lördag 28 februari 2009

Labrador och apporteringstäning


Bild på Chivas från sommaren 2008.
Fotograf: Mia Agrell.

Bild på Essa sommaren 2007.
Fotograf: Mia Agrell.

Nej, jag har inte fått solsting, även om det idag var fullt möjligt med en härlig vårsol!
Jag har under en längre tid funderat på vad jag ska byta till för ras nästa gång vi skaffar en ny hund. Flera olika raser har varit på tal men jag har bestämt mig för labrador av jaktmodell. I sökandet på en bra kennel, så stod Bergandens kennel, där Monas Essa kommer ifrån, högt upp på listan. Så när de idag ordnade en apporteringsträff så åkte jag dit med mamma och Chivas.

Chivas? Ja, Mona sa att jag fick låna med mig en riktig hund om jag ville... Jag var tveksam, men är jätteglad att jag tog med honom. Jag och Chivas deltog i träningen och han var jätte duktig som stod ut med mig som inte har koll på nått han som är proffs och allt. Tack för att jag fick låna honom!

Hur var hundarna då? De var bl.a. trevliga, lätta att ha med att göra, kontaktsökande, sugna på att arbeta och bra på att koppla av. Härligt att se dem apportera med glädje och fart.

Mynta, tilltänkt för parning i sommar, var också en trevlig och mysig hund. Lite rund för dagen p.g.a. planerad utställning, men jag gillade även henne. Så om allt går som planerat, så flyttar det in en svartfot hos oss i höst!

onsdag 25 februari 2009

Agilitykurs med läxor

Bilden är från utbytestävlingen på klubben i somras.
Fotograf: Tina Olsson

Ikväll var det agilitykursBialitt. Vi körde två lite längre kombinationer och la till slut ihop dem till en bana. Det var mycket att tänka på idag, fötter, fart, höger arm, vänster arm, bröstkorg, huvud, rösten, rätt kommando o.s.v. Och kan ni tänka er, när jag gjorde rätt, så gjorde vilda också det:)

Jag har en hel del att träna på hemma tills nästa kurstillfälle. Så på torsdag i nästa vecka blir det hårdträning på den fria träningen i Åstorp. Någon mer som är sugen på det?

Natti!

PS: Vilda med svarta ben... sover i hallen i natt:)

måndag 23 februari 2009

Golvbjälklag - Värmegolv



Ikväll så färdigställde vi golvbjälklaget med kortlingar och borrade hål för golvvärmen. Sen satte vi värmegolvsplåtarna på plats. Så imorgon drar vi värmegolvsslang!

Natti!

lördag 21 februari 2009

VVS, Golvbjälklag och mål

Idag skulle vi ha sovmorgon men jag vaknade jättepigg klockan 08.00. Vist, det är två timmar mer än vanligt, men ändå, jag ville sova till 10. Husse sov lugnt vidare.

Jag gick upp och gjorde en brasa, det är så mysigt med en sprakande brasa när det är snö ute.

Vi tog tag i Rörmokeriet och monterade två element i sovrummet. Medan Husse fixade med kopplingar och så, så skruvade jag fast alla balkskor till golvbjälklaget.

Sen fortsatte vi tillsammans med golvbjälklaget och det bliv nästan klart. Vi saknar en regel för de tog slut... och så ska kortlingarna på plats. Det är helt underart att hålla på att fixa på rätt våning!!!

Ikväll ska jag och några till från klubben på målplanering hemma hos Lipton och hans Matte. Det ska bli jättekul och spännande. Lillebror kommer hem till oss och dricker öl med Husse. Lillebror stannar tills måndag!

fredag 20 februari 2009

Större hål till krypgrunden och golvbjälklag

Ikväll efter jobb så tog Husse upp ett större hål i väggen in till krypgrunden i källaren. Vi behöver ta oss in där för att koppla om ett element som är i vägen så att vi kan bygga ett golvbjälklag till köket. Ni förstår det ena ger det andra med det tredje med det femte o.s.v. när man renoverar gamla hus...

Hålet blev klart ikväll men när Husse kröp in för att inspektera rören till elementen, så var där ytterligare en vägg som det behövde tas hål i... På det sätt som golvreglarna i matsalen och i vardagsrummet är dragna, så är det mycket svårt att ta upp ett hål i den ny funna väggen utan att tappa den bärande funktionen, så vi kommer gå på plan B. Det innebär att vi låter rören gå i källartaket.

Vi tjuvstartade även med byggandet av golvbjälklaget. Känns som ännu en milstolpe i köksrenoveringen. Snart är vi ju på rätt våning och fixar:)

Imorgon blir det rörmokeri och då måste vi tömma hela värmesystemet på vatten och elda som tusan i insatsen så att inte vi förfryser. Och så ska vi hålla tummarna för att allt fungerar, så att vi kan starta värmesystemet på kvällen och att vi slipper ha eldvakt på natten.

Men lillebror ska bo här i helgen, så det är en till som kan vara eldvakt i värsta fall:)

torsdag 19 februari 2009

Gjutning av källarkolv - Klart!

Idag fick vi betong till källargolvet!





onsdag 18 februari 2009

Extra agilitykurs

Idag var det AgilitykursBialitt. Det var ett extra tillfälle för mig och Zigges matte eftersom vi hoppat över en kurs. Lindas planer snöade inne och det blev teori för slalom och för kontaktfält, samt koll av våra framför och bakombyten från förra kurstillfället.

Vildas slalom går fin fint. Vi behöver jobba lite mer med ingångarna och sen ska jag jobba på framförbyten. Kändes lite konstigt, men med lite träning så ska det nog bli bra!

Kontaktfälten var lite ringrostiga. Vi kör med två tassar av och två tassar på. Men matta fungerade det, men inte utan, så nu ska mattan halvera sin storlek och så tror vi att Vilda börjar jobba mer själv. Och så var det  det där med min position som ska vara från olika håll, alla riktningar ska ju fungera:)

Läxanförhöret gick ok. Lite mer sträckta armar och lite mindre flaxande för min del, så blir det nog bra!

Imorgon ska vi gjuta källargolv och sen på kvällen ska vi på middag i Bjärred.

Natti!