söndag 30 november 2008

Agilityträning vecka 1

Är det fler än jag som är sugna på att träna agility så det tryter ur öronen på oss under vecka 1?

Jag och hundarna är ledig både från jobb och från husse under hela veckan, så jag tänkte försöka dra ihop en träningsvecka!

Min tanke är att vi kör det som fri träning, ingen instruktör, och alla hjälper alla. Ibland klass 1 banor och ibland klass 3 banor. Svåra och lätta kombinationer. Vi turas om att komma med övningar och banor. Det ska ju passa alla!

Vi som håller på hela dagar beställer mat, eller har med mat själv.

Alla medlemmar är välkomna, men man bör vara självgående, dvs att hunden kan alla hinder utan hjälp från någon annan än föraren.

För att få någon ordning och reda, som ni vet att jag gillar, så anmäl er till mig, så för jag lista på min blogg, så att alla kan se! SMS till 070-234 40 54 eller mail mia_orkan@yahoo.se (kan strula ibland och tillfälligt har jag även mia_vilda@live.se).

Tänkta pass:
Måndag 29/12 Förmiddag 9-12 och 13-16
Tisdag 30/12 Förmiddag 9-12 och 13-16
Onsdag 31/12 Förmiddag 9-12 och 13-16
Torsdag 1/1 Förmiddag 9-12 och 13-16
Fredag 2/1 Förmiddag 9-12 och 13-16
Lördag 3/1 Förmiddag 9-12 och 13-16
Söndag 4/1 Förmiddag 9-12 och 13-16

Jag ser fram emot alla anmälningar!

Vilda, Åstorps Lucia!


Oj, det var länge sen här bloggades. Varken tid eller lust har infunnit sig, men nu hoppas vi på bättring!

Idag har vi varit på klubben hela dagen och lärt oss mer om "Relationsmodellen". Utbildningen var minst lika bra som förra gången jag gick den och det får en att tänka till både i sin egen relation med sina hundar, men också hur svårt det är att förmedla det man vill säga till sina kursare. Det r så lätt att olika värderingar och förutfattade meningar ställer till det!

Efter kursen var det julskyltning i Åstorp och klubben skulle delta i marschen som vanligt. När vi samlats vid brandstationen hände det som bara inte kan hända två år i rad - det blev utryckning med brandbilarna!!! Allt gick bra, men många nerver var på helspänn, både hos hästar, hundar och ägare. Nästa år hoppas jag att vi samlas någon annan stans. Marschen gick superbra och Vilda, förlåt, Lucia åt hästbajs och var supernöjd... De 22 hundarna skötte sig superbra och vi gjorde fin reklam för klubben!

Nu ligger vi i soffan och tar igen oss!

torsdag 20 november 2008

Kurs inne - vilken lyx

Idag var första gången på vår andra agilityfortsättningskursBialitt. Den kommer att innehålla mindre bana och mer kombinationer, kontaktfält och slalom. Och set bästa av allt, den kommer att vara inomhus!!! Kursstarten gick bra och Vilda var tillbaka i sin vanliga snigelfart igen. Men hon lyssnar och gör som jag visar, men i sitt tempo! Fram fungerar riktigt bra och hon har börjat låsa sig på och riktigt suga fast på de hinder jag visar - underbart!

I går kväll så kom jag på att det vore dumt att byta kök i april-augisti då det är som mest att göra med hundarna. Varför inte flytta fram projektet till januari-maj då det är lugnare på hundfronten? Sagt som gjort, så nu är projektet framflyttat och vi river ut det gamla köket den 10 januari!!! Och för er som undrar, det kommer att ta lång tid för oss, för vi ska ända ner i källaren och gräva ur och sen bygga upp allt igen...

I morgon är det planering av mina och Vildas mål för 2009 som gäller. 

onsdag 19 november 2008

Prova på Rallylydnad

Vilda i fjällen.

Jag har upptäckt att jag har en ledig lördag och så kan man ju inte ha det:). Husse ska på utbildning med ett visst politiskt parti och jag har inget bokat i almanackan. Så vad ska vi hitta på? Jo, jag och Vilda ska prova på Rallylydnad på förmiddagen. Jag lovar att rapport följer!

Ikväll var det möte hemma hos mig inför ÅBK: Fixaren´s belöning för 2008. Jag bjöd på semlor, ja semlor i november!!! Gott var det iallafall:) Vi kom på en massa bra saker som man kan göra som belöning. Alla dessa blev till sist tre som ska presenteras för styrelsen på måndag. Mer än så kan jag inte skriva, för det ska ju vara hemligt! Hoppas att ni blev nyfikna nu!!!

Nu ska jag natta oss!

lördag 15 november 2008

Agilitytävling i ridhus Varberg

Vi var tämligen ensamma på plats klockan 07.00.

I bilen nästan framme i Varberg ca en timme föra första banvandringen kom jag på att jag är en tidspessimist! Jag tänkte såhär: GPS´en säger att det tar 1 tim och 36 minuter, jag vill vara på plats senast 07.30, då måste jag köra 05.30! Låter bra, men vad skulle vi där och göra en hel timme innan banvandringen? Men det finns fler tidspessimister, så vi var bil fyra på parkeringen! När vi gick in i ridhuset, så visade det sig att det inte fanns några läktare, utan publik och deltagare satt nere på en avgränsad del utanför banan. Och eftersom vi var först på plats, så han vi känna lite på underlaget med lite inkallningar, kryp och så. Vilda gillade läget och allt kändes bra inför första start som för vår del blev strax efter klockan 09.00.

Agilityklass 1
Vi hade startnummer 57 av ca 60 i Agilityklassen. Banan kändes bra och den gav utrymme till fart för de hundar som har det, OCH DET HAR MIN VILDA!!! Kolla in filmen säger jag bara!



Agilityklass 1, Varberg
Fotograf: Evelina Hoff

Jag är så jätte nöjd med loppet. Vårt mål var att starta och ta ett hinder i ridhuset, men det blev så mycket bättre än så! Vilda hittade fart och jobbade med framåt tänk!
Men där är en hel den att jobba på i vinter:
- Starter. Hon startar inte på min första signal.
- Min handling. Vilda förstår inte vad jag menar vid hopphindret efter däcket, och vem gör det? Här diskar jag oss...
- Slalom. hon kan bättre än så och så ska vi jobba mycket med högerslalom.
- Störningsträning. Vilda blir intresserad av träningskompisarna i slalom, fast att de är tysta.

Hoppklass 1
I denna klassen hade vi startnummer 28. Vad speakern sa gick inte att höra längre när alla medium- och smalhundarna kommit in i ridhuset, så jag tog ut Vilda för tidigt. Men bättre det, än att missa sin start. Och när det väl var vår tur, så strulade tidtagningen... Så vi fick stå i starten ett tag. Efterklok kan man ju vara och tycka att jag borde gått ifrån starten, men men vi lärde oss till nästa gång. 


Hoppklass 1, Varberg
Fotograf: Evelina Hoff

Starten blir helt fel. Vilda missförstår mig, jag vet inte varför, men hon går vid sidan om första hindret. Jag tar det lugnt och tar tillbaka henne och startar om, då fungerar det. Sen känns handlingen bra. Hon följer mig i parallella linjer precis som Linda Andkvist sagt och jag kan springa på och hon gör hindren ändå! Vid den korta tunnlen, så han jag inte gör det blindbyte jag tänkt och det blev lite knas. Sen vid det lilla staketet, så faller jag in i gamla vanor och väntar på henne... Fy på matte! Sen snusar Vilda i slalom... Fy på henne! Sen flyter det på!
Vi fick tiden 63,33 sekunder och en vägran och 5 fel. Normalt så är maxtiden på ett lopp dubbla referenstiden, men domaren hade ändrat till att maxtiden var 1,5 x referenstiden. Referenstiden var 40 sekunder, så Vilda och jag diskade oss p.g.a. 3,33 sekunders för lång tid på banan. Lite surt, men samtidigt så har vi tidigare i höst diskat oss av samma anledning, men då har det ju varit dubbla referenstiden vi överskridit. Så nu har vi svart på vitt på vi har blivit snabbare!

Vilda och jag stannade sen kvar och tittade på de andra från klubben och från Bialitt. Det gick bra för alla tyckte jag!
- Magnus Andkvist och "en lånehund" tog pinne i hopp.
- Linda Andkvist och Spice tog också pinne i hopp.
- Evelina Hoff och Devil startade sitt första officiella lopp och tog sig runt banan utan disk!
- Terese Svensson och Narym gjorde samma sak.

Det var fler från klubben och och Bialitt på plats, men jag kommer inte ihåg alla lopp.

I morgon ska slalom in och vi ska träna som tusan!

Undrens tid är inte förbi!



Igår kväll kom Husse in till mig i sovrummet och viskade - Kom ut och titta i hallen. Tyst som en mus så tassade jag upp och kollade vad som stod på. Och där låg våra vovvar i samma korg. Det har aldrig tidigare inträffat! Jag tassade ut i vardagsrummet och hämtade kameran. Visst är de söta!

fredag 14 november 2008

Inför tävlingen imorgon

Då är bilen packad, kläder framtagna, mössa och vantar packade, matsäcken förberedd och GPS´en laddad! Så när klockan ringer klockan 05.00 så är det bara till att mata Vilda, värma nyponsoppan och ge oss iväg mot Varberg och vår första inomhustävling som också är årets sista officiella tävling för vår del.

Det ska bli spännande att starta i ett ridhus och se hur Vilda reagerar, om hon reagerar.

Så håll tummarna för att vi kommer upp i tid, så kommer det en ny rapport imorgon!