tisdag 9 december 2008

MH, Agilitykurs och Specialpedagogik

Vilda gör sitt bästa spår hittills, enligt Mona. Sommaren 2008

MH med råttan!
I lördags var det M2 kurs på Bjuvs BK. De behövde övningshundar till de nya figuranterna och vi har länge undrat hur mamma och pappas Corgi skulle bete sig på ett MH. Så jag stoppade fickorna fulla med leverpastej och köttbullar, han brukar inte vara lös... Han hälsade fint på gruppen och följde snällt med Stellan på promenaden. På hanteringen började han ladda och han lät lite, men i bus och inget annat. När sen trasan kom fram, så var han på topp! Efter att ha kastat den fram och tillbaka, så sprang han iväg och "dödade" den när den kastades iväg. Samma sak andra gången. 

Lilla bytet och lös hund.. Jag hade min farhågor och insåg hur stor gruvområdet var och hur många harar det måste finnas där... Men jag släppte honom och har gick iväg och kissade. Andra gången sprang han allt vad han kunde fram till trasan! Han är så söt när han springer med sin pytteben!

Passivitet döptes om till aktivitet:)

På avståndsleken så gjorde den lilla skiten startförsök och sprang sen ut till figuranten och blev där tills momentet var klart. Riktigt kul att se!

Dumpen var lite läskig, men han backade inte så långt. På avreaktionen fick jag sätta mig vis overallen och sen gick det bra.

Skrammel samma sak, men på avreaktionen, så räckte det med att jag gick fram till skrammlet.

På spökena fick han jobba på ordentligt med skall, morr och ragg. Han gjorde allt vad han kunde för att hålla dem borta från oss. När de vände sig om och jag släppte kopplet, så sprang han fram och luktade att det var människor och sen var det lugnt igen!

Skotten under kamp gick bra utan någon större reaktion. Under de passiva skotten, så morrade och skällde han mot det håll som ljudet kom ifrån.

Det att jättekul att se kompis, den lilla råttan på banan!

Efteråt fick Vilda och Orkan också gå ett par moment. Vilda gillade inte det och Orkan märkte inte det!

Agilitykus
I söndags var det agilitykursBialitt. Vi var ute och körde öppenbanor. Varför svårighetsgraden skulle vara öppenklass vet jag inte och det kändes lite i svåraste laget för många av oss. Men vi lärde oss en hel del som vi tar med oss!
Vädret var på vår sida och vi kom hem torra och ganska rena!

Special pedagogik
Igår var jag och ett helt gäng från Åstorp, Bjuv och Örkelljunga BK på special pedagogik kurs på klubben. Det var kurstillfälle ett av 4. Helena Dådring var lärare och det var superinspirerande! Så inspirerande att jag nästan ångrar att jag inte ska hålla någon kurs under våren!
Ser fram emot nästa träff i nästa vecka!

1 kommentar:

Livet i Fastarp sa...

Jag tycker att detta vädret är jätte trist att träna hund i. Marken är genomblöt och det är snålblåst och kallt. Försöker verkligen peppa mig själv, men det är svårt. Efter jul och nyår får jag ta mig i kragen igen.

Dela med dig så mycket du kan!!!! :)
Tyvärr har jag inte möjlighet att vara med på julmyset på klubben, min kära sambo fyller år och det ska vara kalas. Tänk så dumt! ;)