söndag 16 januari 2011

Renovering och agility

Nitro och jag i stallet där vi tränat i helgen!

Agility
Nitro och jag ska debutera i agilitysamanhang den 29 januari i Oskarström. Ska bli kul, men vi måste nog träna lite innan... Så vi har tränat en timme varje dag i helgen - fredag, lördag och idag söndag. Detta har gett fin fint resultat! Tack snälla Carola för hjälpen! 4 treäningspass återstår innan tävlingen!

Renoveringen
Den går framåt. I helgen har vi spacklat och slipat klart 70 m2 tak! Skönt att ha det gjort! Stuckaturerna till taket kommer i morgon - spännande! Vi har även pillat/slitit/ångat ner tapeterna i rummen. Vi blev nästan klara. Mycket jobb, men nödvändigt enligt målaren. Målaren har varit på besök och vi hoppas på en offert nu i början på veckan, så vi kan boka in bredspackling av alla väggarna inför tapetseringen.

Nästa vecka är det mycket hund på schemat. Men lite renovering ska också hinnas med. Målet är att hinna med följande:
- Pilla/slita/ånga ner resten av tapeterna
- Ta ner elementen
- Putsa i där vi fräst för elen

Magen
Magen växer! Har nu gått upp 6 kg, men fått en söt liten kula på magen. Fosterrörelserna låter vänta på sig... Men de kommer nog så småningom!

Nu väntar sängen!

onsdag 12 januari 2011

EFTERLYSER: OVAL SPJÄLSÄNG FRÅN IKEA

Nu har vi hittat den spjälsäng vi vill ha och naturligtvis finns den inte att köpa på IKEA längre... Det är en oval spjälsäng.


Tror att den hade vit och inte grön "ram" i originalutförandet.

Har du en som ska säljas? Eller vet du någon som har en och ska sälja den?
Maila mia_orkan@yahoo.se eller be dem ringa!

tisdag 11 januari 2011

Magsjuk

Mådde inte helt hundra i går på morgonen. Började köra till jobb, men vände i Kvidinge och körde hem igen. Bra var det för när jag kom hem började det. Feber och fick inte behålla något på hela dagen. Sent på kvällen stannade lite blåbärssoppa kvar i magen och jag sov som en stock hela natten.

Idag är det bättre, men inte helt bra. Jag får behålla vätska och ska ge mig på något mer matigt lite senare. Blir en lugn dag idag med.

Bjuder på lite bilder från helgens renovering:


Närbild på tapeten som satt i taket på hallen, det blivande barnrummet.




Blivande barnrummet.

Matsalen.

Vardagsrummet när vi river ner väggen mot sovrummet, för att få plats med elen.

Det dammar när Husse river taket i matsalen.

Taket gipsat i vardagsrummet.

Den blå mackapären kallas skivlyft och är en underbar sak!
Lägg skivan på den och veva upp den i taket, säkert, lätt och stabilt!

Taket i vardagsrummet gipsas.

Elen och reglarna på plats i vardagsrummet.

Taket reglat i det blivande barnrummet.

Väggen mot sovrummet har fått OSB-skivor och nu är gipsen nästan på plats.

Nitro ligger i köket och tycker att vi är tråkiga.
Vilda ligger med största sannolikhet i min säng...

Taket ser spackla ut, men så bra är det inte...
Det är nästa helgs projekt!

Nu ska Husse och jag ut på nätet och beställa stuckaturer samt takrosetter till de nya rummen!

söndag 9 januari 2011

Halvägs!

Igår gick vi in i vecka 20 på graviditeten, dvs halvvägs! Tiden rusar iväg! Har än så länge gått upp ynka 5 kg vilket är skönt såklart! Men kommande 10 veckor är tillväxtveckor, så det ska nog bli några kilon till... 15 kg till om man ska följa statistiken, men det behöver man väll inte?

Jag mår toppen. Renoverar på som vanligt. Klättrar på stegar, bär (lagom tungt), skottar snö och gör allt annat som vanligt! Har varit modig och anmält mig till ett par hundkurser. En av dem slutar i mitten på juni... Men orkar jag inte, så får jag ju hoppa av mitt i. Men jag håller tummarna för att kunna gå dem så klart!

Renovering
Igår blev rördragning till elen klar. Vi fick gipsat taket i det stora vardagsrummet. Nu väntar jag på att Husse ska komma hem, så vi kan gipsa barnrummet och matsalen. Vi har hyrt en gipslyft samt en gipsautomat och det gjorde att arbetet gick supersmidigt och snabbt! Gipslyften är en ställning på hjul som man lägger gipsskivan på och sen bara vevar man och vipps så är skivan uppe i taket. Där skurar Husse fast den med hjälp av gipsauomaten som är en spikpistol, fast med gipsskruv! Länge leve tekniken!

Vi har ringt en firma som kommer och tittar på våra väggar i nästa vecka. De ska bredspacklas och sen tapetseras. Tapetsera kan vi, men bredspackla kan någon annan få göra.

Vi efterlyser en skicklig golvslipare! Någon som kan rekommendera någon? Vi har ett parkettgolv på ca 60 m2 som ska slipas och lackas.

Nu ska jag ner och spackla taket i vardagsrummet!

torsdag 6 januari 2011

Renovering

Här renoveras det för fullt! Allt tar längre tid än vi tänkt, men bra blir det. Målet för idag är att all förberedande rördragning ska var på plats, så att den kan putsas in. Om allt går som planerat nu, så gipsar vi taken på söndag! Håll tummarna!

tisdag 4 januari 2011

Ultraljud

Idag var vi på rutin-ultraljud på lasarettet i Helsingborg. Jag har hört från flera andra gravida att det inte är så bra. Utan stressigt och inte så bra bemötande. Vi blev mycket bra mottagna och vår barnmorska som utförde ultraljudet var superduktig och trevlig!

Allt ser bra ut och vi fick veta att det är en liten pojke som idag vägde 189 gram!
Graviditeten flyttades lite i tiden och vi är nu i vecka 19, 18+3. Beräknat förlossningsdatum är den 3 juni! Samma dag om Mats fyller år och även hans farmor Elsa fyllde år. Ett speciellt datum med andra ord! Eller så gör ”Pälslös” som 70 % andra förstabarn och dröjer sig kvar i två veckor till och tittar först ut veckan innan midsommar:).

Vi köpte såklart lite bilder!

3D bild framifrån.
Bild från sidan på bröstkorg och ansikte i profil.
Bild på hjärtat!
Bild från sidan på bröstkorg och ansikte i profil.
Bild från sidan på bröstkorg och ansikte i profil.
Bild på läppar och näsa underifrån. Som en puss!

måndag 3 januari 2011

Bredbandet har semester...

...medan vi sliter med renoveringen:)

Så tar det lång tid att få svar på mail, så testa att ringa istället!