måndag 7 december 2009

Stygnen är borta


Idag var vi och tog stygen på Nitros ben. Veterinären använde en saxlikande tång och det gick supersmidigt att ta häftklamrarna, lättare än med vanliga stygn. Såret ser fint ut, men han får ha ett mindre bandage på i ett par dagar till så han inte slickar på det.

Nu ska vi börja träna! Vi ska gå 20 minuter tre gånger om dagen från nu. I nästa vecka ska vi öka till 30 minuter. Koppel på gäller och han ska GÅ! Vi kan gå i skogen eller på asfalt, spelar ingen roll. Kul att vara på gång igen!

Husses bror är ortoped på människor och brukar avråda människor som gjort samma operation från fallskärmshoppning, squach, katate och andra kampsoprter. Så jag ska berätta det för Nitro i kväll:)

Vecka 50

Ikväll var det jägarskola och vi pratade om jakt på gås.
Imorgon är det kurs på Bialitt.
Onsdag - inget bokat!
Torsdag - Julmys på klubben
Fredag - Julfest med Husses jobb
Lördag och söndag - Jula hemma!

Nu väntar korgen!

söndag 6 december 2009

Andra advent


Idag är det andra advent! De flesta av våra julstjärnor kom upp förra helgen och de sista kom upp ni i veckan. Det är så mysigt med ljus i fönstren!

Vi var på fest igår i Lund. Nitro var med och låg i köket i sin bur och åt märgben. Efter det somnade han som en stock bland 25 högljudda mindre nyktra personer - underbara hund!
Själv var jag en av dem och hade superkul! Husse körde via Malmö och släppte av dem som skulle gå ut när vi körde hem. Vi kom sent som tusan!

Vi vaknade kl 9.40 av att Vilda skällde! 9.40!!!! Då borde Nitros mat och sovklocka för länge sendan ringt, men inte. Skönt! Då gick vi upp, gav hundarna mat och kissade dem i trädgården. Sen gick vi och la oss igen och tittade på Robinson i sängen. Mysigt!

Jag har pysslat hemma och jobbat vid datorn idag. Husse har jobbat med trädäcket och är nästan klar. Det är bara en sida kvar nu där det ska dit fris och det känns superbra!

I morgon ska vi ta stygnen på Nitro! Blir nog skönt för honom att bli av med allt bandage.

Nu väntar pizza och Jägarskola!

Trevlig andra advent!


torsdag 3 december 2009

1 vecka efter operationen!

Rampen vid Mormors hus!
(kommer att bli en balasnedgång hemma hos oss sen:)

Idag är det en vecka sen Nitro opererades. Han använder benet mer och mer vilket är bra. Vi har bytt bandage två gånger och såret ser fin ut. Han ser "ringmärkt" ut, de har häftat ihop honom med guldig ståltråd! Han äter Rimadyl till och med på söndag och verkar inte ha ont. Hade han fått bestämma så hade allt varit som vanligt! Men nu får han ju inte det, så det blir en hel del bur på dagen hos Mormor. Han är oftast snäll och finner sig i det, kan även bero på det nya märgben som ligger i buren varje dag...

Vi ska till veterinären på måndag och ta stygnen. Sen väntar vila till på torsdag. Därefter ska vi börja öka kisserundan till mer än bara ut och in. Den 29 december simmar vi för första gången!

När jag bokade tid till att ta stygnen sa veterinären:
- Vi har tagit bort gruset i skon, nu ska bara blåsan läka!

Natti!

söndag 29 november 2009

3 dagar efter operationen

Toalettrulle med Glucosamintablett i - lätt att roa en labbe:)
Jag har på mig min nya snygga tröja som jag köpte igår på FriTid i Ängelholm.

Nitro undrar var hans taco är?

Här har han gett upp...

... och snarkar i högan sky!

Strumpa på bandaget för säkerhets skull.

Ligger man såhär, så är inte benet ivägen!

Allt fungerar bra. Nitro är lugnare än jag trodde, men visst vill han busa. Igår aktiverade vi andra delar av kroppen:
- Nostarget med en postitlapp
- Inte ta vittringspinnarna på golvet, utan bara äta godis - Mycket svårt för en labbe:)
- Buga, det kom han på när jag ville ha en nostarget:)
- Vinka

Igår kväll kom Lillebror på besök och vi åt taco och sen badad vi i badtunnan. Nitro ville också ha taco, men gav upp snabbt och la sig och snarkade!!! Han vill inte sitta i bur inne när vi badade, så ut med buren och på med täcke och filt:)

Nätterna fungerar bra utan tratt. Han sover som en stock mellan oss och rör inte benet. Skönt!

Nu väntar ett par timmar framför datorn, sen ska rampen till Mormors trappa monteras. Husse snickrade ihop den igår. Bild kommer!

Vi ska hämta hem Vilda också!

Sen är helgen slut och en ny vecka börjar!

fredag 27 november 2009

Nitro är hemma igen!


Idag fick vi hämta Nitro kl 9.00. Han började yl-gnälla när han hörde min röst på kliniken. Han tycker att det är lite jobbigt med bandaget med har sovit i den inhägnade Bia-bädden. Ordination är som följer:
- Vi ska tempa honom varje dag så att han inte får feber.
- Bandaget ska vara på i 3 dagar. Sen ska vi byta det.
- Han ska ta det lugnt 14 dagar. Han får röra sig inne, gå med oss i huset och så, men inte gå i trappor eller leka.
- Han ska äta Rimadyl i 10 dagar och därefter ska vi ta stygnen.
- Ledkapseln tar va 3-4 veckor att läka och efter det ska vi simträna. Då ska vi även öka motionen i koppel så att det är normal efter ca 2 månader. Men fortfarande genom lugn och kontrollerad träning.

Prognosen är god. De tror att han kommer att bli helt återställd. Risken finns dock att han kan få pålagringar i leden. Den risken finns alltid när man opererar i en led.

Dag-Mormor som har värk kan inte bära Nitro, så i morgon ska vi bygga en ramp till deras trappa så att han själv kan ta sig upp och ner för att kissa.

Jag arbetar hemma idag och på måndag.

Ny rapport kommer snart!

torsdag 26 november 2009

Operationen gick bra!

Bild från augusti/september!

I morse lämnade jag Nitro på JennyHills veterinärklinik för operation. Deras datasystem strulade och det var rörigt. När sköterskan skulle gå iväg med Nitro så var jag som bortblåst! Det gjorde lite ont i mitt kycklingmamma-hjärta, men känns bra att han gillar människor! Vad är det man säger: Att Labradorer är världens mest otrogna ras? De skulle ringa efter operationen.

Är det någon som tror att jag har haft ångest hela dagen, så har ni helt rätt...

Kl 15.00 hade inte veterinären inte ringt. Jag tvingade mig själv att vänta till 16.00 innan jag fick ringa. Jag ringde och fick prata med veterinären direkt. Han sa att de tagit bort en benbit och att det var osteochondros. De behåller Nitro över natten, så att de kan fortsätta att ge morfin. Gissa om jag längtar till i morgon förmiddag då jag kan hämta hem honom!!!

Det blir tomt i sängen inatt...

tisdag 24 november 2009

Torsdagen närmar sig...


Visst är det bra, men det är läskigt också. Jag gillar inte att lämna iväg till operation och sen gå och vänta i en hel dag på att telefonen ska ringa, eller inte ska ringa. Hoppa högt var gång det ringer på jobb och det gör det ju en hel del... Men det burkar gå bra, så det är bara för kycklingmamman att bita ihop och gilla läget.

Sen väntar massor med rehab tror vi. Har hittat en del bloggar och så om hundar som blivit opererade för osteochondros. Men ingen med det i hasen. Det jag läst hittills är bur, bur, bur och så simning...
Hur rehabiliteringen ska gå till för vår del får vi veta mer på torsdag.

Vi har även bokat av en del aktiviteter för att kunna ta hand om Nitro efter operationen.
• Världens bästa föräldrar tar Vilda.
• Väldens bästa chef låter mig arbeta hemma på fredag och på måndag.
Sen hoppas jag att han kan vara hos Mormor igen.

När jag berättade för Lillebror hur det var med Nitro, så sa han på fullt allvar:
- Då är det väll dags att bättra på statistiken!
Och han har så rätt, visst ska vi göra allt för att bättra på statistiken!!!

Annars då?
Jo, jag jobbar på vid datorn på kvällarna. Är snart klar och det känns skönt.

Vår Jägarskola rullar på och det går bra tycker jag. Det ända som jag inte förstår är allt som har med den tekniska delen av vapenboken. Jag har skjutit med luftgevär ett par gånger och så startpistolen på klubben men närmare än så har jag inte varit ett vapen... Så nu har jag bokat in vapenskola hos en kompis, så jag får klämma och känna och kanske förstå lite bättre!

Husse pysslar med trädäcket som ska vara klart till nyår.

Vi ska även dra igång projekt "Källare". Inget stort jobb återstår, men väggarna ska lagas med puts och målas. Montera el, tak och måla. Lägga klinkersgolv och möblera. Oj, det blev visst en den som ska göras ändå:) Låter som vanligt! Planen är att källaren ska vara klar i januari/februari innan nästa projekt drar igång - "Vardagsrum och matsal".

Var på agilitykurs med Vilda ikväll. Jag var inte inspirerad när vi kom, men åkte därifrån med ett stort leende på läpparna!

Nu väntar två timmar framför datorn och den korgen (ifall det finns någon plats kvar till mig:).