tisdag 10 februari 2009

Utmaning i dubbel bemärkelse

Idag lyckades vi med utmaningen att dra ut ett nytt kallvattenrör till garaget genom vår 13 meter långa kulvet. Kulverten har en diameter på ca 25 cm och där finns redan fyra andra rör... Skönt att ha fått ut röret, nu ska vi bara få upp det till marknivå!

Den andra utmaningen är den jag fått av Elin. Jag ska ta ta den 6:e bilden i den 6:e fotomappen och berätta vad den föreställer. Sen gäller det att utmana 6 andra att göra samma sak!

Väldens bästa husse lägger ursnyggt marmorgolv i vår hall. Detta var i januari förra året.

Jag utmanar:
Monica med Mio
Evelina med Devil
Jenny med Lady
Martina med Zigge
Karolin med Hemi
Någon frivillig som nummer 6?

Imorogn är det kurs för Linda och Magnus igen!

Natti!

söndag 8 februari 2009

Agilitykursstart igen

Idag var jag och Vilda på kursstart igen. Vi har ju hoppat även en kurs och saknar teorin från den kursen. Så därför gick vi på den kursens kursstart idag. Fick ni ihop det?

Det var både kul och givande iallafall! 

Vi jobbade med att trycka hunden och framför- och bakombyten. Det gick bättre idag än i onsdags. Och så tränade vi på FRAM... Jag försökte springa lika fort som Vilda och var en hårsmån från att krascha med huvudet före i sanden... Men fort gick det:)

Nästa kurstillfälle är på onsdag.

På eftermiddagen så städade jag. Riktigt tråkigt, men nödvändigt...

Imorgon kväll är det styrelsemöte på klubben.

lördag 7 februari 2009

Tävling i Oskarström

Idag var det tävling i Oskarström strax utanför Halmstad. Vilda och jag begav oss iväg hemifrån klockan 06.50. Tidigt som tusan men vill man hinna med en punktering på vägen, så vill man. Vi var inte först på parkeringen och när jag höll på att lasta ut våra saker, så kom Familjen Svensson och Hoff och parkerade vid sidan om, så vi var inte ensamma om att vara i god tid!
Inne i ridhuset, så satt vi på läktare. Burarna kunde vi ha ovanför oss överst på läktaren. Det fungerade jättebra. 

Första hoppklassen
Bjöd på en del klurigheter vid tunnlarna och med ett högerslalom. Salomet satte vi!!! Första gången som vi körde det på tävling och jag är sååååå jätte nöjd med det. Klurigheterna med tunnlarna fixade vi också. Men det var en hel del annat som vi strulade till, vi diskade oss på hinder 4... Men jag är jättenöjd med Vildas insats.

Andra hoppklassen
När de byggde banan så tappade många med mig hakan. Den såg såååå svår ut. När sen domaren kom efter lunch, så ändrade han lite och den blev inte fullt lika omöjlig, men ändå svår. Vilda klarade starten bra men valde en hindervakt framför slalom... Arg blev jag och rör till, sen fick vi problem med slalom. Om jag är arg, så fungerar vår kommunikation inte så bra... Så de fick bli ett oplanerat vänsterslalom och sen var jag lost med min handling. Men vi hankade oss igenom banan med en disk.

Vi behöver handling hjälp!!!
Som ni kan se på filmerna så behöver vi handlings hjälp. Inte konstigt att Vilda går fel när jag inte vet hur jag ska visa. Så jag ska suga åt mig allt som en svamp på kursen imorgon.

Resultat
Beatrice Göransson med Laban som tävlar för ÅBK kom 1:a och fick pinne - Grattis!
Ronja Svensson med Diwa som tävlar för ÅBK låg 2:a när jag åkte hem - Grattis!

Nu ligger Vilda på soffan och tar igen sig!

Första Hoppklassen. 
Filmade gjorde Evelina Hoff.


Andra Hoppklassen.
Filmade gjorde Evelina Hoff.

onsdag 4 februari 2009

Kursstart Basic Handling och snö...

Vilda i fjällen, sommaren 2007.

Idag tänkte jag ringa och få en klipptid till Vilda. Pälsen är lång och hon kommer snart att börja tova. Men efter lunch så började det snöa!!! Så hon får vara lurvig ett tag till.

Ikväll var det kurstart för Linda och Magnus i Basic Handling på Bialitt. Oj oj oj vad vi kommer att lära oss mycket denhär terminen. Linda är en pedagog ut i fingerspetsarna och det var lätt som en plätt att förstå vad hon menade. Inte lika lätt att själv göra rätt och få lilla Vilda att förstå. Men med lite träning kommer det också att gå.

Vi körde fyra övningar på två kombinationer. Först ut var att trycka hunden och på så sätt förbereda svängen och få till den bättre. Andra övningen var att dra hunden mot mig och sen skicka den vidare fram och själv göra ett bakombyte. Tredje övningen var att göra bakombyte och fjärde övningen var framförbyte. Vilda skötte sig i alla övningar men vi måste verkligen träna på att sitta kvar i starter när jag är på hennes vänstra sida. Det är svårt och jättekonstigt i hennes ögon lydnadshund som hon är...

Imorgon är det marknadsmöte med jobb hela dagen och kvällen.  lördag tävlar vi och på söndag är det kurs igen!

Husse har fortfarande feber och ligger till sängs, envis influensa.

Natti!

måndag 2 februari 2009

Fest, kursavslutning och influensa


I lördags var det fest på klubben. Alla som arbetat ihop minst 15 timmar på klubben under året var bjudna och vi blev till slut efter sjukdom och får som lammade 14 personer. Inhyrd var en kille som rollspelslekledare till ett Mordmysterium som vi skulle delta i och hitta lösningen på. Det var superkul och vi han med två mord! Kan ni tänka er att 14 hundgalna personer inte sa ett enda ord om hund på flera timmar!!! Kul hade vi och var hemma innan 02.00.

Husse frös på festen och blev mer och mer vissen. Han vaknade upp med 40 °C i feber på söndagen. Jag är vaccinerad mot influensan och hoppas att den fungerar!!!

Igår söndag var det kursavslutning på AgilitykursenBialitt. Vi skulle köra en hopp bana. Vilda kunde högerslalom ute med 12 pinnar och det bådade gott inför banan, men... Då kom hon inte ihåg något allt som kunde likna ett högerslalom... Efter banan, så gick jag och vilda ut och körde högerslalom och då kunde hon det igen... Ska bli spännande och se hur det går på den officiella tävlingen på lördag i Oskarström... Jag hoppas på ett mer synkad selektivt minne:)

fredag 30 januari 2009

Husse och Vilda orsakade bilkrock

Husse tränar inför Göteborgsvarvet den 16 maj. Idag var det 4:e gången som han sprang och Vilda fick följa med för första gången. På storgatan stannade de vid ett övergångsställe och en bil stannade för att släppa över dem, bilen bakom fick tvärnita och bilen bakom den han inte med utan körde rakt in i bilen framför. Alla inblandade gick ur sina bilar och mådde bra, så Mats och Vilda sprang vidare. När de kom hem så gick vi en runda med båda hundarna. När vi kom bort vid samma övergångsställe, så var där två brandbilar och en ambulans på plats och vägen var avspärrad. Kvinnan i bil nr 3 hade gått och satt sig i bilen igen och fått ont i nacke och ben, så brandmännen klippte upp taket och så. Husse pratade med polisen och hundarna och jag övade på att ta det lugnt blad alla människor... Så lätt en olycka är framme.

Igår var det årsmöte på klubben och jag blev vald till ordförande. Det kommer att bli ett spännande och lärorikt år. Något som jag ser fram emot!

Helgens plan är att dra igenom ett nytt kallvattenrör från källaren genom kulverten till garaget. Håll tummarna, för kulverten är inte stor och full med andra rör... Vi ska handla virke till köksgolvet och börja regla upp. Sen är det fest på klubben imorgon och på söndag är det agilitykursavslutningBialitt. En hel del att hinna med med andra ord!

onsdag 28 januari 2009

Agilitykurs


Idag var det kurs för Britt på Bialitt!

Vi körde tre olika stationer. På den första var det handling som gällde. Vi skulle få rundare svängar. Vilda var toppen, men matte var kass med timingen. Jag var för snabb med mina kommandon och stackars Vilda gjorde som tokiga jag sa och så blev det fel... Men övning ger färdighet och till sist gick det!

Station två var 12 pinnars slalom. Både höger och vänster. Vilda har blivit riktigt duktig på högerslalom nu. Hon går lätt ut efter 8 pinnar, men det beror säkert på att jag bara har 8 pinnar på ovanvåningen. Så det lossnar nog snart. 

Station tre var kontaktfält. Vilda har fattat att man ska stanna på slutet och gå ut det sista steget för att få två av och två på. Känns toppen! Nu ska vi bara hitta farten över hindret också, för hon kan, det vet jag.

På söndag är det avslutning och sen väntas ny kurs för Linda och Magnus Andkvist. Linda har utlovat hård träning och det ser vi fram emot!

Köket då?
Mats har putsat grundmuren och den är nästan färdig. Till helgen ska vi försöka dra ut nytt rör till kallvattnet i garaget. Sen ska vi fixa med mellanbjälklaget i väntan på rörmokaren.

Ordförande
Imorgon är det årsmötet på klubben. Jag står som valberedningens förslag till ordförande. Det ska bli spännande att ta steget från sekreterare som jag varit i 2+1 år till ordförande. Lite skräckinjagande är det också, tur att jag har en vän att ringa när jag behöver hjälp!

Natti!