torsdag 25 november 2010

Nu har det oundvikliga hänt...

...jag kan inte knäppa min nya fina Lundhagsbyxor. Egentligen är det positivt men ändå... Så nu blir det till att ha Husses friluftsbyxor och så skärp i midjan!

Vi hade idag besök från en mäklare som banken anlitat för att värdera vårt hus. Vi vill lägga om lånen och då kan det löna sig att veta vad huset är värt. Jag bokade in besöket ca 13.00 idag! Så på mindre än två timmar (räknat hemma tid) fick vårt hus en ordentlig uppryckning! Ajax på trasan och torka på utsatta ställen = Lukta gott:). Ska bli spännande att se vad han kommer fram till!

Nu ska jag jobba hela kvällen!

tisdag 23 november 2010

Vår flock väntar tillökning!

Vi väntar tillökning till vår flock och den här gången är det en "pälslös" som väntas! Jag är gravid i vecka 14 (13+2 för att vara exakt). Den pälslösa valpen är planerad till den siste maj. Jag mår toppen men är trött och vi är såklart jätte glada. Nitro har ingen koll på läget, men jag tror att Vilda vet. Hon är mjukare än vanligt och lägger gärna huvudet på min mage, något som inte gjort tidigare.

Bild från vecka 12, 11+1, då vi gjorde ultraljud för att fastställa hur långt gångna vi är.





Bild från vecka 13, 12+2, då vi gjorde ultraljud till KUB-test
(sannolikhetstest för bla downs syndrom).

Viktnedgången har vänt till viktuppgång och jag är glad att jag inte eldade upp alla kläder som började på 4:a. För de har jag nu! Jag har gått upp 3 kilo, eller gått ner 11 kilo:)

Det är därför som jag inte har bloggar så flitigt på ett tag. Jag vill ju skriva om det är viktigt just nu, men vi hade bestämt oss för att vänta med att berätta till efter vecka 12... Men nu får ni hålla i hatten, eller byta blogg, för här kommer skrivas en hel del om min mage och dess värdefulla innehåll!

Första plaggen inköptes igår, med hundmotiv såklart!!!

Jag har haft ont i halsen i ca 9 veckor och tog mig i veckan i kragen och gick till farbror doktorn. Han tog blodprover och skickade prov från halsen på odling. Om allt är som det ska, så är det bara svullna slemhinnor pga graviditeten och då kan jag börja träna igen! Längtar faktiskt efter det! Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva:) Jag får svar i morgon onsdag!

Annars är det full fart som gäller! Mycket jobb, hund och nu planerar vi att starta upp en ny renovering av vardagsrum, matsal samt barnrum!

onsdag 17 november 2010

Spår i helgen och fulltecknad vecka













Bjuder på lite bilder från helgen då hela flocken var ute och spårade så fort jag hinner. Husse spårade med Vilda och de var jätteduktiga! Kul att se Vilda vilja arbeta och få vara "duktig". Själv spårade jag med värsta draghunden... Nitros spår fick inte liga så länge, ca 45 minuter, och han var helt vild och spårgalen. Drog med mig som en vante! Stannade vid pinnar och skötte sig jättebra, men vilket tempo! Ska spåra lite mer nu och se om tempot lugnar sig lite.

Alice fick spåra viltspår och skötte sig galant!

På söndagen var jag på Söderåsens BK och tittade på lydnads- och appellltävlingen där. Inspirerande! Planerar fortfarande att starta appell med Nitro i mars. Var även med och hejade fram en spårkompis till uppflyttningspoäng! Det är ju alltid en skön känsla!

Veckan är full till bristningsgränsen. Men så brukar ju mitt liv vara. Ikväll är det en annorlunda spårkurs på schemat. Jag skriver om den så fort jag hinner!

fredag 12 november 2010

Vi har en kennel...

och vi föder upp blandraser med ca 50% Briard och 50% Labrador dammråttor. De kan hämtas GRATIS och du får själv fånga dem. Dom är stillsamma och lugna
och orsakar inte mycket bråk, ligger mest i hörnen, är förtjusta i golvvärme. De är alla svarta/grå i olika nyanser. De är...könsmogna....översexuella och har en
tendens att föröka sig i rasande fart.. Passa på detta är ett unikt tillfälle....

Om ingen tar hand om dem, så måste jag slå ihjäl dem...

onsdag 10 november 2010

Tränat inne

Tränade ikväll inne och är nöjd med sen svarta killen. Platsliggning med ny hund och en hel del störning avklarades galant! Fick även lite tipps på frittfölj i vänster varv! Ska träna på det hemma! Påbörjade budföring och det ska nog gå lätt som en plätt:)

Nu väntar korgen!

måndag 8 november 2010

Spår, spår och spår - Vilken underbar helg!

Nyfikna katter fanns det på gården!
Här är det Nitro som fått sällskap i bilen!

Embla spårar...
Foto: Lisa Lyhagen

...och hittar pinne!!!!
Foto: Lisa Lyhagen

Vilken rump-föring:)
Foto: Lisa Lyhagen

Embla spårar!
Foto: Lisa Lyhagen


Nitros tur med hans smala Matte!
Kul att känna sig smal med regnbyxor på:)
Foto: Lisa Lyhagen



Full fart iväg!
Foto: Lisa Lyhagen

Spännande spår så nära dammen, men Nitro höll sig torr och fin!
Ser ni pinnen som är i luften? Duktig fotograf!
Foto: Lisa Lyhagen


Full fart framåt!
Foto: Lisa Lyhagen


Mer pinnlek!
Foto: Lisa Lyhagen


Lisa belönar Spike!

Spike spårar!

Spike får besök av en katt i bilen!

Spike får besök av en annan katt i bilen!


Spår, spår och spår - Vilken underbar helg!
Jul på Wrams i fredags efter jobbet. Mysig stämning. Med hem följde sill och godis! God kvällsmat blev det och så spara lite till jul! Bara mys i soffan - Me like!

Lördagen bjöd på spår med spårgruppen. Fin mark och trevliga människor! Nitro hittade två av 7 föremål... Men det är llänge sen vi spårade och spår på gräs är inte vår specialitét... Men lite missnöjd var jag allt...

Tog det lugnt på kvällen och passade på att träffa lite släkt. Kvällen avslutades med att boka spårträning med hundkompis på söndag morgon!

Söndagen började med spår i skog. 7 av 8 föremål med hem!!!! Det han missade hoppade han över då det låg i en hög med stora stockar! Han hittade bla en pytteliten puzzelbit - Me like! Film med Lillebror och flickvän på kvällen.

Nu ny vecka!

Lyssnade på radio idag och hörde på ett program om lycka och att mans kapar sin egen lycka osv. De sa många kloka saker bla:
- Om gräset är grönare på andra sidan,
då har man inte vattnat sin egen gräsmatta tillräckligt!

onsdag 3 november 2010

Lydnadsträning


Idag tränade jag lydnad inne med Nitro. Jag har skaffat en spegel (tack mamma) som gör att jag ser vad han gör utan att vrida allt för mycket på mig. Nitro börjar förstå poängen med ingångar. Kul att se hur han testar! Vi fick även till början på framförgående, runda ryggsäck, snabba ligg, sitt still med alla tassar, apportering, platsliggning och lite fritt följ. Mycket han vi med och Nitro vill bara MER!!!

Nu väntar en dusch och i morgon ska jag till Göteborg med jobbet. Tåget går redan kl 06.04!!!! Och jag kommer hem igen ca 19.30... En heldag med andra ord. Sen är det fredag och helg igen!

Natti!