onsdag 8 april 2009

Kolla in denna filmen!!!

Jag måste bara lägga in denna filmen som jag hittade på Hagströms hemsida:

Orkan - Skadad i strid

Katt och hund vänner? Inte på storgatan 18!

Orkan har under fem års tid jagat grannens katt. Katten har i sin tur retat hundarna och till och med varit inne i vårt hus fast att jag och hundarna var hemma och inne!

Idag kom dagen som Orkan väntat på. Katten var på fel ställe vid fel tidpunkt, eller rätt ställe vid rätt tidpunkt, skulle nog Orkan säga.

När jag kom hem från jobbet så släppte jag ut hundarna på tomten som jag alltid gör. Jag gick in och startade datorn och då hör jag att Orkan tänker döda något och Vilda vill hjälpa till!!! 

Jag sprang ut och ser katten inne i en buske med staket bakom sig, dvs den kom ingenstans... När jag röt, så gick Vilda in = smart och duktig vovve. Orkan hörde inget, jag tror att han slog tassarna för öronen som sa - Katt, katt, katt (istället för - Bingo, bingo, bingo...). Jag tog närmaste tillhygge, ett trädgårdsbord i plast och kastade mot slagskämparna. Ingen av dem märkte det... Var gång Orkan gjorde en ansats till att ta katten, så ställde den sig på bakbenen, fräste och klöste orkan med framtassarna. Då var det bara till att sticka ner händerna och ta tag i Orkan svans och dra iväg honom ut ur busken. Katten hoppade över staketet, ca 1,20 m och upp i ett träd, sen iväg igen. 

Orkan skakade av iver att jaga mer... Jag skakade av ilska och Vilda skakade av rädsla för mig...

Skador? Orkan har en reva över nosen, det är allt. Katten, vet inte, men jag har ringt och pratat med ägaren, närmsta grannen, och förklarat vad som hänt.

Sen åkte Vilda och jag till klubben för att assistera på Monica och Monas kurs "Leta för aktivering". Det var toppenkul! På måndag är det praktik i skogen.

Vi tränade lite kontaktfält och slalom innan. Det gick fin fint! Vi han även med lite lydnad, rutan, hopp-sitt-hopp och apport. Vilda mins lydnaden!

Nu har jag slipat fönsterkarmen i köket och spacklat den igen, målat den putsade väggen, så att den ska gå att tapetsera.

I morgon är det halv arbetsdag på jobb och sen är det kök som gäller!

Natti!

måndag 6 april 2009

Bilder från Bialitt

Kolla vad jag fick av Tina på mail idag!





Serietävling på Bialitt 2009-04
Fotograf: Tina Olsson

söndag 5 april 2009

Bio och putsade väggar

Husse putsar!

Vi åt ute igår på Thai Corner i Helsingborg. Maten var toppengod. Sen begav vi oss vidare till Filmstaden för att se Marley och jag. Både Husse och jag läste boken i caribien förra sommaren. Så självklart skulle vi se filmen nu när den kom på bio. Och om jag skrattade och grät till boken, så gjorde jag det minst lika mycket till filmen. Var den sevärd? JA! För oss alla hundälskare ett måste. Men man behöver näsdukar:)

I natt när vi kom hem lite innan 12.00 så spacklade Husse taket för första gången sen vi slipat ner det igen. Lika bra att ha torktiden på natten! Sen skulle vi se Robinson, men jag sov som en stock.

Idag på morgonen så slipade Husse och spacklade gång två i taket. Så nu återstår bara en slipning till, sen kan vi måla taket igen.

Därefter putsade vi i alla hål i vägarna där det gamla kaklet satt samt där vi dragit nya elrör. Lite pill, men bra blev det.

Till lunch blev det makaroner och köttbullar. Tack Monica för att vi får låna elplattorna!

Mamma bjöd på middag i kväll. Kyckling med sås och potatis. Vi fick till och med med oss matlådor till jobbet. Tack!

När vi kom därifrån så målade vi taket igen, dr det spruckit och vi har spacklat om... Det ser ut att bli bra nu, håller tummarna!

Nästa vecka - Påskvecka - Fulltecknad!
Måndag - Styrelsemöte
Tisdag - Kök
Onsdag - Leta för aktivering - klubben
Torsdag (Skärtorsdag) - Möte på klubben inför söktävlingen
Fredag (Långfredag) - Tävla i Skurup/Oxie
Lördag - Kök/Påsklunch hos faster i Malmö
Söndag - Kök
Måndag - Leta för aktivering - skogen

Natti!

lördag 4 april 2009

Vår

Idag var det ett underbart väder!

Det firades med att: 
- hämta golvet, satt i bilen i en timme...
- Vända dörren, inne...
- Slipa ner taket, inne...

Renovering inne är inte kul i detta vädret, man vill ju bara vara ute!!!

Vi han med en mjukglass i solen i alla fall:)

I kväll ska vi på bio och se Marley och jag. Om ni inte har läst boken och gillar vovvar, så läs den. Den är superbra!

fredag 3 april 2009

Arbetsfredag eller inte

Bilden är tagen från nya köket ut mot matsalen.

Husse fixar med dörren.

Från matsalen.

Vilket väder!!!

Efter jobb så slaktade jag pelargonerna. Låter makabert, men slakt är just vad det är. Nu är det endast fula pinnar kvar på plantorna. Hoppas att den nya fina skotten kommer snart, så de blir lite finare igen. Det blev massor av sticklingar som ska planteras i morgon.

Sen skulle vi jobba med köket. Vända dörren till matsalen och slipa ner skarvarna i taket och spackla om dem. Men en av våra vänner ville ha en whiskey kompis och knackade på. 

Vi påbörjade dörrflytten 21.30... Fick lossat dörren och murat om där den ska stå. Så nu får det torka tills i morgon då vi sätter tillbaka dörren igen.

Natti!

torsdag 2 april 2009

2:a + 3:a + disk = Jätte nöjd!


Igår var det kurs på Bialitt med teori på schemat. Vi lärde oss att rita banor. Lätt? , riktigt svårt, men kul att prova på. Men jag kommer att hålla mig till att rita kombinationer ett tag till:)

Jag hade huvudvärk hela dagen och klockan 15.00 gav jag upp och åkte sov och sov i över en timme. Sen var huvudvärken borta och jag begav mig till Bialitt för att tävlingsträna inför tävlingen i påsk. 

Öppen Agility
Vilda var lite ringrostig och vet blev ett par vägran p.g.a. kommunikationsproblem oss, emellan. Samt att Vilda hade solen i ögongen på den ena sträckan och det verkade som om hon inte såg hindren ordentligt. Vi drog även på oss 5 fel i slalom... Men det var fart som vi jobbart mycket med och alla kontaktfält fungerade!
Placering: 3:a (av tre startande, men ändå:).

Nybörjarklass Hopp
Linda hade tagit den banan som vi ritade igår till tävlingen. Kul, men inte uppskattat av alla. Det som vi såg som lätt, tyckte andra var svårt, så lika det kan vara. Banan var som ett "M".
Ulrika stod på slutet med kattmat i en skål. Vilda taggade i starten och sen bar det iväg i hög fart!!! Inga fel och fullt ös!!!
Placering: 2:a 

Öppenklass Hopp
Efter första varvet på banvandringen funderade jag på att stryka oss. Banan kändes så supersvår i starten med en knepig hopp kombination och på mitten med kniviga tunnelingångar. Jag var ju redan så nöjd med de andra två loppen. Men vad tusan, Vilda kan ju inte banan, så vi kan ju alltid göra som vi vill om det blir tokigt!

In på banan med en het vovve och iväg. Den svåra hoppkombinationen fixade vi bra och sen gav vi järnet. Framme vi den första svåra tunnelingången visade jag fel och Vilda gjorde som jag visade och vi var diskade... Vi fortsatte med en mycket dåligt slalom p.g.a. att jag höjt rösten när hon tog "fel" tunnelingång... Men slutet av banan blev också bra.

Köket
Idag ringde de från stenbutiken och sa att vårt golv kommit, en vecka innan utsatt tid! Så det ska vi hämta på lördag. 

Sen kom ett SMS från färgbutiken att vår tapet också kommit. 

Vi har fått sprickor i taket där vi spacklat och målat, så det blir tillfixning av det i helgen...

I morgon är det fredag och helg igen. Vart tog veckan vägen?

Natti!