubben.

Allt gick fint på klubben. Många hundar och människor att hälsa på. Och så fick vi till lite avslappning vid agilityn. Jag ritade av Carolas bärsjal och ska sy till den i morgon. Sen blir det promenad och test av den!

Hemma så åt vi vår första måltid lagad i det nya köket - köttfärssås och spagetti! Gott!

Nu väntar korgen och i morgon har vi endast en sak bokad, valpkurs! Ska bli skönt att ta det lite lugnare...

Natti!