måndag 23 februari 2009

Golvbjälklag - Värmegolv



Ikväll så färdigställde vi golvbjälklaget med kortlingar och borrade hål för golvvärmen. Sen satte vi värmegolvsplåtarna på plats. Så imorgon drar vi värmegolvsslang!

Natti!

lördag 21 februari 2009

VVS, Golvbjälklag och mål

Idag skulle vi ha sovmorgon men jag vaknade jättepigg klockan 08.00. Vist, det är två timmar mer än vanligt, men ändå, jag ville sova till 10. Husse sov lugnt vidare.

Jag gick upp och gjorde en brasa, det är så mysigt med en sprakande brasa när det är snö ute.

Vi tog tag i Rörmokeriet och monterade två element i sovrummet. Medan Husse fixade med kopplingar och så, så skruvade jag fast alla balkskor till golvbjälklaget.

Sen fortsatte vi tillsammans med golvbjälklaget och det bliv nästan klart. Vi saknar en regel för de tog slut... och så ska kortlingarna på plats. Det är helt underart att hålla på att fixa på rätt våning!!!

Ikväll ska jag och några till från klubben på målplanering hemma hos Lipton och hans Matte. Det ska bli jättekul och spännande. Lillebror kommer hem till oss och dricker öl med Husse. Lillebror stannar tills måndag!

fredag 20 februari 2009

Större hål till krypgrunden och golvbjälklag

Ikväll efter jobb så tog Husse upp ett större hål i väggen in till krypgrunden i källaren. Vi behöver ta oss in där för att koppla om ett element som är i vägen så att vi kan bygga ett golvbjälklag till köket. Ni förstår det ena ger det andra med det tredje med det femte o.s.v. när man renoverar gamla hus...

Hålet blev klart ikväll men när Husse kröp in för att inspektera rören till elementen, så var där ytterligare en vägg som det behövde tas hål i... På det sätt som golvreglarna i matsalen och i vardagsrummet är dragna, så är det mycket svårt att ta upp ett hål i den ny funna väggen utan att tappa den bärande funktionen, så vi kommer gå på plan B. Det innebär att vi låter rören gå i källartaket.

Vi tjuvstartade även med byggandet av golvbjälklaget. Känns som ännu en milstolpe i köksrenoveringen. Snart är vi ju på rätt våning och fixar:)

Imorgon blir det rörmokeri och då måste vi tömma hela värmesystemet på vatten och elda som tusan i insatsen så att inte vi förfryser. Och så ska vi hålla tummarna för att allt fungerar, så att vi kan starta värmesystemet på kvällen och att vi slipper ha eldvakt på natten.

Men lillebror ska bo här i helgen, så det är en till som kan vara eldvakt i värsta fall:)

torsdag 19 februari 2009

Gjutning av källarkolv - Klart!

Idag fick vi betong till källargolvet!





onsdag 18 februari 2009

Extra agilitykurs

Idag var det AgilitykursBialitt. Det var ett extra tillfälle för mig och Zigges matte eftersom vi hoppat över en kurs. Lindas planer snöade inne och det blev teori för slalom och för kontaktfält, samt koll av våra framför och bakombyten från förra kurstillfället.

Vildas slalom går fin fint. Vi behöver jobba lite mer med ingångarna och sen ska jag jobba på framförbyten. Kändes lite konstigt, men med lite träning så ska det nog bli bra!

Kontaktfälten var lite ringrostiga. Vi kör med två tassar av och två tassar på. Men matta fungerade det, men inte utan, så nu ska mattan halvera sin storlek och så tror vi att Vilda börjar jobba mer själv. Och så var det  det där med min position som ska vara från olika håll, alla riktningar ska ju fungera:)

Läxanförhöret gick ok. Lite mer sträckta armar och lite mindre flaxande för min del, så blir det nog bra!

Imorgon ska vi gjuta källargolv och sen på kvällen ska vi på middag i Bjärred.

Natti!

tisdag 17 februari 2009

Agilityträning på Bialitt

Ikväll var det träning på Bialitt som stod på schemat.
Vilda var på hugget och när jag fick till mina rörelser, så gick det riktigt bra! Inte bara enligt mig, utan även enligt träningskompisarna!

Imorgon är det extra kurstillfälle i Basic Handling som gäller. Ska bli kul med ny läxa:)

Hur gick det för bilen igår? 
Jo, tre av sex punkter blev strukna, men tre avgaspunkter kvarstår... Mer skruva med bilen för Husse med andra ord.

Igår provmonterade vi spiraltrappan i källaren och det kommer att bli riktigt bra! Ser fram emot att få golvet på plats på torsdag!

Natti!

söndag 15 februari 2009

Vilken dag!


Källargolvet med två lager isolering på plats!

Källargolvet med makadam och ett lager isolering.

När jag vaknade idag så lyfte jag på ett ben i taget och kom fram till att jag mot alla odds kunde röra på mig!

Vilda fick puss på nosen för idag fyller hon hela 5 år. Kan ni tänka er lilla Vilda 5 år!!! 

Husse har jobba vidare med att byta tröskellåda på min bil och jag har varit svetsvakt. Det innebär att jag står vid sidan om och kollar så att det inte börjar brinna. Det är riktigt riktigt tråkigt. Men tröskellådan kom på plats och fick grön fin färg.

Sen kopplade vi in det nya vattenröret till garaget och fick det att fungera fin fint! Och så rev vi ut de t gamla röret.

När färgen torkat på bilen så monterade vi dit dörrarna igen och  försökte starta den - utan resultat. Ett försök till och Husse säger - Det lät som kammremmen! Fan, fan, fan tänker jag. Vi skruvar loss skyddet och den var hel, puh! Men nästan ingen olja, så iväg till Mor och Far och hämtade det, Tack! Sen startade bilen efter ett par försök.

Nästa vecka
- Imorgon bokar jag killen med betongbilen för gjutning av källargolv.
- Fram till dess provmonterar vi spiraltrappan och måttar för trapphuset.
- Vi börjar lägga golvreglarna till köksgolvet och avslutar det när betongen är på plats.

Natti!

PS: Håll tummarna för att min bil klarar ombesiktningen imorgon!