onsdag 12 maj 2010

Duktig som tusan!

Igår var en dag med full fart. Åkte från jobb till mamma och hämtade Nitro, åkte vidare till Helsingborgs Djursjukhus för att träna Nitro för 18:e veckan i rad... Därifrån till klubben och pratade i en kurs sen hem. Var hemma ca 19.30. Gjorde en sallad med rökt kycklingfilé (finns på OJ i Åstorp och de är supergoda!). Tvättade lite och tog tag och planterade sticklingar av pelargonerna som jag beskurit efter vinterförvaringen. Det blev ett 30-tal sticklingar! Låter mycket, men jag brukar endast lyckas med ca 20% av dem, så då blir det mer lagom antal plantor.

Idag är det onsdag, fast fredag! Skönt med lite långledigt. Har idag bestämt mig för att stryka mig och Vilda i Agilityklass 2 i Falkenberg på fredag. Vi skulle startat i en klass och det känns som om det blir för mycket tid till endast en klass. Hade ju hoppas på att kunna tävla i Hoppklassen också... Så blir det en dag till hemma!

Jag och Elin började dagen med en joggingrunda på drygt 3 km. Vi han precis före regnet kom. På lunchen var det innebandy med fem personer i varje lag = springa mycket!!! Känns som en bra start på helgen!

Kl 20.00 tränade jag och Elin en sväng jaktapportering i parken med hundarna. Gäller att göra läxan innan vi ska på kurs på lördag:) Sen gick jag och Nitro till Vedby och hämta de hem Husse från hans föräldrar.

I morgon torsdag ska vi fixa hemma hos Mormor. Det fick hon i present av oss i höstas. Vi ska fixa med carporten, altanen och staketet. Blir säkert en trevlig dag!

Husse har hyrt en betongblandningsmaskin så i helgen ska vi gjuta kanten till rabatten på framsidan. Det ser inte så mycket ut, men det blir ändå ca 200 liter betong!!! Tanken är att jag under tiden ska bära in alla veden från gården till vedboden på baksidan. För att göra det, så måste vi ta upp ett nytt hål i muren på gården... Renovering = Domino-effekt!!!

Nu ska jag gå och lägga mig!

måndag 10 maj 2010

Åter snuvad på konfekten...


Nitro sover som en stock mitt i smeten!



Agilitytävling i Höör
Vilda blev idag åter snuvad på konfekten. Hon gjorde ett superfint lopp i Hopp 1, där vi saknar en pinne. Det räckte till en 13:e plats 40 hundradelar från pinnen... Riktigt synd. Men tredje gången gillt gäller nu i Råådalen den 5 juni.

Vilda var fartglad i dagens alla fyrar lopp. Vi diskade oss i Agilityklass 2 och o Öppen agility. Gick i mål med fem fel i Hopp öppen då jag klantade till det, så hon missade sista hindret... Men farten båda gott inför framtiden!

Dagens enda lopp som blev filmat: Hopp Öppen.

Nitro skötte sig exemplariskt hela dagen. Kan verkligen fokusera på mig fast alla andra hundar, människor och allt stök. Vi tränade flera pass med gå fint, sitt kvar, siitta kvar med farandes dummys överallt, hämta dymmy. Vi började även lite med digirgering till höger och vänster. Men det är svårt när man just lärt sig att sitta kvar. Han tittar på mig och undrar om jag menar allvar, eller om jag bara testar om han kan sitta kvar:) Ska nog inte träna på dessa två saker direkt efter varandra...

Vi åkte tidigt och kom hem sent... Nitro, Vilda och jag var alla helt slut om somnade på soffan och sov över hundarnas kvällsmat. Då e labben trött!

Bergslagsveckan i juli är bokad!
Idag ringde jag till Eskilns camiping i Fagersta (ligger mellan Borlänge och Sala) och frågade om de hade några stugor kvar till v 29 och de hade de först inte... Men de hade fått in ett återbud på morgonen på en 4-bäddsstuga och den bokade jag! Så Vilda, Nitro och jag får vars en säng och en extra:) Ska bli superkul att åka på semester med vovvarna i sommar och tävla i så många dagar! Det är bara 10 veckor dit! Och det blir startskottet på vår 4 veckor långa sommarsemester!





Veckans planer
Mamma ringde till mig idag och undrade hur veckan såg ut, för jag hade inte lagt in någon planering i bloggen... Så på begäran, här kommer den:

Måndag: Styrelsemöte på klubben, Mats övnings-skjuter med kula 16.30
Tisdag: 06.15 Vattengympa, Simma m Niro 17.40, Prata på klubben på kvällen
Onsdag: 06.00 Springa, Innebandy på lunchen, P-spår och träna jaktapportering på kvällen
Torsdag: Fixa hemma hos Mormor, Träna lydnad på kvällen
Fredag: Trädgård, V-spår och Springa på kvällen
Lördag: 11.00 Apporteringskurs i Blekinge, Trädgård
Söndag: Trädgård, Spåra på kvällen
Måndag: INVÄGNING - den näst sista!

Nu ska jag till klubben!


lördag 8 maj 2010

Agilitytävling i Lund

Var på tävling i Lund idag. Regnet höll sig borta trots dystra väderleksrapporter!

Agilityklass 2
Var dagens första klass och Vild startade som hund 2. Hon var seg ända fram till den långa gula tunneln, sen hittade hon farten! Klantig handlig av mig och så missade hon ett hopphinder, jag körde på och då missade hon platten... Tog om den och var diskade... Men fin fina kontaktfält har hon!


Filmade gjorde Lena med Shippe - Tack!


Hoppklass 1
Dagens sista klass och vilda hade startnummer 22 av ca 70 starter. Vilda gör ett kanonfint lopp, tyvärr gjorde en hel del hundar det... Så vi kom på 13:e plats och det delades ut 11 pinnar... Vi hade 4 sekunder till godo på tiden!!! Surt, men bra lopp!

Filmade gjorde Lena med Shippe - Tack!


Nitro
Fortsatte med sitt-kvar träning på agilitytävlingen idag. Gick fin fint! Kastade en massa dummys och Nitro fick sitta kvar! Ett par markeringar och ett par linjetag blev det också!

Nitro fick även massage. Ett företag var på plats och tog 100:- för en "prova på" masage. Det var ont om kunder så Nitro fick en rejäl genomgång på ca 45 minuter. Fokus la hon fram eftersom han kompenserar för sitt opererade bakben. Hon tyckte att han var fin i kroppen och inte så mycket spänningar - Skönt!

Nu hänger alla saker på tork i vardagsrummet och i morgon bär det av till Höör. Vilda har banvandring kl 07.30!!! Vill vara på plats 30 minuter före = 07.00, så det blir till att köra kl 06.15!!! Och då måste jag gå upp kl 05.45 - Helt galet!

Natti!

fredag 7 maj 2010

Nerplöjt blodspår


Det är så vackert!

Från vitsippeskogen ut på fältet...

...vinkel på fältet...

...och så in i skogen igen...

...Nitro spårade sig över det plöjda fältet!!!

Selen fungerar superbra!

- Kolla Matte vad jag har hittat!!!

Det är miiiin klöv!

Igår var vi på viltspårkurs hos Nitros uppfödare i Blekinge. Jessica eller Daniel hade lagt alla kursarnas spår (vi är tre) innan, så att liggtiden skulle bli lagom. Därefter kom en traktor och plöjde där Nitros spår var... Vad gör man då? Testar!

Nitros spår började i skogen, lätt som en plätt tyckte han. Sen gick det ner på ett på ett fält med typ vall, här blev det svår. Nitro har bara spårat i skogen tidigare och dessutom blåste det snålblåst! Men han jobbade på och efter ett par försök, så gav han sig ut på fältet. Det gick bättre och bättre på fältet ju längre han spårade. Lugnt tempo in endast små slag till höger och vänster. In i skogen och upp för en backe, lätt som en plätt. Ner för kullen och där stannade lillkillen vid den svarta nyplöjda jorden. Funderade lite och sen gav han sig ut på jorden och spårade!!!! Helt otroligt vilken näsa han har!!! Kom ut på ett stråk med fält igen och sen nyplöjt igen och sen hittade han sin klöv! Vilken lycka! Husse och matte åkte hem mäkta imponerade av sin spårlabbe.

Det är kurs igen den 20 maj och tills dess ska vi träna på olika övergångar i olika terränger. Sen är det snart dags för anlagsprov!

Jag somnade i bilen på vägen hem...

Jaktträning i parken
Ikväll var jag och tärnade jaktlydnad och apportering i stadsparken hemma i Klippan. Elin med Alice och Lisa med Spike var med. Vi fick träna på en hel del:
- Gå dit vid min sida.
- Sitta kvar utan störning, sen med dummys farande överallt!
- Linjetag
- Markeringar som Nitor fick ta ibland och jag ibland!
- Koppla av och vänta
- Ligga snabbt och snyggt
- Gå in i fotposition
- Bära apportbock

Bilder från Happydog har kommit och de är superbra! Måste nog ta och beställa bilder, så att vi har på alla tre!

I morgon är det tävling i Lund på deras nya brukshundklubb. Ska bli kul, men det är en heldag. Vilda startar i första och i sista klassen... Jag ska vara funktionär i en klass mitt emellan och så ska Nitro få träna en hel del lydnad och ordning och reda i den galna agility-miljön med hundar överallt!

Nu väntar grillat!

onsdag 5 maj 2010

Naken labbe, löp-pass och jägarexamen

Igår och idag jobbade jag hemma på eftermiddagen. Dagmatte är på rymmen i två dagar. Husse har Nitro på jobbet på förmiddagen och till lunch har jag åkt hem och kopplat upp min lilla dator hemma. Nitro är glad, men de två gamla verkar inte bry sig. De ligger på sina vanliga platser och sover. Fördelen är att man är hemma när man slutar! Alltså ingen transporttid hem!

Löp-pass i vatten
Nitro var på Djursjukhuset i Helsingborg igår för 17:e gången och sprang på gångbandet i vatten. Hela 30 minuter fick han hålla igång. Skönt att det funkar så bra! Han lämnade enorma mängder päls i vattnet och i duschen...


Nitro på gångbandet i vatten.

Full fart!

Naken-labbe
När jag kom hem, så åkte sämskskinnet fram. Tog en rejäl omgång hemma i hallen. Det regnade ute... Tror att Nitro kommer att se ut som en naken-labbe när fällningen är över. Jag kan inte begripa hur en så liten hund med så lite päls kan fälla så mycket?

Alla har undrat hur jag står ut med Orkans päls. Han behöver borstas lite typ var 14:e dag och sen är han fin. En och annan "valp/råtta" i hörnen som går att fånga med händerna och så är det fint hemma. Men det är klart. Man kan alltid se på golvet i vilken skog vi varit och tränat i... Grankvistar = Granskog, Bokollon = Bokskog, Grus = Inneträning... Och den typen av smuts tar inte Nitro med hem:)

Och så till dammsugningen... jag har inte för mitt liv kunnat begripa hur en del kan dammsuga en gång om dagen. Hemma hos oss, så dammsugs det i och för sig MYCKET sällan. Men att dammsuga varje dag, hur rent har man det då hemma? Men nu kan jag förstå det. Satte inte ens in dammsugaren igår efter att hallen och köket blivit pälslösa...



Han fäller!!!

Skytteprov med hagelvapen
Idag vet det en stor dag. Vi sköt upp med hagelvapen. Kändes lite tidigt för min del, då jag endast har hållit i ett vapen vid fyra tillfällen i mitt liv... Provet bestod av följande:

Vapenhantering
Man ska hämta en bössa i ett vapenställ och ladda den. Därefter ska man gå på uppsprångsjakt, dvs vara beredd att skjuta det vilt som dyker upp.
Man ska ta sig över ett staket, ta sig över ett dike och lämna bössa till provledaren. Hemligheten är att ta ut patronerna vid varje hinder och säkra vapnet.

Avståndsbedömning
Man står med en bössa som är laddad med klickpatroner (skjuter inte). Provledaren drar upp fem papp-djur i skogen. De man får skjuta på ska man göra det och de man inte får skjuta på pga att de är för långt borta ska man låta bli!

Skytte på lerduvor
Man står på en container och ska träffa 4 av 6 lerduvor som går ut rakt under en. Man får skjuta två skott på varje.

Skytte på hare
Haren åker på en bana ca 30 meter framför en. Den ska träffas med minst 8 hagel på en ruta som är ca 10 x 10 cm både när den kommer från vänster och från höger. Man får skjuta två skott per håll.

Hu det gick? Jo, jag klarade Vapenhantering och Avståndsbedömning galant! Missade på lerduveskyttet.... träffade 3 av 6 st... Klarade av haren. Gjorde omprov på lerduvorna och satte 5 av 6!!! Så nu väntar skytte med kulvapen!!! Husse satte så klart allt på första försöket...



Husse skjuter lerduvor - fullpott!


Husse skjuter hare - Full pott!


Husses "döda" kanin!


Löprunda
Ikväll så var jag och Nitro i skogen och joggade en runda på ca 4,7 km. Tog ca 30 minuter! Så nu är vi trötta båda två! Ska ta ett tag med sämskskinnet och med dammsugaren idag med...

I morgon är det viltspårkurs i Blekinge!

Natti!

måndag 3 maj 2010

Spårhunden Nitro

Dagens lite knasiga spårföremål

Var idag på skyttebanan och övningsskjöt hagel. Det gick ok. Hade klarat mig om det var prov med en omskjutning på lerduvorna. När vi åkte därifrån, så åkte vi via skogen och la ett personspår till Nitro. Han har inte spårat personspår sen vi började med blodspår för 10 dagar sen. Spänningen var olidlig! Men när jag gått ca 50 meter från bilen, så ser jag en älg komma gående ca 50-60 meter längre fram. Det var en älgtjur. Han tittade på mig och fortsatte sen lufsa på sitt håll! Wow! Jag har på 10 år i den skogen sett en älg tidigare och nu har jag på en vecka sett två!

Spåret låg i 1, 5 timmar och jag och Nitro åkte ut i skogen igen. I spåret låg det fem föremål. Det var av varierande sort dvs det som fanns att tillgå i Husses bil... Nitro fick på sig Nomiselen för första gången och satte nosen i backen. Full kontroll och så iväg. Tvärnitade vi d det första föremålet och kom med det till mig. Lite lek och sen vidare igen. Såg ingen älg:) Första vinkeln i spårkärnan. Tog föremål två och sen luktade det nog lite vilt för han tog en avstickare... Men tillbaka i spåret igen och nästa föremål hittade han, men lyckades inte välja på pinnarna och blyertspennan, så jag hjälpte honom lite. Vidare över en grusväg som jag kört över med bilden två gånger sen jag la det, ut på ett kalhygge och tog föremål 4, en metalklämma... Den var svår att lokalisera, men efter mycket grymtande, så kom han med den i munnen till mig! Vidare till sista föremålet, ett paraply!!! Här slutade jag spåret, men Nitro fortsatte ända till bilen...

Nu ska jag packa badväska till i morgon, sen väntar kogen!

söndag 2 maj 2010

Växthus, Viltspår och Veckans planer

Kompis är dödsförälskad i Alice!

Kärleken är INTE besvarad...

Vilda Matilda i sommarfrissyr!

Gamle Orkanen!

Idag var vi hos mamma och pappa hela dagen och fixade med deras växthus. De fick det i julklapp av oss. Halva taket och en långsida fick nya spröjs och nya glas. Tro nu inte att det är ett sött litet växthus, för det är det inte. Det är ett jätteväxthus!!! De kunde inte heller göra något med måtta när de var unga, precis som jag och min bror:)

Alice var med och hjälpte oss idag. Hennes matte är magsjuk och ligger hemma. Så Alice rastade både Nitro och Kompis rejält.

Jag smet iväg kl 17 och la ett viltspår till Nitro. Det fick ligga medan vi åt kvällsmat och kl 20 åkte vi till skogen. Den lille svarte guidade runt Husse i spåret. En lite extra sväng blev det annars i spårkärnan hela tiden! Fixade galant 30 meter utan blod med endast släpspår. Nästa spår blir ett personspår, men nästa viltspår ska få ligga ännu längre och vara ännu klurigare!

Nästa vecka det ut såhär:
Måndag: Jägarskola - skjuta från 16.00, Personspår på kvällen
Tisdag: Vattengympa 06.15, Simma m Nitro 16.40
Onsdag: Springa 06.00, Bodypump 19.00 Viltspår med Nitro
Torsdag: Kurs - Viltspår med Nitro
Fredag: Springa 06.oo, Innebandy 12.00, Träna lydnad/jakt m Nitro
Lördag: Tävla agility i Lund
Söndag: Tävla agility i Höör

Fällande labrador - ett minne blott?
Fick tipset att använda ett vått sämskskinn till Nitro nu när kan fäller som en tok. Det fungerade jätte bra! Kan varmt rekommenderas!

Nu ska all ren tvätt vikas, sen är det korgen som gäller!