tisdag 17 augusti 2010

Kritik Viltspårprov

Idag kom ett diplom samt kritiken till Nitros viltspår anlagsklass:

Start/sträcka 1: Startar snabbt.
Vinkel 1: UA
Sträcka 2: Får en mindre spårtapp. Reder upp det själv.
Vinkel 2: UA
Sträcka 3: Klarar perfekt
Vinkel 3: Ringar, klarar
Sträcka 4: UA
Vinkel 4: Klarar perfekt
Sträcka 5/spårslut: UA. Markerar klöven mycket tydligt (Bra)

Arbetstempo: Lämpligt
Spårningsförmåga: Utmärkt

Allmänt omdöme: Mycket spårvillig hund som reder av spåret självständig.

måndag 16 augusti 2010

-13,2 kg

Bilden är från mars 2009 då jag fyllde 30.

Idag var det invägning på jobb. Direkt efter semestern skulle vi väga in oss och ha gått ner det man borde, dvs 2 hg/14 dagar under sin semester. Jag låg i torsdags ca 1,5-2 kg över... Men med mycket Nutrilett (eller minimalt med kalorier) och en del träning, så gick det ihop sig!!! Jag vägde in mig på exakt 71,7 kg precis som jag skulle, inte ett gram för lite/mycket!!!

Så nu har jag gått ner 13,2 kg och gått från FETMA på mitt BMI till ÖVERVIKTIG. Kanske inte så upplyftande eftersom jag känner mig smal, men överviktig låter kanske något bättre ändå.

Planen nu är att gå ner 0,4 kg/vecka fram till jul och då nå mitt mål 64,9 kg. Varför just 64,9 kg? jo för då har jag gått ner 20 kg:) Så nu är det slut med vin och goda drinkar på trädäcket och gott i soffan. Nu är det 1500 kalorier om dagen som gäller!

lördag 14 augusti 2010

Alice MH

Nitros bästis Alice har också gjort MH och det såg ut såhär:

Lilla bytet 1:

Lilla bytet 2:

Dumpen:

Skrammel:

Spöken:

Lek 2 och Skott:

Nitro gjorde MH idag

Idag var det dags för Nitros MH. Jag var spänd på vad han skulle göra på de olika momenten, men inte nervös. Han är ju en toppenfin kille, det vet vi ju! Nitro gick som hund två för dagen och det var massor med publik på plats!

Jag är supernöjd med Nitro. Han är reagerade mindre än vad jag trodde på skrämselmomenten. Inget att hålla i när man går i parken på kvällen med andra ord...

Alice gjorde också MH idag och deras filmer kommer!

TACK Lillebror som filmade!

Kontakt: Hälsning, Samarbete, Hantering och
Lek 1: Leklust, Gripande, Dragkamp

Lilla bytet 1: Förföljande, Gripande

Lilla bytet 2: Förföljande, Gripande

Aktivitet

Avståndslek: Intresse, Hot/agg, Nyfikenhet, Leklust, Samarbete

Överraskning/Dumpe: Rädsla, Hot/agg, Nyfikenhet, Kvarstående rädsla, Kvarstående intresse

Ljudkänslighet/Skrammel: Rädsla, Hot/agg, Nyfikenhet, Kvarstående rädsla, Kvarstående intresse

Spöken: Hot/agg, Kontroll, Rädsla, Nyfikenhet, Kontakt

Lek 2: Leklust, Gripande
Skott: Aktivitet, Passivitet
Vi fick en 1:a på skotten!

Beskrivarens kommentarer

lördag 7 augusti 2010

Nitro klarade anlagsklass viltspår








Japp idag klarade Nitro och Husse anlagsklass i Viltspår!!!

fredag 6 augusti 2010

Dubbelt guld i skogen


Nitro har tappat sitt bärnstenshalsband. Börjar tro att han är en hund som inte kan ha det pga att han haft sönder det två gånger och nu tappat det. Vi tog för givet att han tappat det hemma hos "Mormor" när de passade honom i onsdags. Så idag bet jag i det sura äpplet och letade på deras "lilla" tomt... 3 000 m2 djungel är vad det är. Mysigt som tusan och hundarna älskar det, men det är inte lätt att hitta ett bärnstenshalsband där... Och det gjorde jag inte heller, men en dränkt mus...

Efter att ha gnuggat geniknölarna en stund så kom jag fram till att han kanske tappat det under viltspåret i skogen i tisdags kväll. Och det är ju lättare att hitta halsbandet i skogen... Men Orkan och jag åkte ut för att göra ett försök. Vi började i slutet av spåret på ett hygge med nya granplantor. Frågan var bara var klöven låg? Vid vilken granplanta? Men jag hittade dit och där låg Nitros halsband!!!

På vägen tillbaka till bilen gick vi om ett kantarellställe. Optimist i denna torka? Självklart är jag det:) Men en liten titt kostar ju inget! Och vi hittade fem fina kantareller! Får bli en tur till med svampkorg i handen i helgen.

Nu väntar en lugn hemma kväll!

onsdag 4 augusti 2010

Vacker bilskrot!


Vi betalad för tre kulor men fick minst sex st!

Idag åkte vi till Ronneby för att köpa en huv till Husses nya projekt. Den var fin och billig så det blev affär! Vi åkte sen vidare till Bilskroten i Ryd på Kyrkömosse. Jag var här för ca 8 år sedan men Husse har aldrig varit där. Vad är det för speciellt med en bilskrot som gör att jag vill åka dit igen?

På 30-talet bröt en man som kallades "Åke på myren" torv här. Men det var ett tungt och slitigt arbete, så han omskolade myren till bilskrot. Han skrotar bilar fram till 1974 men fortsätter att bo kvar på skroten som nu blivit en liten turistatraktion! På 90-talet bestämmer kommunen att alla bilar ska bort för de är farliga. Det blir stor protest från boende i området som ser skroten som ett kulturminne. Efter diverse turer hit och dit så arrenderar kommunen marken på ett kontrakt under 50 år och därefter räknar man inte att de ska finnas så mycket kvar... Läs mer på http://bilskroten.rydinfo.com


Skylten in till skroten!

En MYCKET gammal VW med lucka till växellådan inne från kupén!

Ända bussen på skroten.

Ser ut som ett monster i grillen!

Han hade nog hund!

Åke på myren!

I en av bilarna låg en tidning från 1976!

Bara skelettet kvar på denna bagagelucka!

VW-framhuv på en sten...

VW-dörr används som gångbro över ett dike...

Tillbaka till naturen kan man säga...

Rejält gammal bil, amerikansk??? Vi vet inte iaf!

Hastighetsmätaren som i forna dagar passerat säkert både 80 och 120 har nu fått ro.

T som i TAUNUS?

Av jord är du kommen.... Ja, eller stål... Men ni fattar poängen!

En skalbagge på sidan som inte kan komma upp...