lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans bil och sten dag


Idag är det alla hjärtans dag. Det innebär en massa kärvänliga uppgifter:) Min bil ska få en ny tröskellåda (besiktningen gillade inte den gamla) och att all makadam som vi hämtade igår ska bäras in i källaren. Lätt som en plätt, eller hur???

Att byta tröskellåda låter enkelt men det innebär att fram och bakdörr ska lyftas bort, skärmen ska bort och då måste vindrutetorkarna bort, så man kommer åt en viss mutter... Sen ska tröskeln kapas bort och den nya monteras sen lackas och sen ska allt monteras igen! Fy f...n för gamla bilar. Medan Husse fixade med det så fixade jag med makadamen.

Det är 1,2 m2 makadam (eller ca 1,8 ton) som ska från gården till källaren. Så först ösa med en shyffel till två spannar, sen bära dessa uppför kökstrappan och hälla ner dem i källare. När allt var på plats i källaren så fick jag jämna till med en kratta, dvs flytta 1,8 ton igen... Sen på två lager med XPS isolering (frigolit). Imorgon ska armeringmattan in och sen gjuter vi i nästa vecka!!!

Jag tror inte att jag kommer att kunna röra mig imorgon. Känner redan hur träningsvärken smyger sig på...

Nu ska jag göra lyxmackor med räkor, kräftor och lax till oss!

torsdag 12 februari 2009

Agilitykurs med läxor


Trodde i min enfald att läxtiden för förbi för min del, men så fel jag hade! Linda och Magnus kör hårt med oss på kursen och skickar med oss läxa hem. Så ikväll var det läxträning som gällde på klubben. Som tur var så var vi tre ekipage från kursen som slog vår kloka huvuden ihop och tolkade våra skisser på kombinationerna fritt:)
Den som hade bäst koll på läget var Beatrice, skönt med någon som kan tolka sina egna skisser...

Hur gick det då? Jo, Vilda hade hittat farten igen och var tokig. Kul som tusan tycker jag, men lite svårt eftersom hon igår på kursen bara lunkade fram... Men jag är nöjd med kombinationsträningen. Skönt att få ta den tid man vill och i lugn och ro försöka tänka på var man ska ha händer, fötter, ben, kropp och huvud.

Efter våra kombinationer så körde vi en bana tillsammans med alla de andra som tränade agility på klubben. Kul tyckte Vilda som tokrusade till sin externbelöning med stängda öron!

Och så röret i vår grund... Det är på plats nu!!! Lillebror kom hit och hade flera bra idéer, och vips sås var röret på plats! Tack väldens bästa lillebror!

Imorgon ska vi hämta makadam till grunden och börja skyffla in den genom fönstret till källaren. Jag ska fortsätta med det på lördag då Husse ska laga det sista på min bil. På söndag är det mer renovering som gäller och kanske om vi hinner, så börjar vi med reglarna till köksgolvet!

Natti!

tisdag 10 februari 2009

Utmaning i dubbel bemärkelse

Idag lyckades vi med utmaningen att dra ut ett nytt kallvattenrör till garaget genom vår 13 meter långa kulvet. Kulverten har en diameter på ca 25 cm och där finns redan fyra andra rör... Skönt att ha fått ut röret, nu ska vi bara få upp det till marknivå!

Den andra utmaningen är den jag fått av Elin. Jag ska ta ta den 6:e bilden i den 6:e fotomappen och berätta vad den föreställer. Sen gäller det att utmana 6 andra att göra samma sak!

Väldens bästa husse lägger ursnyggt marmorgolv i vår hall. Detta var i januari förra året.

Jag utmanar:
Monica med Mio
Evelina med Devil
Jenny med Lady
Martina med Zigge
Karolin med Hemi
Någon frivillig som nummer 6?

Imorogn är det kurs för Linda och Magnus igen!

Natti!

söndag 8 februari 2009

Agilitykursstart igen

Idag var jag och Vilda på kursstart igen. Vi har ju hoppat även en kurs och saknar teorin från den kursen. Så därför gick vi på den kursens kursstart idag. Fick ni ihop det?

Det var både kul och givande iallafall! 

Vi jobbade med att trycka hunden och framför- och bakombyten. Det gick bättre idag än i onsdags. Och så tränade vi på FRAM... Jag försökte springa lika fort som Vilda och var en hårsmån från att krascha med huvudet före i sanden... Men fort gick det:)

Nästa kurstillfälle är på onsdag.

På eftermiddagen så städade jag. Riktigt tråkigt, men nödvändigt...

Imorgon kväll är det styrelsemöte på klubben.

lördag 7 februari 2009

Tävling i Oskarström

Idag var det tävling i Oskarström strax utanför Halmstad. Vilda och jag begav oss iväg hemifrån klockan 06.50. Tidigt som tusan men vill man hinna med en punktering på vägen, så vill man. Vi var inte först på parkeringen och när jag höll på att lasta ut våra saker, så kom Familjen Svensson och Hoff och parkerade vid sidan om, så vi var inte ensamma om att vara i god tid!
Inne i ridhuset, så satt vi på läktare. Burarna kunde vi ha ovanför oss överst på läktaren. Det fungerade jättebra. 

Första hoppklassen
Bjöd på en del klurigheter vid tunnlarna och med ett högerslalom. Salomet satte vi!!! Första gången som vi körde det på tävling och jag är sååååå jätte nöjd med det. Klurigheterna med tunnlarna fixade vi också. Men det var en hel del annat som vi strulade till, vi diskade oss på hinder 4... Men jag är jättenöjd med Vildas insats.

Andra hoppklassen
När de byggde banan så tappade många med mig hakan. Den såg såååå svår ut. När sen domaren kom efter lunch, så ändrade han lite och den blev inte fullt lika omöjlig, men ändå svår. Vilda klarade starten bra men valde en hindervakt framför slalom... Arg blev jag och rör till, sen fick vi problem med slalom. Om jag är arg, så fungerar vår kommunikation inte så bra... Så de fick bli ett oplanerat vänsterslalom och sen var jag lost med min handling. Men vi hankade oss igenom banan med en disk.

Vi behöver handling hjälp!!!
Som ni kan se på filmerna så behöver vi handlings hjälp. Inte konstigt att Vilda går fel när jag inte vet hur jag ska visa. Så jag ska suga åt mig allt som en svamp på kursen imorgon.

Resultat
Beatrice Göransson med Laban som tävlar för ÅBK kom 1:a och fick pinne - Grattis!
Ronja Svensson med Diwa som tävlar för ÅBK låg 2:a när jag åkte hem - Grattis!

Nu ligger Vilda på soffan och tar igen sig!

Första Hoppklassen. 
Filmade gjorde Evelina Hoff.


Andra Hoppklassen.
Filmade gjorde Evelina Hoff.

onsdag 4 februari 2009

Kursstart Basic Handling och snö...

Vilda i fjällen, sommaren 2007.

Idag tänkte jag ringa och få en klipptid till Vilda. Pälsen är lång och hon kommer snart att börja tova. Men efter lunch så började det snöa!!! Så hon får vara lurvig ett tag till.

Ikväll var det kurstart för Linda och Magnus i Basic Handling på Bialitt. Oj oj oj vad vi kommer att lära oss mycket denhär terminen. Linda är en pedagog ut i fingerspetsarna och det var lätt som en plätt att förstå vad hon menade. Inte lika lätt att själv göra rätt och få lilla Vilda att förstå. Men med lite träning kommer det också att gå.

Vi körde fyra övningar på två kombinationer. Först ut var att trycka hunden och på så sätt förbereda svängen och få till den bättre. Andra övningen var att dra hunden mot mig och sen skicka den vidare fram och själv göra ett bakombyte. Tredje övningen var att göra bakombyte och fjärde övningen var framförbyte. Vilda skötte sig i alla övningar men vi måste verkligen träna på att sitta kvar i starter när jag är på hennes vänstra sida. Det är svårt och jättekonstigt i hennes ögon lydnadshund som hon är...

Imorgon är det marknadsmöte med jobb hela dagen och kvällen.  lördag tävlar vi och på söndag är det kurs igen!

Husse har fortfarande feber och ligger till sängs, envis influensa.

Natti!

måndag 2 februari 2009

Fest, kursavslutning och influensa


I lördags var det fest på klubben. Alla som arbetat ihop minst 15 timmar på klubben under året var bjudna och vi blev till slut efter sjukdom och får som lammade 14 personer. Inhyrd var en kille som rollspelslekledare till ett Mordmysterium som vi skulle delta i och hitta lösningen på. Det var superkul och vi han med två mord! Kan ni tänka er att 14 hundgalna personer inte sa ett enda ord om hund på flera timmar!!! Kul hade vi och var hemma innan 02.00.

Husse frös på festen och blev mer och mer vissen. Han vaknade upp med 40 °C i feber på söndagen. Jag är vaccinerad mot influensan och hoppas att den fungerar!!!

Igår söndag var det kursavslutning på AgilitykursenBialitt. Vi skulle köra en hopp bana. Vilda kunde högerslalom ute med 12 pinnar och det bådade gott inför banan, men... Då kom hon inte ihåg något allt som kunde likna ett högerslalom... Efter banan, så gick jag och vilda ut och körde högerslalom och då kunde hon det igen... Ska bli spännande och se hur det går på den officiella tävlingen på lördag i Oskarström... Jag hoppas på ett mer synkad selektivt minne:)