onsdag 29 juni 2011

Disk och fläderjakt

Var ett tag sedan jag bloggade... Tro nu inte att jag inte hinner med, jag prioriterar bara annat! Lille Elis är snäll och låter sin mamma hitta på det mesta under dagarna. I söndags frågade jag maken om han visste ett bra ställe att plocka fläder på. Han sa följ med mig! Följ turen genom bilderna nedan:


Upp på vår garagevind!

Genom vinden!

Ut genom fönstret ner på taket!

Över garagetaket ut på förrådstaket!

Ser ni flädern?

Lite galet, eller?
Nu gottar 8 liter saft till sig i kylen och fläderblom till ytterligare 4 liter ligger i frysen.


Agilitytävling i Simrishamn
I tisdags fick jag ok från Barnmorskan på att böja springa igen. YES!!! Tränade agility i onsdags och torsdags och i lördags åkte vi iväg, hela familjen, men husbilen till Simrishamns BK för att tävla. Det är ca 3 månader sen jag sprang en hel bana med Nitro. Vi lagade klassisk midsommarmat i husbilen på lördagskvällen och myste. Elis fick sin egen lilla hörna med skötbord och säng längst bak i husbilen och det fungerade utmärkt!


Elis i bilbarnstolen i husbilen!

Midsommaramt var det!

Nitro kollar så att amningen går rätt till!

Elis i sin säng och skötbordet i bakgrunden.

Nitro har bra koll från sin utsiktsplats - i vår säng!

Agilityklass 1
Nitro gör vad han kan och jag gör vad jag kan... Men riktigt samspelta är vi inte. Blindbyten är något som han inte förstår... Tur man filmar, så man kan se det i efterhand!


Hoppklass 1
Nu är vi mer samspelta. Men jag måste vänta och se att han gör det jag tänkt, inte bara springa vidare... Men han är duktig med tanke på att det var ett tag sedan vi tränade på riktigt!

Nästa helg är det agilitytävling i Karlskrona. Hoppas på ännu bättre samspel då!

Elis 7 veckor
Igår blev lille Elis 7 veckor! Vet inte var tiden tar vägen, samtidigt som det känns hur naturligt som helst att vara mamma. Han utvecklas hela tiden:
• Han fäster blicken ordentligt nu och håller kvar den länge.
• Han trampar ifrån med benen om man ställer honom på ett hårt underlag.
• Han griper tag i saker.
• Han fäktar med händerna efter leksakerna i babygymet.
• Han försöker vända på dig från rygg till mage.

Min mormor och Elis

Min mormor och Elis

Elis provar babygym för första gången!

Bada är kul!

Jätte kul!

Film från babygymet!


Film från babygymet!

måndag 13 juni 2011

Bilder på Elis

Efter trasigt batteri på datorn, kommer är en uppdatering med bilder på lille Elis. Allt är bra och han växer så det knakar! Jag och pappa Mats mår prima och njuter av att vara hemma båda två. Förutom att ta hand om vår undervara son, så fixar vi i bygget. Vi håller just nu på med fönsterbrädor, golvlister samt dörr- och fönsterfoder. Så vi börjar se slutet på renoveringen och början på stylingen!

Snygge pappa med coole Elis i kilt på en kompis dop i lördags.

Kilten sydde jag på förmiddagen innan dopet...

Vi googlade på kilt och hittade på ett eget mönster efter bilderna på nätet.

Röda toffsar på vita strumpor!

Liten kille i babyliften!

Nöjd och nyäten!

Första gången Elis åt bröstmjölk ur flaska. Kolla in de stora ögonen!

Elis sover i vagnen när vi fixar i bygget.

Är det varmt, så får man vara en nakenfis för att stå ut!

Coola killen poserar för kameran:)

BabyBjörn är väldens bästa uppfinning!

Elis är inte stor...

måndag 30 maj 2011

Äntligen är vaggan på plats!

Den här vaggan virkade min mamma för drygt 32 år sedan! Visst är den fin! Nu har vi lyckats montera den hemma hos oss. Inte helt lätt att hitta reglarna i taket. Ungefär som att leka "Sänka skepp"... Vi behövde 4 hål i taket, men det blev tio... Tur det finns spackel:)

Den fina virkade filten hade pappa Mats som liten!



Snörena som är upphängning ska bytas ut mot grövre när vi hittar!

Femte gången gilt hittade vi regeln i taket...



Och så lite blandade bilder:





Nu blir det korgen för mig!

Spår på knutsorp

Här är lite bilder från när vi spårade på Knutstorp. Det är sk "SIAB-spår"= Sens In A Bottle, dvs vi sprayar vår doft på hårda underlag! Riktigt häftigt!










tisdag 24 maj 2011

Viktuppgång

Gillfest med mångas små barn!

Första bilträffen avklarad!

Liten kille!


4 vuxna och 2 babysar påväg till bilträff!
Tur det finns stora bilar!

Världens stoltaste morbror har handlat...

Hela familjen övervakar amningen!

Ja inte jag, utan lillkillen! Igår var vi på vägning och mätning på BVC. Han hade gått upp 100 gram sen i torsdags och har nu passerat sin födelsevikt! Han följer sin kurva och allt är som det ska. Vi behöver inte väcka honom på natten för att mata var tredje timme, utan kan nu låta honom själv bestämma när han vill ha mat. Skönt tycker vi alla tre!

Pappa Mats jobbar denna veckan, men sen ska han ha semester i stort sett hela sommaren. Skönt att få vara hemma hela familjen!

Renovering
Ja, den fick pausas då lillkillen kom till världen. Men nu är det full fart igen. Nu får jag med jobba igen! Det är såååå skönt att få göra saker.

Fönsterkarmarna är målade första gången och de tre dörrkarmarna lika så. Tanken är att de ska målas andra och sista gången ikväll.

Jag ska skura golvet i barnrummet under dagen. Vi maskerade inte det, för vi skulle lägga nytt golv, men tröskeln är så låg att vi inte får in ett nytt golv, så det får bli en stor matta på befintligt klinkergolv.

Det är inte så mycket kvar att göra, men en del innan inflyttning:
- Måla vagnstycke på trappan
- Tillverka och måla lodräta "steg" i trappan
- Lägg golv i kojan under trappan
- Måla och montera element
- Tillverka och måla fem fönsterbrädor
- Måla två dörrar
- Montera alla elkontakter och strömbrytare

Nu kallar tvätten!