lördag 15 november 2008
Undrens tid är inte förbi!
fredag 14 november 2008
Inför tävlingen imorgon
Då är bilen packad, kläder framtagna, mössa och vantar packade, matsäcken förberedd och GPS´en laddad! Så när klockan ringer klockan 05.00 så är det bara till att mata Vilda, värma nyponsoppan och ge oss iväg mot Varberg och vår första inomhustävling som också är årets sista officiella tävling för vår del.
Det ska bli spännande att starta i ett ridhus och se hur Vilda reagerar, om hon reagerar.
Så håll tummarna för att vi kommer upp i tid, så kommer det en ny rapport imorgon!
tisdag 11 november 2008
Varsel, Lydnadsträning och agility inneträning!
Jo, ni läste rätt i rubriken! Det har varit en händelserik dag idag. Imorse fick vi information om att 55 personer på jobbet är varslade om uppsägning. Det är både kollektiva och tjänstemän, så ingen går säker. Förhandlingarna börjar nästa vecka och beräknas vara klara till jul. Man kan inte göra något utan bara jobba på och väntar på besked!
Nu till hundträningen! Malin med Lipton har lite strul med sin plats och behövde en träningskompis med säker hund. Så jag dammade av lilla Vilda som inte tränat plats eller lydnad sen i juni!!! Men hon låg som en sten! Vi gick in och la hundarna, gick ifrån dem och sen in till dem igen. Och så ut på parkeringen och träna en ny ingång igen, plats och så igen och igen och igen och igen... Ja, vi la dem säkert 10-15 gånger! Malin har lite att klura på, men det kommer att bli bra, det är jag säker på!
I en paus så passade jag på att köra kryp och det fick fin fint! Jag körde även apport och Vilda tokrusade ut och tog apporten och sen tokrusade hon in igen! Det har aldrig någonsin varit så snyggt! Tur att vi hade ett vittne på plats!
Sen bar det av till Bialitt och agility träning inne. Det var första gången och lite spännande inför helgens tävling i ett ridhus. Vilda var tokvild och sprang som en blådåre!!! Jag vill ha en vild Vilda!!! Det gillar jag!
Nu ska jag hjälpa Mats med garderoberna i hallen!
söndag 9 november 2008
Trix och tramskurs
Jag försöker få Vilda att snurra med hjälp av en targetpinne...
Vi gick över till godis efter en stund och då fattade vi galoppen!
* Backa
* Stå på bakbenen
* Vinka med höger och vänster tass
* Kryp
* Ringa på pinglan med tassen
* Snurra till höger och till vänster
* Skämmas, slå med tassen på nosen
* Titta till höger och till vänster
* Sträck ut tungan
Maria Venhammar höll i kursen och jag gillade hennes tänk och sätt att jobba.
Jag har lagt upp lite inspirationslänkar i menyn till höger. Titta och njut!
Jag är imponerad över att hundarna fungerade så bra som de gjorde i lokalen. Under eftermiddagen, så började Vildas hjärna ta slut och med all rätt!
Men vi kommer att fortsätta att pyssla med lite trix här hemma, det kan jag lova!
torsdag 6 november 2008
Serietävling på Bialitt
Godkväll i stugorna!
Idag trotsade jag och hundarna vädret och begav oss mot Bialitt och serietävlingen där.
I vanlig ordning, så stod hundarna inne i trädgården med porten öppen och väntade på att jag skulle kalla på dem en och en och släppa in dem i sina respektive burar i bilen. När jag kommit fram till bilen, så hör jag ett vrål från Vilda och sen smatter på asfalten av två tokar som rivstartar. Jag vrålar -NEEEEEJ!!!! för allt vad jag är värld och Vilda stannar, jag ser katten och Orkan försvinner i ilfart. Jag tar tag i Vilda och kastar in henne på tomten igen. Vänder mig om och undrar var dåren är? Jo, han sitter och skäller inne hos grannen vid hans staket, där katten nog hoppat över... In med han i bilen och iväg mot tävlingen. Gissa om jag var på strypningshumör...
Väl på plats så anmälde jag oss. Orkan i Nybörjare och Vilda i Nybörjare, Öppen Agility och Öppen Hopp.
Öppen Agility började. Vilda var taggad till max och jag hade gått banan som om jag hade långsamma Vilda med mig, så det blev mycket fart, men inte med hinderna i rätt ordning:)
Nybörjaklassen var nästa med Orkan. Han toksprang i vanlig ordning, men gjorde det bra och kom på en 2:a plats och fick rosett!!!
Nybörjarklassen med Vilda kom sen med bara tre hundar emellan! Hon var lika glad denhär gången, men jag var mer berädd, så det gick fin fint och blev en 1:a plats!
Jag efteranmälde dåren till Öppen hopp och han var taggad. Han flyttade tunlen och var helvild i slalom. Men vi diskade oss.
Öppen hopp med Vilda gick också i hög fart men jag diskade oss.
Jag är jättenöjd med lilla Vilda. Slalom blir bara bättre och bättre och hon vill göra hinderna nu. Ska jobba mer på fram och på mer hinderglädje!
Dåren, ja vad säger man, 9 år och helvild, underbart! Hoppas nu bara att han inte får ont i kroppen imorgon!
Natti
söndag 2 november 2008
Runda i skogen och lite träning
Även denna bild är från fjällvandringen sommaren 2007.
Jag och vovvarna, ja båda två med livet som insats, var ute i skogen vid Rönne HU och tog oss en svängom. Vi hamnade mitt i en unghundskurs... Men det gick fin fint!
Innan det var dags för medlemsmöte på Rönne HU, så passade vi på att träna lite. Det var en bana uppsatt med fokus på fart och det passar ju mig och Vilda, alltså att träna på farten. Och jösses så snabb hon kan vara! Jag praktiserade "ut" och och det gick toppen! På slutet av banan var där ett hopphinder på snedden och sen 4 hopphinder som upploppsraka och så satte jag en godisskål på slutet. Vilda tog det i rasande fart och var jättebra på "fram". Övning ger färdighet.
Hon gjorde fina ingångar i slalom, men hoppade sen över den andra porten... Det ska vi träna på i veckan!
Natti!
lördag 1 november 2008
Kursavslutning, Bialitt
Bild från när vi fjällvandrade 2007.
Den andra hoppklassen, så taggade jag henne starten så mycket att hon for iväg och tjuvstartade, underbart är det i min lilla värld:) Sen kom jag inte ihåg banan, men mer fart var det iallafall!
Under tiden som vi hade kursavslutning, så kördes det in sand i en av längorna på Bialitt, så vi ska kunna vara inne och träna i vinter!
I eftermiddags, så var Husse och jag på julmarknaden i Vrams Gunnarstorp och myste. Vi fick med oss en del godsaker hem och en julklapp!
Därefter åkte vi till IKEA för att försöka hitta en möbel till hallen. Det ska vara en bänk att sitta på som man kan förvara skor i samt ett högskåp till hundkläder och vantar och så. Jag vet hur det ska se ut, nu ska mina tankar bara stämma med IKEAS sortiment... Men efter en vända vid garderoberna, en vid köksavdelningen, en till vid garderoberna, en vid bokhyllorna och sen en till vid garderoberna, en på ta-själv-lagret och så en till på köksavdelningen, så hade vi fått ihop allt! Eller rättare sagt, vi har hittat underlag/material till att själva såga till och fixa det jag har tänkt ut och sett framför mig... Stackars husse, min hjälte, är ute i garaget och försöker förverkliga planerna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)